willeke_nijs, heel erg bedankt dat je de tijd neemt om me t ehelpen met mijn probleem. Ik snap dat het heel moeilijk is om dit van achter een pc te beoordelen.
Je zegt dat het met concentratie te maken kan hebben (de liggen van de oren) maar tijdens concentratie liggen ze beduidend anders als wanneer ik haar vraag mij in draf of galop te volgen. Dan liggen ze echt aanvallend plat in de nek en duuwt ze haar hals ook wat ronder naar voren toe. (moeilijk uit te leggen).
Verder gebruik ik geen stick. Ik gebruik mijn gebaren en stem. Haar oren zo plat leggen doet ze alleen als ik van haar vraag mij in draf of galop (iig als ik ren) te volgen. Alle andere oefeningen doet ze dit niet.
Tijdens het achterwaarts sta ik idd met mijn gezicht naar haar toe, meestal half naar de grond kijkend en een klik geluid met mijn mond makend. Reageert ze niet, dan doe ik twee armen in de lucht en laat zien dat ik haar naar achteren drijf. Aangezien ze een hele gevoelige merrie is reageert ze hier meteen op en vliegt naar achteren. Dit hoef ik dan ook maar 1x te doen en dan doet ze de oefening de rest van de dag netjes op mijn stem. (zonder mezelf groot hoeven te maken door mijn armen in de lucht te doen).
Het trainen met enge objecten heb ik al vaker met haar gedaan. Enge paraplu, pionnen, plastic zeil etc. Dit is alles geen probleem, belonen met confort of stem/ aai is bij haar al voldoende (ligt eraan hoe hevig ze op het object reageert).
Filmpje maken is helaas niet zo makkelijk omdat ik altijd alleen ben. Spirithorse ken ik idd. Maar vind het moeilijk om hun om hulp te vragen omdat ze dan de merrie moeten zien en aangezien ze niet officieel van mij is en bij de eigenaar aan huis staat (die niet zo op het grondwerk ed gericht is) is dit nog niet al te makkelijk.
Hopelijk heb ik het zo voor jou al een stukje duidelijker kunnen maken?