Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cassidy schreef:Ervaring in omgang met paarden is niet hetzelfde als ervaring met omgang met een hengst. Helemaal een jong dier dat je gaat uitproberen. Een hengst gaat namelijk door waar een ruin of een merrie ophoudt, soms zelfs tot de dood er op volgt. Ze zijn vliegensvlug en een aanval zie je niet altijd aankomen.
Sappos schreef:Ik zou je hengst ook lekker in de kudde gooien. Dan wordt ie wel door de andere paarden opgevoed. Voor de rest is anderhalf te jong om er meer mee te gaan doen dan basiswerk. Waarom wil je hem hengst houden eigenlijk of wordt hij nog wel gecastreerd?
lindake schreef:Ik ben het helemaal eens met cassidy.
Ik ben van mening dat je een anderhalfjarige hengst op een wei met vriendjes moet zetten en er niet intensief mee bezig moet zijn.
Wat moet het paard op die leeftijd kennen?: aan een halstertouwtje meelopen, voetjes kunnen optillen en vaststaan. Als dit er in zit moet je het niet wekelijks herhalen. De beste opvoeding krijgen die mannen op de wei.
Uiteraard moeten de paarden op die leeftijd ook gehoorzaam zijn. Als ze over de schreef gaan (ook al is het maar een klein klein beetje) gelijk aanpakken. Want eerst pakken ze een topje van je vinger en voor je het weet is hij baas over je in plaats van jij baas over hem.
NH aanpak is ok. Want de echte NH'ers pakken hun paard ook goed aan als het nodig is en laten het paard op jonge leeftijd gewoon paard zijn in een kudde.
Maar met Parelli zal ik toch zeker niet beginnen als ik jou was... (als je hem perse hengst wil houden)
Sappos schreef:Rustig maar niemand valt je aan, mijn excuses ik heb over dingetjes heengelezen. Verder vind ik het prima dat je hem hengst houdt tot de keuring en hij staat ook gelukkig niet alleen. Voor de rest is er al aangegeven dat vooral de basis een grote rol speelt in de omgang verder nog niet zo veel.
over bepaalde dingen hadden heengelezen
liljebo schreef:Jammer dat er erg wordt ingegaan op het feit dat de ts een hengst heeft in plaats van op haar vraag... nl of je nh les met hem kan nemen omdat ze een betere manier van hanteren zoekt, waar ze zichzelf wat beter in kan vinden dan in de huidige manier. Ze schrijft erbij dat het niet bedoeld is om te trainen, maar puur vanwege omgangsvormen.
En op die vraag zeg ik dus ja. NH is een manier om met paarden om te gaan en te communiceren op paardse wijze. En die manier van omgaan is geschikt voor elk paard en elke leeftijd. Ik ben het ermee eens dat iemand zonder ervaring niet met een hengst NH moet gaan doen, maar daar is hier geen sprake van.
De ts heeft veel ervaring met paarden en ervaring met hengsten.
Ik zie dan geen enkel bezwaar in het leggen van contact met een goede en gedegen NH instrukteur die met haar kan bekijken hoe ze op deze manier de hengst kan hanteren.
)en dit is weer prima genezen en niet meer te zien.ebony2 schreef:Ik heb al duidelijk beschreven dat hij helemaal niet intensief bezig hoeft te zijn!!!!
Het enigste wat hij hoeft te kennen is aan een touwtje mee lopen, meer niet. Maar juist alleen aan dat touwtje lopen wil ik hem leen op de manier van NH. En hij loopt met een echte man op de wei!!!!!
Dus nog één keer voor de duidelijk heid:
Hij loopt de hele dag met nog een hengst op de wei (van sóchtends vroeg tot sávonds laat alleen als het donker wordt gaat hij op stal, om persoonlijke redenen staat hij niet in een kudde bij de opfok)
Hij hoeft helemaal niets alleen mee lopen aan een touwtje, voor de rest hoeft hij alleen maar te doen waar hij zin in heeft
het gaat er dus alleen om hoe ik hem kan corrigeren op een voor hem duidelijke manier zonder hem te belediggen zoals hem te slaan (wat hij alleen maar als een spelletje ziet en daar juist weer van gaat bijten)
ebony2 schreef:Misschien als ik had gevraagd: NH met anderhalf jarig paard? en het woord hengst had weg gelaten, ik wel makkelijker aan een antwoord had gekomen
Met nh moet je niet beginnen met een onbeleerd paard of een hengst. Is gewoon niet verstandig. Waarom? in het begin ben jij degene die leert, dus kan je het beste een paard nemen die niet al te veel schade oploopt van je fouten in het leerproces. Dus geen hengst, geen extreem moeilijk paard en geen jong paard.