Welke westernpad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:14

Hoi!

Ik heb er al veel over opgezocht, maar ik word er niet veel wijzer uit...
Momenteel heb ik een neopreen pad. Op zich vind ik hem prima, maar ze zweet er onwijs hard onder met deze temperaturen (en het was vandaag 16 graden), dus in de zomer gaat dit echt niet te doen zijn.
Maar als ik er dan wat over op zoek, kom ik nog uit op wollen pads en wolvilten pads? Worden zo'n wollen pads niet heel snel vies? En is dat ook niet warm?

Kunnen jullie me helpen met het kiezen van een pad? Eventueel linkjes doorsturen met pads mag ook :)
Alvast bedankt!

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:21

Ik vind een wol/vilt pad juist erg fijn. Ik heb hem al een x stofgezogen hahaha werk prima, evt natte doek maar dat niet geprobeerd.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:30


Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:33

Die van Krämer is niet van wolvilt. Wolvilt heeft betere drukverdelende eigenschappen, wat voor een westernzadel natuurlijk tamelijk essentieel is.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:40


Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:47

Echt wol of wolvilt is juist ademend en absorberend, wat er dus voor zorgt dat je paard er minder bezweet onder vandaan komt. Neopreen pads vind ik persoonlijk echt ondingen :) En van dat zwaar synthetische wolfleece is ook niets.. Qua vies worden valt het ook echt wel mee. Droog weghangen en regelmatig even schoon borstelen, eens in de zoveel tijd wassen/tuinslang erop.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:48

Ik verplaats dit topic naar Western- Track room waar TS meer tips zou kunnen krijgen gezien het onderwerp.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:11

Een 100% pure wolvilt is de beste pad naar mijn weten.
Zelf kies ik voor 5star.

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:15


xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 23:19

Bedankt al voor de reacties.

MissDD: is het een dikke pad? Zo op de foto vind ik hem er wat dun uit zien...

Die van Eurohorse is ook wel interessant :j

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:29


biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:45

Afbeelding

Zo'een moet je hebben. Dat is de wol vilt die we hier bedoelen. Tis me eigen foto van mijn pad. Omdat die ook te koop staat had ik snel een foto haha

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:46

Ik denk dat het beeld wat vertekent, het pad heeft een gemiddelde dikte. ;)
Tis trouwens wel een zwaar ding!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:46

Ik gebruik een Elite Contoured Wool Pad met een wollen blanket. Na wat schapenwollen pads geprobeerd te hebben bevalt dit uitstekend. Hij zweet altijd vrij snel maar dit absorbeert goed en blijft wonderbaarlijk goed schoon en schoon te maken. Goed luchten, even de haren eraf en klaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 01:05

Ik zeg ook wolvilt. Vroeger ook altijd neopreen gehad en daarna pads met schapen wollen onderkant.

Neopreen heb je ook in slechtere en betere kwaliteiten. Het wordt eronder warm, maar dat is voor een normale, niet uren durende training geen ramp. Het zweet komt er onder vandaan en loopt dus ook weg. Meesten spoelen hun paard na een training af als het paard heeft gezweet.
Neopreen spoel je ook makkelijk af. Voor mensen die er meerdere paarden mee trainen een voordeel. Een goede neoprene pad heeft een fijne drukverdeling en demping.
Als je ritten maakt van uren, zou ik zelf kijken of dat werkt voor jezelf en het paard. Zweet hij erg? Zijn de ritten intensief? Als je veel stapt en je paard niet zweet, is het prima te doen.

Schapenwol vond ik prettig, maar de pads vind ik vaak te slap. Het wassen vond ik niet zo lastig. Spoot het gewoon af met water en hing ze te drogen. Gebruikte nooit zeep.

Fleece vind ik echt een ramp. Kan er niks goeds over verzinnen. Ja, de prijs is vaak veel leuker.

Wolvilt is heel fijn. Heb nu op 2 na alleen nog wolvilt. Wolvilt heeft echt een fijne demping en drukverdeling. Ze zweten er weleens onder, maar het wordt niet zeiknat.
Ik had eerst bij mn oude ruin nog een neopreen singel en dan was hij onder de pad minimaal nat en onder de singel zeiknat. Heb een tijdje een vilten singel gehad, maar nu mohair koordsingel en 2 wollen. Dus daar ook alleen nog wol materiaal.

De wolvilten pads hang ik na rijden even uit en berg ze op. Afspuiten heb ik nog nooit gedaan. We borstelen ze af en toe flink.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:40

Wolvilt, een 5-star is super maar er zijn ook andere goede die reeds vermeld zijn. Je kunt er een dunne wollen onderlegpad onder leggen, die kun je nl. wel in de machine wassen en dan blijft je dure pad keurig schoon. Hebben ze bij Profi-tack. Geen katoenen onderlegpad, die wordt hartstikke nat en schuift (is mijn ervaring)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Welke westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:44

Ik heb altijd wolvilt en wollen pads gehad. Mijn vorige paard vond neopreen niet fijn en bij deze heb ik ook alles wol gehouden. Absobeert goed,verdeelt netjes de druk en schuurt een stuk minder.