jonge bekappers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tummy

jonge bekappers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:00

hallo,

ik ben 16 jaar en heb mezelf opgegeven voor de cusus natuurlijk bekappen.
zijn er nog meer mensen die jong beginnen(of nog jonger). en doe je dan ook al je eigen paarden(als je er meerdere hebt).
en wat zijn voor jou de redenen om over te stappen?
ik heb op zaterdag 18-10-08 de cursus in riemst

groetjes

901823

Re: jonge bekappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:06

Ik ben 15 en houd zelf de hoeven van m'n pony bij. En bekap z'n hoeven onder begeleiding van Klaas (Feuth). Die me steeds meer zelf laat doen. Lachen

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:39

ik ben 15 en hou ook de hoeven van mijn paard zelf bij, ik vind het heel zwaar werk (paard met hele grote stevige hoeven) maar wel leuk om dan het resultaat te zien als het af is

de reden voor mij om over te stappen was omdat de hoeven van mijn paard er na een paar weken na de bekapping niet meer uitzagen en het wel een heel duur grapje zou worden om de hoefsmid elke 4 weken te laten komen en omdat ik het gewoon heel interessant vind om te weten hoe mijn paard eigenlijk in elkaar zit en de theorie achter het natuurlijk bekappen klinkt gewoon veel logischer als die van traditioneel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:37

Ik ben een stuk ouder, maar vind het leuk om te lezen dat de jeugd Knipoog Haha! ook van aanpakken weet. Complimenten!!!!

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:44

opala schreef:
Ik ben een stuk ouder, maar vind het leuk om te lezen dat de jeugd Knipoog Haha! ook van aanpakken weet. Complimenten!!!!

dankje Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:23

Volgens mij had Piet Loof een keer een cursist van 13 Ja

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:22

Klaas is net geweest voor controle en hoefde niets te doen. Lachen
Was helemaal goed zei 'ie. Bloos

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:18

Ik was 16 toen ik de cursus heb gedaan. Ik heb nu alleen wegens omstandigheden geen paard meer die ik bij kan houden (Max was kort erna verkocht). Ik vind NB beter voor de werking van de hoef en voor de benen en dus de gezondheid van de paarden.

Ik zou in het begin inderdaad even een prof NB ter controle laten komen (eens per 2/3 maanden later per halfjaar).
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 30-08-08 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:22

Goh ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er verhalen op internet gaan circuleren over 'dat KINDEREN ook paarden leren bekappen bij de NB-ers'

Cool

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:33

ja, en met 16 mag je wel starten met de opleiding voor hoefsmid... De opleiding duurt 3 jaar, dus met 19 mag diegene dan alle probleempaarden bekappen/beslaan, en dus ook ijzers maken en vasttimmeren Knipoog

lees ik nog iets interessants Tong uitsteken http://www.helicon.nl/content.jsp?objectid=822 Hehe Frans en Ilona krijgen concurrentie Tong uitsteken

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:59

Ik was ook 15 toen ik begon. Ik bekap alleen niet volgens NB, maar Strasser. Doe sinds mijn 16e alles zelf, met eens in de 8 weken controle door prof, die overigens nooit iets hoeft te corrigeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:08

MLoeser schreef:
ja, en met 16 mag je wel starten met de opleiding voor hoefsmid... De opleiding duurt 3 jaar, dus met 19 mag diegene dan alle probleempaarden bekappen/beslaan, en dus ook ijzers maken en vasttimmeren Knipoog

lees ik nog iets interessants Tong uitsteken http://www.helicon.nl/content.jsp?objectid=822 Hehe Frans en Ilona krijgen concurrentie Tong uitsteken

die bestaat al een tijdje.

De inhoud van de cursus ken ik ook. Het is bekappen alsof er een ijzer onder komt, alleen laat je het ijzer weg. Zo TB als het maar kan dus Clown

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:03

Ik was 16 toen ik begon met de cursus Lachen
Ik bekap alleen niet zelf meer wegens gebrek aan paard.
Van zodra ik een eigen paard heb begin ik weer, natuurlijk eerst onder toezicht van bekapper: )

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:57

Arabesk schreef:
die bestaat al een tijdje.

De inhoud van de cursus ken ik ook. Het is bekappen alsof er een ijzer onder komt, alleen laat je het ijzer weg. Zo TB als het maar kan dus Clown

Dat dacht ik al uit de omschrijving. Ik begin er niet aan Tong uitsteken heb toch al een certificaat van Paard Natuurlijk. Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:01

Arabesk schreef:
Goh ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er verhalen op internet gaan circuleren over 'dat KINDEREN ook paarden leren bekappen bij de NB-ers'

Cool

Imo ook belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:03

MLoeser schreef:

Het is een hele andere opleiding dan de cursus zelf bekappen Lachen. Als je het echt wilt leren, kun je dus maar beter die opleiding tot hoefsmid doen Ja.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:09

Lovely schreef:
MLoeser schreef:

Het is een hele andere opleiding dan de cursus zelf bekappen Lachen. Als je het echt wilt leren, kun je dus maar beter die opleiding tot hoefsmid doen Ja.

Vergeten te quoten, reactie op Arabesk, ik heb een certificaar van Paard Natuurlijk.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:14

IK ben 13 jaar en bekap de hoeven van mij pony al zelfs. Ik zag het op de website paardnatuurlijk en heb het boekenpakket in huis gehaald. De eerste keer heb ik er hulp bij gehad van een ervaren natuurlijke bekapper.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:20

laurahi schreef:
IK ben 13 jaar en bekap de hoeven van mij pony al zelfs. Ik zag het op de website paardnatuurlijk en heb het boekenpakket in huis gehaald. De eerste keer heb ik er hulp bij gehad van een ervaren natuurlijke bekapper.

heb je dit alleen op basis van boeken gedaan? of heb je ook een cursus gevolgd?

ik zou het opzich ook wel willen leren (ik ben 18 ook niet heel oud dus) maar waar zou je dan zo'n cursus kunnen doen? en hoe lang duurt zoiets enne... waar leer/oefen je dat dan op? want.. nouja.. ik zag laatst ergens (volgens mij een topic van arabesk?) foto's dat ze dat aan 't leren waren op uh... paardloze hoeven om 't zo maar even te noemen.. en daar kan ik toch niet zo heel goed tegen...

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:56

Maartje1990: www.hoefnatuurlijk.nl
De website waarop je al je bovenstaande vragen beantwoord kunt krijgen Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:13

Ik had gewild dat ik al zo jong een cursus had gedaan. Ik heb vanaf mn 8e een pony gehad (nu 24) en ben in tussentijd nooit paardloos geweest, maar in al die jaren heb ik minder van hoeven geweten dan ik nu weet na de cursus en veel lezen op internet.

@lillian: jij pas 15??? Wow! had ik niet verwacht joh!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:32

Auky schreef:
Maartje1990: http://www.hoefnatuurlijk.nl

hé jakkes.... dat moet dus inderdaad op zo'n 'dode hoef' (wat ik wel snap daar niet van) maar dat zie ik toch écht niet zitten...nee, sorry dan bel ik gewoon mijn traditionele hoefsmid wel op... zo erg sta ik nu ook weer niet te springen om m'n paarden zélf te bekappen... en ze hebben al geen ijzers.. respect voor de jeugdige bokkers hier die dat wel konden Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:46

het valt reuze mee hoor, er zijn veel mensen die het eng vinden, maar als ze hier eenmaal zijn, valt het ze reuze mee

De hoef is aan de bovenkant afgeplakt, de hoeven zijn niet vies, stinken amper (gewoon net zo erg als een levende hoef die bekapt wordt), ze komen uit de vriezer dus zijn grotendeels nog bevroren.

Afbeelding

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:13

Ik zou het ook graag leren , alleen op z'n doode hoef echt niet.
Ik heb wel het geluk dat ik vaak mee kan kijken hoe ze het doen.
Maar is er ook een cursus waarbij er geen doode hoeve nodig zijn ?

Is er ook zo een cursus in omg. dtc ?
En hoe veel kan je dan ong. rekenen voor je spullen die je moeten kopen ?
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 01-09-08 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:20

Maartje1990 schreef:
Auky schreef:
Maartje1990: http://www.hoefnatuurlijk.nl

hé jakkes.... dat moet dus inderdaad op zo'n 'dode hoef' (wat ik wel snap daar niet van) maar dat zie ik toch écht niet zitten...nee, sorry dan bel ik gewoon mijn traditionele hoefsmid wel op... zo erg sta ik nu ook weer niet te springen om m'n paarden zélf te bekappen... en ze hebben al geen ijzers.. respect voor de jeugdige bokkers hier die dat wel konden Ja

Het lijkt misschien wat vervelend, maar als je er eenmaal zit valt het vreselijk mee. Bij mij op cursus zaten ook twee mensen die er wat problemen mee hadden, maar achteraf vonden ze het best wel leuk om te doen, helemaal niet vies of vervelend.

Ikzelf had er zowizo niet zoveel problemen mee... Moest met Biologie ook ontleden, en dat is viezer Tong uitsteken

Overigens zit er bij jou in de buurt volgens mij ook een hele goede Natuurlijk Bekapper, die kun je ook bellen, misschien wil hij je wel begeleiden in het leren bekappen van je paard.