Natuurlijk bekappen en keuringen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Natuurlijk bekappen en keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 13:27

Ik had even wat vragen aan iedereen die met zijn natuurlijk bekapte paard en/of veulen welleens naar (premie)keuringen gaat.

-krijg je welleens commentaar op verkeerde beenstanden van je paard? Of corrigeer je dat voor de keuring toch maar?

-Krijg je wel eens commentaar op een gebroken of te steile/vlakke voetas?

-Krijg je welleens negatief commentaar op de hoefvorm zelf?

-bekap je veulens ook meteen zelf, ondanks een eventueel niet perfecte beenstand? (als je ervaren bent)

Zet er ook even bij om welk ras het gaat (het valt me namelijk op dat vooral de meer robuste rassen Natuurlijk Bekapt worden).

Groetjes MLoeser.

8nnemiek

Re: Natuurlijk bekappen en keuringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:35

Ik ga morgen met mijn tinker naar de premiekeuring.
Ik heb pas nog in het NB-topic wat foto's geplaatst. Als je een verkeerde beenstand of gebroken voetas hebt dan is dat toch nooit goed, of wel? Bij NB hoort de voetas toch ook gewoon recht te zijn?
Ik verwacht ook zeker geen commentaar op de hoefvorm, hooguit positief commentaar Haha!
Ik kan me voorstellen dat als een paard echt héél korte hoeven heeft, of een extreme mustangroll, dat ze wel vragen waarom ie zo kort staan. Maar als het paard dan gewoon netjes loopt dan mogen ze daar toch eigenlijk geen verder commentaar op geven lijkt me.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 14:28

met NB let je niet meer op de voetas, en maak je geen standcorrecties op de hoef, omdat het alleen maar een negatieve invloed heeft op de gewrichten. Je bekapt de hoef zoals die is bedoelt in de natuur.

Overigens ziet de jury ook wel meteen dat het paard een slechte stand heeft, ook al is het paard gecorrigeerd, toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:41

laatst was er iemand met shetjes die zei dat ze achter hoog op de hielen moesten staan omdat de jury dat mooier vindt, maar wat daar van waar is weet ik niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:45

maakt niet uit hoe je paard op de voeten staat als hij maar correct beweegd. Een niet goede stand belemmerd de beweging....... PUNT Lachen

Als het paard aangeboren standafwijkingen heeft heb je niks op een keuring te zoeken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:43

Standafwijking, standafwijking... komt ook in gradaties.

Geen een paard is perfect wat betekent dat een dier met lichte bemerkingen op het fundament toch zoveel over kan houden op de rest, dat het zeker wel iets op een keuring te zoeken heeft.

Oke, off topic mode off... Haha! Haha!

Mijn vorige smid (zijn verhuisd) was ook zwaar tegen het corrigeren van beenstanden bij volwassen paarden, omdat het alleen maar extra slijtage in de hand werkt.
Toch wordt het voor keuringen vaak gedaan, beenstanden extreem bijslijpen, en ja, een goede jury prikt daar doorheen.

Maar een jurylid kan aan de andere kant niet anders dan een paard dat niet op de hoeven staat volgens het ideaal van het ras, daar een bemerking op geven - ongeacht de manier waarop het dier aan die stand gekomen is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:46

ELK paard met welke afwijking dan ook hoort niet in het stamboek thuis

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:04

Er is een wezensgroot verschil tussen lichte bemerkingen op het exterieur en standafwijkingen die zo erg zijn dat een paard niet opgenomen kan worden - laat staan veterinaire afwijkingen.

Ik heb het over de in de gezonde populatie voorkomende exterieurbemerkingen: en wie maar kritisch genoeg kijkt, kan ook op ggk hengsten in diverse stamboeken nog genoeg op en aanmerkingen maken.

Als alle paarden die heel licht frans, toontredend of koehakkig zijn -noem zomaar wat veelvoorkomends- uit stamboeken gedonderd werden, werd heel veel waardevol fokmateriaal aan de kant geschoven.

Juryleden kijken naar het totaalplaatje. Foutenkijken helpt een stamboek niet vooruit, té laks zijn op het fundament doet dat ook niet.
Het is en blijft een afweging.

Ook voor de fokker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:06

and so be it!!!!!!!!!!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:00

Volgens mij is er maar een handje vol paarden wat echt correct is.
Mijn fjord is ook niet helemaal correct, scoort toch een 7 op beenstanden en gangen en werd vorig jaar reserve kampioen.

Als je elk mankementje met uitsluiting moet beoordelen blijft er niks meer over.

Niemand is perfect ook een paard niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:28

Ik heb nog nooit een paard gezien die helemaal correct gebouwd was. Mijn ex-paard, Max (kwpn ruin) stond heeeeel licht koehakkig, maar naar mijn verzoek werd er niet op gecorrigeerd, omdat het artrose en slijtage kan veroorzaaken. Verder was het een prima sportpaard.

Daarnaast heb ik heel wat paarden gereden, waarvan geen enkel paard perfect was. Ik denk dat je weinig stamboekwaardigs overhoud als je alle paarden die niet aan het perfectbeeld voldoen meteen uitsluit. Kijk bijvoorbeeld naar de Arabier. Bijna alle paarden die daar lopen hebben alles behalve perfect beenwerk... Helaas wordt er bij dit ras ook weinig op gefokt.

Maar heeft het ook nog nut om een veulen te corrigeren op stand, of heeft dit net zo weinig nut als corrigeren bij volwassen paarden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:08

Hier wordt wel degelijk heel goed naar de beenstanden van de veulens gekeken, en zo nodig ingegrepen.

Zoals een veulen door verwaarlozing een foutieve beenstand kan ontwikkelen, kan je ook bij snel ingrijpen lichte standafwijkingen nog corrigeren. Het beenwerk is nog niet uitgehard.

Bij ernstige afwijkingen wordt ook wel hoefbeslag of gips gebruikt bij veulens, dat schijnt toch te werken. Lijkt me alleen wel heel wat voor zon beestje.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:23

randalinpony schreef:
Hier wordt wel degelijk heel goed naar de beenstanden van de veulens gekeken, en zo nodig ingegrepen.

Zoals een veulen door verwaarlozing een foutieve beenstand kan ontwikkelen, kan je ook bij snel ingrijpen lichte standafwijkingen nog corrigeren. Het beenwerk is nog niet uitgehard.

Bij ernstige afwijkingen wordt ook wel hoefbeslag of gips gebruikt bij veulens, dat schijnt toch te werken. Lijkt me alleen wel heel wat voor zon beestje.

En valt dat nog steeds onder "natuurlijk bekappen"?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:13

Dat met gips en ijzers? Dat valt denk ik buiten het bestek van welk bekappen ook, maar meer onder veterinaire ingrepen. Volgens mij worden zulke dingen ook altijd in overleg tussen smeden en VA's gedaan.
Maar soms is dat echt nodig. Gelukkig hebben wij zelf nog nooit zoiets bij de hand gehad, maar kan elke fokker overkomen.
En gelijk opeten doet bijna niemand meer. Knipoog

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:56

vind dat toch wel een foute bewering "een paard met een standafwijking hoort niet op een keuring thuis"
Mijn paard staat voor toontredend, maar doet het voor de rest op de keuring supergoed en heeft ook een 1ste premie binnen gesleept.
Hij is dan wel geen hengst etc.
maar vind die opmerking een beetje fout.

Om even ontopic te gaan,
Ik kreeg juist commentaar van de jury toen mijn paard op ijzers stond.
Het is ook maar welke jury je hebt denk ik.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:51

Ja, zo te zien heb jij een Fjorden paard, in die kringen wordt er toch altijd beter op gereageerd als bij bijv. de KWPN of Arabier.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:03

randalinpony schreef:
Dat met gips en ijzers? Dat valt denk ik buiten het bestek van welk bekappen ook, maar meer onder veterinaire ingrepen.

precies Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:07

Arabesk schreef:
randalinpony schreef:
Dat met gips en ijzers? Dat valt denk ik buiten het bestek van welk bekappen ook, maar meer onder veterinaire ingrepen.

precies Knipoog

Euuhhh???
Zomaar het gevoel dat hier een opmerking uit de context wordt getrokken. Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:54

Arabesk schreef:
randalinpony schreef:

precies Knipoog

randalinpony schreef:
Euuhhh???
Zomaar het gevoel dat hier een opmerking uit de context wordt getrokken. Knipoog

1. Ik volg de opmerking ook niet.

2. zullen we verder on topic blijven? Lachen

3. Valt een kleine standcorrectie dan wel onder NB?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:38

Mijn paard is een tijdje terug op Jumping Amsterdam helemaal doorgelopen aan de hand van zo'n keuringslijst. Daarbij wordt ook de beenstand en de hoeven meegenomen. Het zag er allemaal prima uit, en er waren geen bijzonderheden (dus geen minpunten). Hij wordt al jaren NB bekapt door mijzelf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:23

Zack schreef:
vind dat toch wel een foute bewering "een paard met een standafwijking hoort niet op een keuring thuis"

er is een heel verschil tussen ietsje toontredend en een standafwijking
bij een afwijking denk ik aan iets wat correctie behoeft, en flink
bij ietsje toontredend bijvoorbeeld, sja, dan is de stand gewoon net niet correct,

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:54

toontredend is een standafwijking.
Of dat nou een lichte afwijking is of een ergere afwijking dat is weer wat anders.
Maar het blijft een standafwijking.