bitloos rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luna_19

bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:53

hallo

ik heb een vraag, ik heb al een paar keer met mijn haflingertje
bitloos gereden, met een halster dan en daar teugels aanvast gemaakt.
ze reageerde daar best goed op, alleen nou is mijn vraag?

mag je met een bitlooshoofdstel wetsrijden rijden in de knhs?
want ik rij namenlijk nu in de B maar ga niet stoppen maar zij vind
het niet echt leuk om wedstrijden te rijden zij vind recreatief fijner.

maar goed als iemand misschien tips heeft zijn die welcome.

maar nu ook mijn vraag wat is de gemiddelde vraagprijs voor een bitlooshoofdstel?

alsvast bedankt.

prii_boy

Re: bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:56

volgens mij mag het niet, het kan zijn dat ik het fout heb

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:58

ik denk ook niet dat het mag
voor mijn hoofdstel (FRA sidepull denk ik) heb ik 90 euro betaald
btw, begrijp ik nu dat je wedstrijden rijdt, maar je pony vindt dat totaal niet leuk? Zou je dan niet lekker recreatief rijden, of een wedstrijdpony zoeken? Toch niet leuk voor je pony? (echt niet aanvallend bedoeld!! )

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:54

nee ik ga daaom ook soort van stoppen en er lekker recreatief en voor de kar belren want dat vind ze helemaal geweldig, ben nu net terug van ponykamp en dat vond ze helemaal geweldig in de bossen in volle galop en lekker stappen en draven.

maar ik wil kijken voor bitloos omdat ik dat vriendelijker vind voor haar en voor mij zelf denk ik.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:17

Als ze het bos in wel leuk vind, en jij toch graag wedstrijden wilt rijden, probeer dan eens endurance. De beginnersklasse is geloof ik 30 klm, dus best nog wel te doen.
Bitloos mag je wel springen, maar geen dressuur. Vraag ik me wel af; is het bit dan wel het probleem? Als ze aangespannen wel leuk vind, en hoe is ze met bit in het bos? Veel haflingers hebben een dikke nek, en daardoor moeite met de krul in de engelse dressuur. Ik weet niet hoe je rijdt, maar al eens geprobeerd met een langere hals te rijden?

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:22

ik rijd gewoon normaal en heeft een hele erge korte nek. verder rijd ik normale contact en doe ik wle vragen maar dan steekt ze haar neus er uit. verder is ze in het bos alleen heel erg sterk en pakt ze soms vast zodat ik niet kan stoppen omdat ze het volgens mij gewoon leuk vind om voluit te gaan maar ze is echt super braaf in het bos en in de bak is ze echt soort narrig.

hier een foto dan kunnen jullie zien hoe ze er uit ziet.

Afbeelding

zo is ze met rijden, toen was ze wel al wat moet en meer ontspannen maar soms moet ik een heel gevecht aan gaan om haar zo te krijgen met voorwaarts en neerwaarts

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:06

Ik denk dat ze in de dressuur tegen die nek op loopt, heb ik met Ascot ook. Probeer het eens in de westernhouding; nog lager en langer. Ascot reageerd daar goed op, wilt nog wel eens misbruik maken van de vrijheid (en dus gas geven), maar geeft veel minder verzet

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:32

oke dan, en dus met lange teugel rijden, en dan met benen rijden enzo? doe ik wel maar met western nog meer met je benen. ik ga het proberen maar moet nu rust houden met me paardje want ze heeft precies waar de singel komt een hele grote bult waar vocht in zit en als ik aansingel heeft ze daar ontiegelijlk veel last van. dus overmorgen zonder zadel rijden en kijken of dat gaat.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:04

nou een vraag. heeft iemand misschein een 2e hands bitlooshoofdstel om uit te proberen? zodat ik kan kijke hoe ze daar echt opreageerd want op halster reageerd ze goed maar op zo hoofdstel weet ik niet.

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:04

je kan ook met een touwhalster gaan rijden, kan je zelf knopen en kost bijna niets. met natural horsemanship worden die halsters gebruikt. je mag je paard er alleen niet mee vast zetten. ook moet je je er wel een beetje in verdiepen anders is het een martel werktuig!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:14

Fijn dat je naar je pony luistert en gaat doen wat zij het leukst vindt Lachen . Een strijd aangaan mag nooit de bedoeling zijn, lijkt mij. Vind een paard iets niet leuk, dan gewoon wat anders gaan doen. Een paard heeft toch ook zeggenschap??? Bij mij wel in elk geval.

Ik heb zelf diverse bitloze optomingen geprobeerd (en ook weer doorverkocht, dus heb helaas niets voor je liggen momenteel). Qua prijzen verschilt het nogal. Het goedkoopst is een touwhalster en ik heb ook een heel duur bitloos hoofdstel (van meer dan 150 euro). Ik moet zeggen dat het touwhalster het heerlijkst rijdt, zowel voor mijn paard als voor mij. Haha!

Maar inderdaad moet je je wel verdiepen in de werking van een bitloos hoofdstel, of het nou een touwhalster, een sidepull of een kruislings hoofdstel is (die laatste vindt mijn paard vreselijk).
Het is een zoektocht. Daarbij altijd op je handen blijven letten, nooit teveel druk gebruiken (mag met bit ook niet trouwens!!!). Wat ook helpt is om je paard een basis van grondwerk mee te geven. Heb je zoveel baat van bij het bitloos rijden. Ja

Succes, hoor!!!

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 13:17

wat een info zech, wist niet dat er nog zoveel bij zou komen kijken met bitlos rijden. maar goed ik ga me er maar in verdiepen als ik het beste voor mijn paard wil. maar grond werk? in hoevere bedoel je daar mee? want je kan op verschillende manieren grondwerk doen lijkt mij. maar goed in iedergeval bedankt. en wat kost zo touwhalster?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:21

Een touwhalster kost rond de 7 euro.. Kan je gewoon op internet kopen. Bij geen ruitershop verkoopt ze.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 13:24

oke dan. is niet duur. dank je wel.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:22

ik heb een touw dat is van lammert haanstra voor het longeren, maar kan ik die ook gebruiken om te maken voor een halster? zo ja kan ik iemand mij dan ook uitleggen hoe ik dat kan maken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:41

Ik zou er gewoon eentje kopen bij Lovelance, zie www.touwhalsters.nl
Voor je het weet heb je er heel veel (al die verslavende leuke kleurtjes). Haha!

En over dat grondwerk, tja, hoe moet ik dat kort uitleggen. Ik heb mijn eigen paard de basis meegegeven om bijvoorbeeld te wijken voor druk, te reageren op lichaamstaal (is ook handig met het rijden op zit) en het zich richten op mij, om maar een paar dingen te noemen. Er zijn veel boeken en dvd's over (o.a. Emiel Voest, Parelli, noem maar op), maar ik zou er zeker fijne instructie bij zoeken. Het is echt een fijne basis en lost ook een hoop probleempjes in het zadel op. Hoop dat je er een beetje uit komt zo? Lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:44

Mijn leren bitloze hoofdstel die ik nu heb kostte €79,95. Echter wel een super hoofdstel! Had eerst een touwhoofdstel. Vind dat een afrader Knipoog PM maar als wat wilt weten Knipoog Heb trouwens foto's van het hoofdstel in mijn profiel.

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:19

oke dan, na ja ik heb net even op die site gekeken, het is niet duur voor zo Cross-Rope-Bridles of touwhalster, en zijn hele leuke kleurtjes. verder hoop ik hiermee wel wat te berijken met me paardje en dat ze dit fijner gaat vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:24

Miracle, rij jij met een Dr. Cook toevallig?
Zo'n kruislingse? Tja, de een loopt er mee weg, mijn paard ook, maar dan in negatieve zin, helaas. Haha!
Maar ken inderdaad ook mensen die er prima mee rijden. Zoals ik al zei, het is een zoektocht naar wat jouw paard en jou, het beste bevalt. Knipoog

Dressuur rijden zou ik dan weer niet met een touwhalster doen, hoor, dat doe ik liever met sidepull (die kost ook rond de 70 euro, die ik heb) en mijn PmP hoofdstel (paardenmetplezier.nl). Die laatste is erg prijzig......

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:25

ik zou vooral verschillende uitproberen.

de 1 vind een touwhalster fijner en de ander bijv t bitloze hoofdstel van de ruitersportshop. is gewoon een kwestie van uitproberen

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:29

Kan je ook zeker aanraden met touwhalster te rijden. Momenteel rijd ik zelfs onze jonge paard in op een touwhalster Lachen
Mocht je nog 1 zoeken of misschien 1 met een leuk gevlochten neusriem: http://www.aziro.nl

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:43

maar goed, dan heb ik dat aangeschaft maar moet ik het dan in mijn eentje uitproberen of moet ik het samen met iemand gaan doen die er verstand van heeft om mij het uit te leggen hoe ik het moet gebruiken met grond werk enzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:45

Poohbeer, heb jij ook teugels in diverse kleuren voor aan het touwhalster?
Leuke website, zag dat je ook integrated horsemanship doet???? Heel goed, zeg!!!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:04

Ben nog niet helemaal zover ontwikkeld Haha! welke kleur zoek je??

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:02

hallo heb net met iemand gesproken die verstand heeft van parelli, en die gaat me helpen zodra ik de spullen heb met de begin dingen enzo.