Ik heb twee IJslanders waar we buitenritten mee doen, heerlijke dieren zijn het ! Maar die ene is nogal breed en ook niet extreem kort, dus daar past gewoon een bobs op. Mijn Pluisje daarentegen is veel smaller van rug, maar heeft wel redelijk brede schouders en een enorm korte rug.
Ik rijd hem nu met een endurancezadel van Zaldi, en dat past op zich wel, maar ik zit vreselijk ongemakkelijk in dat ding. Het liefste wil ik voor Pluis ook een westernzadel. Heeft er iemand een idee of er überhaupt westernzadels bestaan die op een korte IJs zouden passen ? Liefst eentje die niet teveel weegt en hij kan maximum een draagvlak van 48 cm hebben...
Een zadel met slick fork (aka A fork) geeft wat meer beenruimte, waardoor je met een kleinere seat maat (en boomlengte) toekunt 
Daarvoor heb ik een paar Quarter Horses. Nee, die IJs is mijn recreatiepaardje, we maken buitenritten en trektochten daarmee. En mijn achterste is een westernzadel gewoon, niet zo'n endurance-niemendalletje, vandaar mijn vraag.
Ik heb voor mijn Pluisje een Specialized Saddle, model Euro Light. Is dat mss iets voor jou ?