Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:07

ik zie trouwens zelden houten beugels. Is dat ook een don't?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:13

nee hoor kan best.
sterker nog, ik ken houten beugels die meer kosten dan een gemiddeld zadel in de L4 dus doe je ding :+

Miss_Fancy

Berichten: 307
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:39

Toch nog een vraagje van een beginnende L5 ruiter.
Een blouse zoals deze, doe je die nu in je broek of laat je die over je broekrand hangen? :o

http://www.dutchtradingpost.com/assets/ ... ae910.html

Is trouwens ook een leuke site, waar je als startende wedstrijd ruiter voor redelijke prijzen spullen kunt kopen.
Laatst bijgewerkt door Miss_Fancy op 26-08-10 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:40


HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:09

Ligt een beetje aan de stof. Als het heel stevig materiaal is dan laat deze zich moeilijk in de broek stoppen. Als het 'slap' materiaal is kan het beide.

Je zou kunnen zeggen voor afwisseling dat je hem bij de hms in de broek doet en bij de pleasure erover.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:07

wat leuk dit.
Ik gebruik echter donkere teugels bij mijn lichte one ear en lichte zadel! ik heb een donker paardje en vind het mooi dat die teugels niet op vallen.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:31

en volgens mij worden tassles aan het hoofdstel liever niet gezien in de pleasure ?

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:44

spicegirl schreef:
en volgens mij worden tassles aan het hoofdstel liever niet gezien in de pleasure ?


Alles wat kan bewegen wordt liever niet gezien bij de pleasure.

Ja donkere teugels valt inderdaad ook wat voor te zeggen ivm dat ze minder opvallen.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:35

Ik las eerder in dit topic iets over stiekjes in lange manen.
Heeft iemand daar een plaatje van? Een 'do'?

EstherJ

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:03

Misschien heb ik ergens wat gemist maar ik vraag me af, is een hengstenvlecht bij een merrie een no-go???

Mijn merrie heeft inmiddels aardig lange manen en die wil ik liever niet afknippen. Maar bij een wedstrijd wil je toch netjes voor de dag komen...

Dus wat te doen?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:08

Tja, ik deed dat ook. Want ik vond een hengstenvlecht mooier dan een merrievlecht
Toen ben ik er wel op aangesproken dat het een don't zou zijn.
Maarre; we hebben het hier over een onderlinge wedstrijd, dus weet niet of dat mee telt :D :)
Al kkwam het commentaar wel van een 'echte' wedstrijdruiter :j

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:13

@EstherJ: Go or no-go: Mijn merrie heeft ook flinke lange manen en afknippen is absoluut geen optie ( of ik moet graag willen scheiden, dat is een ander punt, en dat wil ik niet :D ) en ze heeft normaal gevlochten manen. Op een show daaraantegen altijd in een hengstenvlecht.
Daar ik dat zelf niet kan ( reuma ) vraag ik het of aan een vriednin en stalgenootje óf SusanW is zo lief om het voor me te doen +:)+

Verder vindt ik absoluut van geen enkel respect voor de jury om op een show in je werkkloffie te verschijnen. De jury zit daar de hele dag voor jouw lol en kom me niet aan met "daar wordt ie toch voor betaald" _-:( want dat vindt ik b*llshit. Als je naar een feestje gaat zie je er toch ook netjes uit? :D

Of je nu WRAN rijdt, rassenshows of EK's en NK's: je hoort en gewoon tiptop uit te zien!
Een te korte spijkerbroek, vies pad, vuil bit en laarzen waar de zooi nog aan zit -:(- dat vindt ik écht ergelijk!

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:31


Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:03

Ik moet zeggen dat ik dit een erg leuk topic vind. en kan er veel tips in vinden..Super :)

En ik moet eerlijk zeggen dat ik het best mooi vind lange manen gestiekt.

Ik zie ze ook weleens op wedstrijden, gewoon het plaatje niet compleet, vind ik ook erg jammer maar kan me er niet aanstoren.
Ik zie het ook bij de "topruiters" en dan vind ik het wel ergelijk.

Die hebben toch op een of andere manier een voorbeeldfunctie...

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:07

ik wil nog even iets ter vragen brengen
ik heb een paint met aan de ééne kant van zijn hoofd een grote vlek, aan de andere kant wit
nou vind ik bij hem juist een one ear hoofdstel mooi en een frontriem helemaal niet staan
ben dus geneigd dat toch in te doen bij hem met snaffle op show

ik ga ook oefenen op stieken van lange manen want hier gaan ze er ook echt niet af
bij de appaloosa al zeker niet(wie heeft er een appie met zulke mooie manen :P ) maar mijn paint heeft ook mooie lange manen

verder een zeer intressant topic
het is best moeilijk als je niet op een wedstrijd-stal staat om mee te krijgen wat wel en niet de bedoeling is
al moet ik zeggen dat de mode in de loop der jaren ook best veel veranderd en sommige don'ts ooit echt wel do's geweest zijn

ik weet niet meer wie het schreef maar Dagmar is een oude bekende in de reining
ik heb heel wat keren met haar gestart

die dure jaarling wilde ik trouwens nog niet eens kado, wat een houterig beenwerk

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:48

Als je voor 1 discipline gaat is het groomen makkelijker dan allround rijden. Ga bij Crow echt niet de manen kort knippen omdat ik ook andere disciplines rijd dan reining. Dus laat in NL de manen lekker los hangen, kun je best mee winnen. In Duitsland gaan er dunne vlechtjes in.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:58

Hoeven:
- Schoon en het liefst gelakt. Geen lak? Even goed in oliën een paar uur van te voren zodat ze er mooi verzorgt uitzien.
- Lak: paard mooi taktmatig? Zwarte hoofblack lak. Paard niet helemaal een mooi zuivere gang? Gebruik dan blanke lak.

Lees ik dat echt goed?
Paard niet helemaal een mooi zuiver gang.............
Die hoort gewoon helemaal niet thuis op een wedstrijd van wat voor aard dan ook.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:28

ik denk dat er meer bedoelt wordt , dat als je je paard niet in een keurige constante gang kan houden je minder aandacht moet vestigen op de voetjes
vooral jonge paarden nemen nog niet iedere pas precies even groot en even traag

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:41

FF een vraagje he... Ik ga volgende maand een natuurtrail rijden. Wat vinden jullie.... (tis dus niet in de bak maar in de "vrije natuur" ) showoutfitje of wat meer old fashion, overhemd, met chinchs, buckaroolaarzen (broek natuurlijk in de laarzen) en een romal???? Do or don't???

Wranglerbutt

Berichten: 10386
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:42

Ik zeg old fashioned outfit :j

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:49

CC maak daar eens een foto van, of heb je die al?
beslist wat makkelijker

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:51

crazycactus schreef:
FF een vraagje he... Ik ga volgende maand een natuurtrail rijden. Wat vinden jullie.... (tis dus niet in de bak maar in de "vrije natuur" ) showoutfitje of wat meer old fashion, overhemd, met chinchs, buckaroolaarzen (broek natuurlijk in de laarzen) en een romal???? Do or don't???


Het ligt heel erg aan het soort trail en de promotie ervan. Zoals pekela (zeg ik dat goed) die hadden een buiten trail, maar ik vind wel dat je daar in je showoutfit hoort. De Farmersfield trail daarentegen zou ik een meer casual outfit nemen.

Op de beschrijving nu:
Ik zeg de showoutfit, maar niet overdressed. Op het moment dat iemand begint over broek in laarzen wordt ik gek ;).
Ik zou gewoon je normale showoutfit dragen die het minste bling heeft.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:56

Afbeelding
Denk er even een ander overhemd bij (die had ik aan onder mijn hoodie)

@HT het is geen gewoon trailparcours maar (meestal) met meer natuurlijk hindernissen. Zoals 1,5 week geleden in duitsland was het ook echt in een bos(je) waar SGW hindernissen stonden.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:57

Rumpleteaser schreef:
Tja, ik deed dat ook. Want ik vond een hengstenvlecht mooier dan een merrievlecht
Toen ben ik er wel op aangesproken dat het een don't zou zijn.
Maarre; we hebben het hier over een onderlinge wedstrijd, dus weet niet of dat mee telt :D :)
Al kkwam het commentaar wel van een 'echte' wedstrijdruiter :j


Silke Woitaschek, meervoudig europees kampioen western riding en trail (en ook hms geloof ik) en ontelbaar veel punten in andere disciplines w.o. pleasure en reining, rijdt haar merrie altijd met een hengstenvlecht.
Dus als je heel erg goed bent is het geen probleem ;)

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:59

God no!! Ik zeg een showoutfit. Misschien eenvoudige blouse, maar geen ropers kleding! Evt wel met de romal!