Ik heb een kort, breed, rondgeribt paard. Ik heb verschillende singels uitgeprobeerd maar ben nog niet tevreden. Hij heeft weinig ruimte voor de singel. Uiteindelijk liep hij fijn met een geleende singel, een heel oudje, recht model met bont/schapenwol. Deze heeft echter slijtplekken wat ik terug zie in schuurplek op de vacht, dus ik had een nieuwe gekocht, wederom puur wol en recht. Deze singel is natuurlijk een heel stuk dikker door de nieuwigheid en hoewel hij er aanvankelijk fijn mee liep, merken we nu dat dit hem toch niet is. Geen wol dus. Ik heb de oude singel er weer aan gehangen en daar loopt hij weer goed mee. Mogelijk ervaart hij te weinig ruimte, een andere mogelijkheid is dat het wol teveel 'in' zijn vacht 'grijpt'?
Nu ben ik veel aan het lezen wat nou geschikte singels zouden zijn voor zijn type paard en dus ook de anatomische singels aan het bekijken. Voor de buikige / ronde paarden zie ik vaak banaansingels aangeprezen worden. Dit ziet er prettig uit, meer ruimte bij de oksels en ellebogen, wat ik bij de wollen singel mis.
Maar ook deze singels zie ik vooral in wol. Zijn ze er ook van andere materialen? Zoals leer, neopreen, wolvilt etc.
Zijn er eventueel nog andere adviezen?
Een vorig zadel zat vast met een simpel, recht neopreen singeltje. Zat op zich prima en hij liep er goed mee, maar het zadel kon aan de wandel gaan. Nu is hij ook zeer rond en weinig schoft, gelukkig heeft hij inmiddels meer vorm door het werken en minder vet. Dat in combinatie met een nieuw zadel ligt het geheel nu stabieler dan toen.
Ik heb ook een FRA supersingel maar dat vind ik niets voor hem, hij reageerde heel sterk met het aanhalen van de singel, ook zonder deze daadwerkelijk aan te singelen. Die is dus meteen weer weg gegaan.
Hier een foto waar op te zien is dat hij niet zoveel plek heeft. Dit is met de nieuwe wolsingel.