ik heb een 4 jarige hengst ( veel mensen gaan nu al steigeren
) . Voorlopig blijft hij dus nog hengst tot hij de hengstenkeuring gedaan heeft, dan wordt hij gecastreert of blijft hij hengst. Hij staat 24 op 24 bij 4 merrie's in de wei. Ik heb hem een tijdje geleden weggebracht naar iemand die les geeft in parelli. Deze man kon er alles mee , een maandje later kwam hij terug en na de eerste dag kreeg ik er al problemen mee. Ik natuurlijk de man opgebelt en deze is een aantal keren langsgeweest om me mee op weg te helpen. Na een tijdje ging alles heel goed, en nam ik regelmatig les bij deze man.Nu zijn we een half jaar verder. Ik heb nooit geen problemen met hem gehad , hij deed zijn grondoefenigen heel goed, je kon zonder enig probleem met hem buiten rijden tussen merrie's en ook de dressuurlessen gingen goed. Maar nu komt het probleem, grondwerk doet hij nog altijd goed, maar het rijden is een ramp geworden. Als r merrie's of andere paarden bijzijn is het geen probleem, maar van af het moment dat hij alleen moet werken negeert hij me compleet ( enkel als ik erop zit, niet ernaast) Hij kan ontspannen aan het draven zijn en ineens explodeert hij, wegschieten, bokken steiegeren en zelfs tegen de omheining gaan met mijn been.
NU hebben we ( ik en mijn leraar parelli) afgesproken om voorlopig ons enkel te focussen op het grondwerk en het rijden even achterwegen te laten. Morgen heb ik weer les en gaan we kijken hoe we het het beste kunnen oplossen. Heeft iemand een verklaring voor dit gedrag ? en hoe zouden jullie dit oplossen? Ik krijg dus profesionele begeleiding want ik weet dat het niet aan te raden is om met een hengst met parelli te beginnen als je er zelf niet genoeg van afkent, maar ik wil dus meerdere mensen hun mening.
Ook heb ik hem 2 weken stilgezet omdat ik misschien teveel vroeg van een 4 jarige ? Ik rijd hem 3 keer per week 20 min en 1 keer per week les van een uur. Ik doe een keer of 2 een half uurtje grondwerk met hem en 1 maal per maand een uur met mijn instructuur parelli.