[WN] wintec westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

wintec westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:06

Vorig jaar heb ik voor mijn paard een stubbe veelzijdigheidszadel gekocht. Hier ben ik helemaal niet tevreden over.
Het zadel glijd naar achteren en hij heeft van 1 enkel dagritje kale plekken op zijn rug. Dit zadel heb ik op maat laten maken, er
is een zadelmaker bij geweest.
Mijn paard heeft een moeilijke rug. Lang, enorme schoft, en heeft problemen in zijn bekken. Ik heb het idee dat een engels zadel gewoon
niet goed op zijn rug kan liggen. De drukverdeling is slecht.
Nu zit ik te denken aan een wintec western zadel. Ten eerste omdat het draagoppervlak breder is en omdat deze niet erg zwaar is. In de winkel
vertelde ze dat dit zadel altijd goed ligt op een paard. Mijn vraag is dan ook: is dit zo? En dan voornamelijk vanwege zijn hoge schoft.
Of heeft iemand andere tips?

Anoniem

Re: wintec westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:23

nee ook een western zadel past niet altijd. en als jou paard een moeilijke rug heeft zou ik zoiezo niet naar een wintec kijken. maar gewoon een zadel geheel op zijn rug laten aan meten en aanpassen (bijv. een WOW zadel erg aan de prijs maar wel voor iederpaard pasbaar te maken)

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:55

oke, bedankt voor je tip.
Ik heb even op de site gekeken van de wow zadels. Ik zie dat ze alleen maar engelse zadels hebben.
Het probleem wat ik nu heb is dat de kussens onder het zadel zo opgevuld zijn dat de drukverdeling
niet goed is, aangezien de kussens onder het zadel niet vlak/breed genoeg zijn . Ik vraag me af in hoeverre dit bij een wow zadel zal zijn. De drukpunten blijven volgens mij
niet erg breed, wat weer bij een westernzadel wel zo is. of zie ik dit verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:02

poiuytreem schreef:
oke, bedankt voor je tip.
Ik heb even op de site gekeken van de wow zadels. Ik zie dat ze alleen maar engelse zadels hebben.
Het probleem wat ik nu heb is dat de kussens onder het zadel zo opgevuld zijn dat de drukverdeling
niet goed is, aangezien de kussens onder het zadel niet vlak/breed genoeg zijn . Ik vraag me af in hoeverre dit bij een wow zadel zal zijn. De drukpunten blijven volgens mij
niet erg breed, wat weer bij een westernzadel wel zo is. of zie ik dit verkeerd?

in western zadels ben ik eerlijkgezegt niet zo thuis. het groote verschil met wow zadels en andere engelse zadels is dat wow luch kussens heeft die ook helemaal in de vorm van het paard worden opgespoten. Zadelboer op bokt verkoopt WOW zadels je zou eens kunnen mailen (bij WOW zadels moet je kwa prijs wel denken aan 2500 tot 3500 euro)

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:35

Mm oke, ik al me eens wat meer in een wow zadel verdiepen.
Ik vond het in de winkel al merkwaardig dat ze zeiden dat westerzadels over het algemeen
passen op elk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:37

poiuytreem schreef:
Mm oke, ik al me eens wat meer in een wow zadel verdiepen.
Ik vond het in de winkel al merkwaardig dat ze zeiden dat westerzadels over het algemeen
passen op elk paard.

dan is dat een zéér slecht winkel als het gaat over zadels. Want er is geen enkel zadel dat (zonder aante passen) op ieder paard past.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:05

of als het je niet uitmaakt wat voor soort zadel je wilt kijken voor een endurance zadel, die hebben meestal ook een groot draagvlak..
Misschien is kijken bijvoorbeeld op greendistance.nl

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:57

Verplaatst: HAR --> WN-TR

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:22

poiuytreem schreef:
Ik vond het in de winkel al merkwaardig dat ze zeiden dat westerzadels over het algemeen passen op elk paard.
Helaas komt ' western' ook maar moeilijk van dat stigma af ;(

Een westernzadel heeft dan weliswaar een breder draagvlak maar daardoor is het nog moeilijker om een goed passend zadel te vinden. Zeker bij een kant-en-klaar zadel kun je dat nooit echt goed zien.
Verder is een westernzadel niet verstelbaar zoals een engels zadel.

Is boomloos misschien een optie ??

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:13

Bedankt voor de reactie.
Leuke site, staat veel informatie op. Het soort zadel maakt me niet uit, als het maar goed is.
Boomloos is ook zeker een optie, als dit beter ligt. Boomloos heb je in veel variaties heb ik gezien,
kan je me zeggen waarom deze beter zou zitten?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:16

poiuytreem schreef:
Bedankt voor de reactie.
Leuke site, staat veel informatie op. Het soort zadel maakt me niet uit, als het maar goed is.
Boomloos is ook zeker een optie, als dit beter ligt. Boomloos heb je in veel variaties heb ik gezien,
kan je me zeggen waarom deze beter zou zitten?

Boomloze zadels zijn veel flexibeler,
ze liggen dus veel sneller goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:10

Maar ook dan nog moeten ze goed liggen op je paard en moet die er prettig onder lopen. En de ruiter moet er ook mee overweg kunnen :D
Van veel merken kun je een testzadel aanvragen. Geef niet op na één negatieve test, daarvoor zit er teveel verschil in de diverse merken.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:00

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:25

Ik heb zo'n wintec westernzadel en dat past zoals hierboven al aangegeven absoluut niet op alle paarden! Op mijn oude KWPN merrie ligt 'ie goed, ik had deze aangeschaft vanwege haar rugproblemen en het geringe gewicht van dit zadel. Maar bij mijn Groninger merrie van bijna 4 past ie achter (bij de bars) dus niet omdat zij daar al te breed is. De wintec heeft achter een soort van 'dakjes' /\ vorm en dat moet o.a. ook maar weer net passen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:32

Mag ik vragen welke winkel dat was (die beweerde dat westernzadels altijd passen)? Eventueel via PB, vindt het namelijk een erg grove fout..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:00

Waarom per PB?? Als mensen in winkels dit soort dingen roepen kun je maar beter wereldwijd bekend maken dat je daar iig geen westernzadel moet kopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:06

waar komt toch dat rare idee vandaan dat westernzadels altijd passen en je voor 200 euro een goed westernzadel zou kunnen kopen. Of een wintec altijd zou passen.

Een goed middenklasse westernzadel kost 2000 euro en dan heb je een werkmodel. En ook die goede zadels van ca 2000 euro hebben allemaal een andere boom en passen dus NIET OP IEDER PAARD!!!!

Voor iedereen die een westernzadel zoekt: ga naar een fatsoenlijke winkel. Laat een KALE boom passen op je paard of je paard én het zadel inmeten. Wees bereid om tussen de 600 en 1500 euro uit te geven voor een tweede hands zadel en dan is de kans vrij groot dat het zadel ook daadwerkelijk past.