Wat voor soort singel is fijner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dioni

Berichten: 830
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:23


xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 14:28

Nee, zo scheel ben ik ook weer niet. 22" / 55cm.

Vandaag de 28" dus om gehad om uit te proberen. (Zie foto) Morgen een 30"(?) uitproberen. Iemand een voorbeeld hoe het dan wél moet? Want ik doe het schijnbaar al járen verkeerd :P

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:18

Persoonlijk heb ik mijn singel net onder de pad op de huid liggen.
Wat je wilt vermijden is dat de gesp niet in de holte van het been ligt en niet half op de pad/half op de huid.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:31

Niet dat je die moet nemen, maar over het vooroordeel van koordsingels, dat had ik ook en meerdere met mij vermoed ik. De nieuwe Billy Cook's kwamen vroeger ook met koordsingel, die je dan heel snel weggooide.
Toch ben ik overgestapt, omdat ik een mohair wel wilde proberen, roper model en het is de fijnste singel. Door de koorden gaat het per koord mooi in de lijn van je paard mee.

De wollen vind ik nog steeds fijn, maar niet bij elk paard, zoals mn kleine ruin bijv.

De singel op de foto is te kort, maar kan natuurlijk niet zien hoe die aan de andere kant zit. Ik zelf singel nooit aan en laat hem vrij los.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 16:39

Als die singel te kort is … ik weet het niet meer hoor :')
De singel zit aan de andere kant als het goed is gelijk, de ringetjes hingen netjes in het midden.

Zo frustrerend, nooit geen gezeik met singels gehad en kijk waar ik nu in beland ben.

@ Dubbeldun,
Ik vind de gesp juist nu heel irritant zitten. Maar dat gevoel had ik niet bij mijn eigen singel. De kleinere variant dus. Ik zal eens speuren of ik daar foto's van heb...

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 17:17

Ik heb eens zitten zoeken naar foto's van mijn 'huidige' singel. Waar ik dus nooit commentaar op heb gekregen en ook nooit problemen mee heb gehad.



Afbeelding

Afbeelding

Bovenste is Sept 2017 en onderste is afgelopen juni gok ik.


Afbeelding

Afbeelding

En het bewijs dat het een 22'' is:

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:21

En is dat gemeten mét of zonder de gespen er bij :D
Maar ook die zit aan de lage kant.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 17:27

DubbelDun schreef:
En is dat gemeten mét of zonder de gespen er bij :D
Maar ook die zit aan de lage kant.


Ik heb dat niet gemeten, dat staat er gewoon op.

Maar goed, dat hij dus te klein is weten we nu. Daarom ga ik dus op zoek naar een andere. Maar schijnbaar is een 28'' ook te klein.

Is er niemand met een foto? Ben nu wel benieuwd hoe een singel dan wel hoort te zitten want ik voel me behoorlijk blond :o? :o? :o?

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:33

Meeste foto's die ik heb hangt de fender er voor :D maar deze is wel een aardig voorbeeld

Afbeelding

Ander zadel zelfde paard

Afbeelding

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:40

Ik heb de anatomische van Mattes momenteel. Uit mijn hoofd een 28".
Zo een; https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... X-DMNmiO2g
Vind hem persoonlijk heel fijn. Bont kan eraf om dat los van de singel te wassen. Maar als er opgedroogd zweet op zit even met mijn vingers erdoor heen wrijven of voorzichtig met een borstel en hij is weer lekker fluffy.

En bij mijn paard om:
Afbeelding

Neopreen ben ik geen fan van, plakkerig, stroef zweetspul. Wolfleece (nepbont) heb ik ook lang gehad en nog een van hangen, op zich ook geen problemen mee gehad maar meestal wel minder zacht en duurzaam dan echt wol en ook wel iets zweteriger.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:50

Yinthee schreef:
Neopreen ben ik geen fan van, plakkerig, stroef zweetspul.


Ik ook niet. :n Maar paard wel! :)) Dus in geval van nood moet je soms dus ook iets proberen wat je zelf eigenlijk nooit wat zou lijken...

Zo zit trouwens mijn singel:
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 21:57

Heel erg bedankt allemaal! Ik pas morgen nog een aantal singels. Voordeel van een trainster die je graag helpt en een overload aan singels heeft haha.

Nu blijf ik het alleen lastig vinden.
* Neopreen?
Handig met schoonmaken, maar zelf t gevoel van glijden. Hoe zit t met ademen?
* Of precies dezelfde maar die heeft de shop niet die me nu zo goed helpt dus voel ik me schuldig :')
* Of de shoulder relief maar die is met bont zo'n 179.95...... too much of normaal?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:03

Neopreen is juist heel stroef, dat glijdt niet. Maar ademen doet het ook niet :+

In mijn singel-splurging periode heb ik echt voor honderden euro's uitgegeven (en ook alles weer teruggestuurd of verkocht :=) maar als een singel echt goed bevalt dan heb ik er best een bedragje voor over. Maar paard loopt het best op een simpel synthetisch zweetding van twee tientjes :7

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:04

Eerst maar eens kijken wat het beste bij je paard past morgen :D . Mijn Mattes gaat al 6 jaar mee. Het is een investering, maar vindt m echt fijn. Met huidige paard weet ik niet of ik het weer zou besteden hoor. Mijn vriend heeft leren singel en dat is ook fijn (met schoonmaken enzo)

8edit: kan gewoon gewassen worden btw

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:10

Mijn FRA haal ik af en toe een ruwe borstel over en dan komt al het zweet en haar los. Echt gewassen heb ik hem nog nooit.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 22:40

Klopt, heb er ook wel het geld voor over... maar 179.95 :o Heb er nu inderdaad één van 30 euro en als ik die wellicht eerder had gewassen was dit nooit gebeurd :P

Drama zeg. Maar wel interessant want ik leer en zie zoveel meer dingen.

Mijn voorkeur blijft toch naar een vachtje uit gaan. Dus we zullen zien. Morgen eerst de maten passen en dan pas verder kijken.

Bij interesse wil ik best fotos maken. Bizar.. straks van een 22" naar 32" :o

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:51

Ik heb een singel converter en dressuur neopreen singel aan mijn boomloos westernzadel. Neopreen is fijn omdat het snel droog is en in de wasmachine kan.


Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:15

Neopreen in de wasmachine? Waarom zou je dat doen? Je spuit het zo schoon.

Het ligt er ook aan wat je met je paard doet verder. Als ik buiten rij, vind ik neopreen een goede singel, maar zou er geen dagrit mee maken. Heb verschillende kwaliteiten gehad en ook bij neopreen heb je iets betere. Maar goed, voor ons geen kunststof meer. En ook echt nooit anti slip of met rek erin. Als je hem niet vast snoert, kunnen ze gewoon prima bewegen.

Schoonmaken kun je in principe alles. Van pc en mattes haal je het wol eraf, dat spoel je uit en hang je op of je wast het. Persoonlijk vind ik dat ze mooier en wolliger blijven als je ze uitspoelt en aan de lucht laat drogen. Als je het in de wasmachine doet, ook al doe je wolwas en wolwasmiddel, wordt het toch compacter.

Vilt kun je ook heel lang schoon krijgen met borstelen. Net als pads. IK heb vooral wolvilten pads en die was ik nooit.
De wollen spuit ik alleen meer schoon.

De mohair koord kan je ook schoonmaken, maar ik doe het heel weinig. Je kan het even laten weken en dan afspuiten.

Wol moet je wel echt altijd je handen even doorheen halen voor je hem vastmaakt. Je hebt er toch weleens een stootje of iets in zitten. Ik bewaar mn singels apart, dus ze hangen recht boven mn zadels.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:01

Vandaag de 30" geprobeerd, die vind ik vele malen beter zitten. Al heb ik het idee dat ie kneiterhoog zit en ik hem niet goed strak krijg. Zal wel tussen mn oren zitten want het zadel schoof niet en bleef prima op zn plek. Heb wel een gigantische flap over wat ik echt lelijk vind, maarja.

30" it is. De 28" is een twijfelgeval.


Afbeelding

Afbeelding

Je kan me niet wijs maken dat ie nog groter moet ;) Dan krijg ik hem niet eens meer aangesingeld.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:05

Ik vind dat te kort. Vooral rechts. Links valt wel mee.

Hoezo kan je niet meer aansingelen? Gaat prima hoor. Doe je toch als je ernaast staat? Ik singel ook helemaal niet aan verder. Maak singel alleen vast en that's it. Moet niet te strak zitten, is echt niet fijn.

Die flap is goed zo, maar als je een passende singel hebt en het blijft teveel, snij je hem gewoon wat korter als het je stoort.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:13

Nou, schiet mij maar lek hoor. |o

Azmay

Berichten: 17994
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:14

Wat mij betreft zou hij rechts 1 gaatje hoger moeten, en dan zit hij links denk ik (echt veel)te kort.
Denk dat je oude singel tussen de gespen gemeten was, scheelt toch al een paar inch met de "werkelijke" maat.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor soort singel is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:19

rechts zou ik ook minstens een gaatje hoger willen (en als het uitkomt met de pad eigenlijk wel nog twee, maar eentje zal prima zijn).
En dan zorgen dat hij links even hoog uitkomt, dus ik zou een 32 inch of 34 inch nemen. Nu zitten de gespen nét achter de elleboog.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:20

Azmay schreef:
Wat mij betreft zou hij rechts 1 gaatje hoger moeten, en dan zit hij links denk ik (echt veel)te kort.
Denk dat je oude singel tussen de gespen gemeten was, scheelt toch al een paar inch met de "werkelijke" maat.


Dat ook. Als ik nog eens kijk, vind ik links ook te laag/kort.

Mijn quarter merrie van ong 1.50m ( ouderwets type ) heeft 30''. Haar zoon is iets steviger en heeft 32'' nodig.
Mijn new forest van 1.42m had ook altijd 30''. Had misschien 28'' ook gepast.

Als ik echt veel tie strap heb, snij ik hem op maat, of doe hem nog een keer om de ring heen voor ik het pennetje erin doe.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:24

Ik word er gewoon sago van :') :') (beter verwoording)
Zelfs mensen vandaag mee laten kijken die zeiden dat ie prima zat.


Ik weet het niet meer hoor. Volgende week nieuwe kansen.

Nooit geen problemen met mijn oude singel gehad -O-