Wat moet je hier nu mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manonnetjj

Wat moet je hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:03

Hi,

Ik weet niet of dit topic hier goed staat maar dit leek mij de beste plek om mijn probleem voor te leggen.

Ik heb inmiddels al weer bijna 1 1/2 jaar een andalusische merrie. Het gaat met haar opzich heel goed ze is nu ruim 5 jaar oud en het rijden begind aardig bevestigd te worden (ze is ingereden rond 4 1/2 jaar) en verder met grondwerk enz. gaan we ook zo nu en dan met sprongen vooruit.

Het probleem waar ik echter behoorlijk mee zit is het volgende:
Descarada (naam van de merrie) staat samen met een shetlandpony (Jacaranda) ze staan samen 24/7 buiten (nu: overdag in het land, 's nachts in de paddock en in de winter 24/7 met onbeperkt hooi in de paddock) bij ons achter op het erf. Descarada en Jacaranda kunnen het alleen nou niet echt bepaalt met elkaar vinden. Het gaat wel goed hoor, zolang ze apart te eten krijgen... Maar Descarada stelt zich gewoon heel agresief op voor Jacaranda. Jacaranda mag niet bij haar in de buurt komen of dan soms wel in de buurt komen maar als het Descarada dan niet meer zint jaagt ze haar alsnog weg.
Ik dacht eerst ach, dat zal wel beter gaan na verloop van tijd. Maar dat gaat het dus niet. Ze staan inmiddels bijna 1 jaar gewoon samen (tot oktober heeft descarada haar veulen er nog bij gelopen) en er is dus geen verbetering...

Een oorzaak heb ik nog nooit echt kunnen vinden en heb ik al behoorlijk wat slapeloze nachten aan over gehouden en een oplossing destemin.
En die oplossing moet er wel komen, want dit is voor beide paarden niet goed... En vooral Jacaranda gaat er verschrikkelijk aan onderdoor; Ze sluit zich af voor alles en loop voor alles gewoon weg, en zo'n pony is het niet. (Wanneeer Jacaranda bij de shetlander van de buren staat leeft ze op, ze begind weer te stralen en het is werkelijk direct een ander paard.)

Ik wordt er hopeloos van... en vind het echt niet fijn om mijn paarden in deze situatie te hebben... Dan doe je nog zo je best om ze het beste te geven wat je ze maar kan geven en is het gewoon niet genoeg. Dus ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van een oplossing.

Manon

(P.s. De paarden zijn inprenciepe van mijn ouders er valt met hen veel te bespreken maar de uiteindelijke beslissing ligt bij hen.)

Arabesk

Re: Wat moet je hier nu mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:11

het kan jaren duren voordat ze maatjes worden, mag je de shet van de buren niet lenen en dan zet je Jacaranda + de shet apart van je arabier met een draadje ertussen?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:16

arabier? Clown

Hoe is Descarada naar andere paarden? Doet ze alleen tegen je shet zo of houdt ze uberhaupt niet zo van andere paarden?

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:17

Dat zou kunnen, maar is dus alleen een optie voor 's zomers omdat ik in de winter maar 2 paarden kwijt kan. Jacaranda mag iniedergeval wel morgen weer voor een aantal dagen naar de buren toe. (die pony staat alleen dus is voor beide goed)

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:20

Babje_84 schreef:
arabier? Clown

Hoe is Descarada naar andere paarden? Doet ze alleen tegen je shet zo of houdt ze uberhaupt niet zo van andere paarden?

Ik weet het niet goed, ze reageert wel op een andere manier op andere paarden.
Naar jacaranda vertoont ze zo dusdanig dominant gedrag dat het bijna agresief valt te noemen.
Maar bij andere paarden op het moment dat die haar op haar plek zetten (dus de leiding nemen over haar doet ze juist heel lief).

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:26

En Jacaranda is dus eigenlijk een beetje te onderdanig voor haar? Misschien is het verstandig (voor de gemoedrust van Jacaranda) om eens uit te kijken naar een ander weidemaatje voor je Andalusier? Eentje die voor zichzelf opkomt? Sommige paarden hebben dat nodig...

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:33

Jacaranda is niet echt onderdanig, eerst gaf ze ook nog wel een bok voordat ze weg liep, maar nu is het gewoon zo dat ze zich afgesloten heeft en gewoon niet echt meer reageert maar gewoon weg loopt of een confrontatie vermijd. Ik vrees dat dit dan ook de enige resterende oplossing is.
Maar naar wat voor soort paard moet je dan zoeken? Want dominante paarden of paarden die voor zichzelf opkomen heb je ook in allerlei soorten en maten.
Citaat:
En daarbij is het allervreemtste dat Descarada werkelijk een heel ander paard word op het moment dat ze door een ander paard op haar plek wordt gezet (in dit geval de shet van de buren) ze is dan direct veel minder aanvallend naar Jacaranda en ook op een bepaalde manier rustiger. (niet dat ze normaal onrustig is maar rustig op een bepaalde manier, moeilijk uit te leggen) En dan denkje dat laat ze lekker zo want dit is het zoals ze het graag wil hebben (veiligheid->rust->beloning) maar nee hoor een uur later neemt ze toch weer het heft in eigen handen omdat ze voor haar gevoel niet genoeg geleid word en deze situatie (leiding->veiligheid->rust->beloning) waardoor ze het zelf weer doet. Maar zoals ik descarada heb gezien in de tijd dat ze bij mij is ze geen echt leider de enige rede dat ze de leiding neemt (en dus dominant gedrag vertoont) is omdat ze naar haar idee niet goed genoeg geleid word. (slechte leiding->geen veiliggevoel->onrust->niet gewenst resultaat. Oplossing: Leiding nemen/dominant gedrag vertonen->onrust wort groter).
Even gecopierd uit een mailtje wat ik heb verzonden.
Wat ik dus opmaak uit Descarada haar gedrag is dat ze het werkelijk fijn vind om geleid te worden door een ander paard maar dat dat paard wel werkelijk moet leiden en niet gewoon dominant moet zijn, want dan voelt ze zich dus niet veilig waardoor ze zelf maar weer de leiding overpakt en zich agresief opsteld omdat ze niet echt een leider is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:09

Tja, als ik dat zo lees, denk ik ook dat een leidersfiguur voor descarada het beste zou zijn als weidemaatje. Een rustig en verstandig paard met leiderscapaciteiten en dan zou ik toch kiezen voor een groter paard als een shet, als je die mogelijkheid hebt (financieel en plaats) Ik heb zelf ook grote paarden en shetten, wo een zeer dominante shet. Toch wordt de shet door de grote paarden niet geweldig serieus genomen en trekken de grote paarden vooral naar elkaar. De kleintjes staan er ook graag bij, maar de dominante shet willen ze niet als leider, hoewel een van de grote paarden zelf ook geen dominant paard is. Maar ze wil gewoon een wat grotere leider en dat is nu dus mijn hafje toni. Dat werkt verder prima. Jacaranda is beter af met een vriendje zoals het buurpaardje. Voor hem is dit ook geen prettige situatie.

Even voor alle duidelijkheid. Shet en groot paard kan prima samen gaan. Maar in dit geval zou ik dus voor een andere oplossing kiezen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:31

Mocht van paard wisselen nou geen optie zijn, gewoon een hoekje afzetten met een draad waar alleen je shettendame onderdoor kan. Kan ze zelf af en toen even lekker zonder gedoe staan, en kan je haar ook daar voeren

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 13:29

Hi, ik heb al een plaats waar de shet zich rustig kan terug trekken. (grote stal met een balk in de deur waar ze onderdoor kan) Ik ga iniedergeval eens goed overleggen met mijn ouders (die zeiden al: tja doe jacaranda dan gewoon weg, maar ik ben niet de persoon die z'n paard maar even gewoon weg doet omdat het niet meer voeldoet ofzo.) en kijken in hoeverre zij mee willen gaan in de aanschaf van een wat groter bijzet paardje. Ik hou jullie op de hoogte!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:12

Lijkt me inderdaad ook een hele goede oplossing. Desnoods zou je ook eens rond kunnen vragen of er mensen zijn in de buurt, die nog een wei zoeken waar ze hun paard in kunnen plaatsen. Als het met dat paard dan beter klikt is het probleem ook opgelost en krijgt je shet meer rust

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:16

kun je niet gewoon eens weglopen met de shet?
gewoon de wei uit,en langzaam uit zicht..
misschien dat ze dan beseft dat het toch wel gezellig is een maatje....

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:24

We gaan zo nu en dan wel weg met de shetland, Descarada raakt dan echter helemaal in paniek, rent zich werkelijk helemaal in het zweet en als we dan terug komen is ze nog steeds niet lief tegen de shet.
De beste oplossing zal denk ik zijn een wat grotere pony er bij( haflinger oid.) die al wat ouder is en veel gezag heeft (dus een echte leider is) en de shetlander samen zetten met de shet van de buren.
En dat moet opzich mogelijk zijn voor de lange termijn.

Maar, dat brengt me wel op het volgende. Waar herken je nou een echt leidingevend paard aan? Want niet iederpaard wat de leiding heeft is een echte leider. En in hoeverre maakt het dan uit of het een merrie of ruin is? (ik ben persoonlijk echt een merrie mens).

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:29

Het gemakkelijkste is om te kijken bij een groep paarden op de wei tijdens het voeren: als er een paard tussen loopt, waarvoor de andere paarden zonder morren en zonder bang te zijn aan de kant gaan is dat een rustige, evenwichtige leider. De paarden erkennen hem als hun leider, daarom gaan ze zonder opstootjes voor hem uit de weg, maar hij is niet gemeen want ze hoeven niet te 'maken dat ze wegkomen' om te voorkomen dat de leider ze weg 'schopt'

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:09

Het is even tijd voor een up-date Knipoog

De mogelijkheid om er een andere pony bij te zetten of Jacaranda ergens anders neer te zetten heb ik (nog niet) dit is wel iets wat ik voor de lange termijn in mijn hoofd hou mocht het nog nodig zijn.
Ik heb wel met mijn buurmeisje afgesproken dat Jacaranda zo nu en dan naar haar gaat en haar pony zo nu en dan bij ons komt (middag of een weekend). Ik hou eigenlijk niet zo van dat gesleep maar, het werkt opzich wel fijn en het is voor alle wel fijn om gewoon kontact met een ander paard te hebben.

Dat van dat eten is een goed! Zo had ik er nog niet overna gedacht.