Tegenstrijdigheden in methodes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moondust

Tegenstrijdigheden in methodes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 19:34

(Geen idee hoe ik dit topic moest noemen)

Hallo,
Ik kom net terug van de NH-dag op stal Mansour. Nu viel het me op dat er veel tegenstrijdigheden
zijn in de verschillende stromingen/methodes waarvan ik de demo's heb gezien. Het leek me wel
leuk om daar eens over te discussiëren. Bijvoorbeeld:

'Horses never lie.'
Chris Irwin.

'Horses are very clever. You'll see for example that every time, before they lie, they'll rub their
nose. Every time they show the same behaviour. (...) When you ask, and your horse does the
opposite every time, he understands you perfectly.'
GaWaNi Ponyboy.

---

'The horse's mind and body are one. What's on his mind, is in his body.'
Chris Irwin.

'The horse's mind and body are two seperate things. (...) When you control his feet, that
does not neccesarily mean you also control his head.'
GaWaNi Ponyboy.

Wat denken jullie?

randalinpony

Re: Tegenstrijdigheden in methodes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:37

Bij je eerste vergelijking ben ik het volledig met Irwin eens.
Heel grote uitzonderingen daargelaten zijn paarden totaal niet in staat tot wat wij 'liegen' noemen. Een paard heeft niet het vermogen zich anders voor te doen dan hij is, die controle over zijn emoties mist hij.

Dat wij verkeerde interpretaties toekennen aan gedrag dat wij zelf hinderlijk vinden, zegt niets over de intenties van het paard.

Bij de tweede vergelijking is het appels met peren vergelijken.

Chris Irwin zeg in feite weer dat een paard zich niet anders voor kan doen dan hij is: zijn lichaamstaal geeft aan hoe hij zich voelt.

Ponyboy leg ik zo uit: je kunt een paard wel lichamelijk controleren, maar dat wil niet zeggen dat je hem ook geestelijk kunt dwingen om te doen wat jij wilt.

Dat gaat dus over heel verschillende dingen, in mijn ogen.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:41

ik vind het een een beetje een "raadsel" wat je zelf aanvoelt denk ik

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:51

Ha wat leuk. Die laatste daar hebben wij het in de auto ook over gehad. Ik kan het niet zo goed uitleggen als een vriendin van mij deed maar het kwam erop neer dat beide heren het op dat moment over net iets anders hebben Knipoog Soms is de interpretatie lastig, helemaal als je het moet vertalen (al is het alleen al in je hoofd) Zal haar eens vragen of ze het nog eens uit kan leggen.

De eerste ging in mijn ogen ook over twee verschillende dingen. Denk dat je het liegen van PonyBoy niet zo zeer moet zien als menselijk liegen maar als een soort terughoudendheid. Lastig dat te vertalen, je moet het in elk geval niet letterlijk nemen.

Ik vond juist dat in beide methoden heel veel overeenkomsten zaten, ze elkaar aanvulden maar eigenlijk niet tegenspraken.
Netzoals in de Parelli die met het trailerladen te zien was, hij bewoog in principe op dezelfde manieren als Chris Irwin, alleen was de verdere uitwerking heel anders.

Ik denk ook dat je wat de methodes kleineerd als het waren door maar een enkele zin eruit te trekken. Om het te begrijpen moet je de hele context weten, zoals wij gezien hebben in die demo's.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:57

Ik denk dat beiden gelijk hebben. Liegen kunnen ze niet. Maar wel bepaald gedrag vertonen wat wij zo kunnen interpreteren. Zo kon mijn merrie haar hengstigheid prima verbergen in de hoop dichter bij de hengst van haar keuze te kunnen komen.

En mijn merrie heeft geleerd te sluipen (ik laat de stal vaak open staan, ze weet dat ze er niet uit mag) maar als ik iets om de hoek ga staan, gaat ze stiekem naar het hooi. En ze heeft soms ijzers, maar dan hoor je haar dus niet. Echt niet. Terwijl ze anders de gang opkleppert. Als je dan haar naam zegt, neemt ze nog een hap en sjok dit keer hoorbaar richting haar stal Haha! Af en toe gun ik haar die lol en ga speciaal even om de hoek staan Haha!

Zoals ik zeker weet dat ze grapjes uithaalt met ruiters die haar wel even zullen laten zien hoe ze moet lopen. Dan gaat ze ALLE hulpen heel overdreven aannemen. Dus iets teveel binnenteugel: Lan loopt dubbel gevouwen. Iets teveel gaan zitten: krijg je een slidingstop. Terwijl ze bij beginnende ruiters dus juist heel voorzichtig is. Hulpen juist niet zo precies interpreteert. En ik weet zeker: als paarden kunnen lachen, lacht ze als ze haar 'grapjes' uithaalt.

En we kennen allemaal die paarden waarbij je been kunt geven en die stoïcijns in de bak staan met een 'ik voel zeker weten niets hoofd". Dat is geen liegen, maar wel gedrag dat zich meer dan aanpast aan de omstandigheden. Die omstandigheden naar de hand zet.

En verder: alle goeroes hebben allemaal een beetje gelijk én ongelijk. Daarom jat ik al jaren alles wat me bevalt en laat ik de rest lekker zitten Haha!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:19

Ik weet een verhaal uit de oude doos, van koetspaarden, die kreupel gingen lopen als ze een keer geen zin hadden om te werken. (En vroeger kwamen paarden er niet vanaf met een uurtje werken, dat was heel wat meer dan een uurtje werk). De passagiers gingen zich tegen de onfortuinlijke koetsier keren "arm paard, dat dier kan toch zo niet werken" en de koetsier keerde van ellende huiswaarts. Maar op dat moment genas het paard op wonderbaarlijke wijze, en de kreupelheid was weg... Dat lijkt toch wel op liegen, of in ieder geval goed acteren door een paard...
We moeten paarden niet onderschatten.

En dat er verschillen opduiken, als je verschillende methodes bij elkaar legt: het interpreteren van paardentaal is nu eenmaal niet voor de volle 100% correct te doen door een mens, dat kan alleen een ander paard, naar mijn bescheiden mening. Haha!

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:19

Tja, het 'liegen', daar ben ik nog niet helemaal over uit. Maar wat ik denk is dat paarden niet zo ver dingen
nadenken als wij dat doen. Ze doen slechts wat zij denken dat goed is, of waarvan ze in het verleden
beter zijn geworden. Bijvoorbeeld het geacteerde kreupelen waar Zoolganger het over heeft. Is dat dan
liegen?

@ Randalinpony: Ik had het zo begrepen dat Irwin bedoelde dat, als je een paard lichamelijk tot rust kunt
brengen, je ook zijn gedachten tot rust kunt brengen. Dat je op die manier dus wel degelijk via zijn
lichaam zijn hoofd kunt controleren. In dat geval zou Ponyboy dus precies het tegenovergestelde zeggen.
Maar zoals jij het zegt kan het inderdaad ook bedoeld zijn.

@ RianneH: Sorry als het lijkt alsof ik de methodes kleineer, niet mijn bedoeling. En ja, er waren ook genoeg
overeenkomsten, maar dat is lang niet zo interessant om over te discussiëren. Lachen Ben benieuwd naar de
uitleg van je vriendin.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:53

Een paard kan NIET liegen. Een paard kan WEL voortdurend gedrag vertonen dat hem iets oplevert, ook al is dat gedrag het tegenovergestelde van wat wij willen of wat wij denken te vragen. Vaak leren WIJ onze paarden, door middel van het feit dat WIJ niet precies weten wat we met onze lichaamstaal doen, om het tegenovergestelde te doen van wat we vragen, en daar nog mee weg te komen ook Haha! Dat doen ze niet om ons voor de gek te houden, niet om te liegen, maar omdat ze uitgevonden hebben dat dat gedrag hen oplevert wat ze graag willen. Wij mensen doen hetzelfde Knipoog

Als iemand die dat gedrag gaat omkeren zo'n paard in handen krijgt, en NIET reageert zoals dat paard graag zou willen, zal dat paard in eerste instantie natuurlijk proberen TOCH weg te komen met z'n oude gedrag. Want dat is wat hij kent, dat werkte altijd!!! Pas als je er consequent iets anders tegenover zet, zorgt dat het gedrag hem NIET meer oplevert wat hij graag wil, zal het gedrag veranderen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:22

Licorne, je haalt me de woorden uit de mond! Lachen

En wat je schrijft geldt niet alleen voor 'liegen', maar ook voor 'treiteren, pesten, dominant zijn', en nog een heleboel andere labels voor gedrag wat wij liever niet zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:38

Definieer "liegen"
In de letterlijke zin van het woord heeft Licorne gelijk.
Veel mensen leggen "niet doen wat ik zeg" ook uit als liegen, zo ook Ponyboy. In die context kan een paard dus "liegen".

Meer basic; er zijn nauwelijks verschillen tussen de diverse "methodes".
Zie het als een berg beklimmen. Sommigen kiezen de noordhelling, anderen gaan voor de zuidkant. Het vereist in details andere techniekjes om boven te komen, maar de basis (omhoog klimmen) blijft hetzelfde. De top ziet er voor beide groepen ook hetzelfde uit, namelijk het fysiek verantwoord en correct lopen van het paard onder de ruiter of voor de wagen.
Feit is helaas dat hele volksstammen onderweg op een piekje gaan zitten en denken dat ze de top hebben bereikt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:46

Haha, je moet altijd iets houden om naar op te kijken, toch? Tong uitsteken

Mij vallen ook vooral de overeenkomsten op. Ik denk dat dat ook gebeurt naarmate je langer meeloopt en meerdere methodes van alle kanten hebt bekeken. Vandaar dat doorgewinterde rotten ook vaker sceptisch zijn over een 'nieuwe' methode.
Niets staat op zichzelf, en ik denk altijd maar zo: al die methodes gaan over hetzelfde dier.

Een dier dat helemaal niet zo plooibaar is (het is uiteindelijk een tamelijk dom prooidier Vork ), dus methodes die niet uitgaan van de mogelijkhede en beperkingen van dat dier, zullen op geen enkel vlak succesvol zijn.

Of methodes dan weer succesvol uitgevoerd worden, is vers twee. Vork