parelli met hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

parelli met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:37

hoi,

ik heb een 4 jarige hengst ( veel mensen gaan nu al steigeren Knipoog ) . Voorlopig blijft hij dus nog hengst tot hij de hengstenkeuring gedaan heeft, dan wordt hij gecastreert of blijft hij hengst. Hij staat 24 op 24 bij 4 merrie's in de wei. Ik heb hem een tijdje geleden weggebracht naar iemand die les geeft in parelli. Deze man kon er alles mee , een maandje later kwam hij terug en na de eerste dag kreeg ik er al problemen mee. Ik natuurlijk de man opgebelt en deze is een aantal keren langsgeweest om me mee op weg te helpen. Na een tijdje ging alles heel goed, en nam ik regelmatig les bij deze man.

Nu zijn we een half jaar verder. Ik heb nooit geen problemen met hem gehad , hij deed zijn grondoefenigen heel goed, je kon zonder enig probleem met hem buiten rijden tussen merrie's en ook de dressuurlessen gingen goed. Maar nu komt het probleem, grondwerk doet hij nog altijd goed, maar het rijden is een ramp geworden. Als r merrie's of andere paarden bijzijn is het geen probleem, maar van af het moment dat hij alleen moet werken negeert hij me compleet ( enkel als ik erop zit, niet ernaast) Hij kan ontspannen aan het draven zijn en ineens explodeert hij, wegschieten, bokken steiegeren en zelfs tegen de omheining gaan met mijn been.

NU hebben we ( ik en mijn leraar parelli) afgesproken om voorlopig ons enkel te focussen op het grondwerk en het rijden even achterwegen te laten. Morgen heb ik weer les en gaan we kijken hoe we het het beste kunnen oplossen. Heeft iemand een verklaring voor dit gedrag ? en hoe zouden jullie dit oplossen? Ik krijg dus profesionele begeleiding want ik weet dat het niet aan te raden is om met een hengst met parelli te beginnen als je er zelf niet genoeg van afkent, maar ik wil dus meerdere mensen hun mening.

Ook heb ik hem 2 weken stilgezet omdat ik misschien teveel vroeg van een 4 jarige ? Ik rijd hem 3 keer per week 20 min en 1 keer per week les van een uur. Ik doe een keer of 2 een half uurtje grondwerk met hem en 1 maal per maand een uur met mijn instructuur parelli.

Arabesk

Re: parelli met hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:26

Een paard wegbrengen heeft weinig zin. JIJ moet met het paard om leren gaan.

Hengsten zijn makkelijker dan merries of ruinen. Ze zijn speels, nieuwsgierig en niet bang. Daarom zie je veel goeroe's in hun show's werken met hengsten.

Parelli zegt dat je met een hengst pas moet beginnen als je zelf level 3 bent, maar dat is onzin.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:38

Ik vind het ook erg raar, als je zelf level drie bent, betekent dat toch dat je dat met het paard bent waar je de levels mee hebt doorlopen? Kan dan best dat je dat met een ander paard nog helemaal niet kan omdat die totaal anders is. Zelfde als in de dressuursport bijv.

Of gaat Parelli niet zo?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:51

Ik zie niet persé problemen met werken met hengsten. In de westernsport zijn veel hengsten. Mijn merrie ging samen met een hengst op de trailer naar wedstrijden.

Maar je moet wél duidelijk zijn. En snel kunnen schakelen. Daarom zijn er mensen die aangeven dat je meer ervaring moet hebben om met hengsten te werken. Met alleen pakweg de seven games kom je er niet met hengsten.

Het feit dat hij jou negeert als je alleen met hem werkt zegt eigenlijk wel genoeg. Klinkt mij als desinteresse en disrespect in de oren. En daar heb je wel goede hulp bij nodig. Of je nu werkt met parelli of met andere grondwerkmethoden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:00

ik zou je inderdaad eerst focussen op het grondwerk en het rijden pas terug opnemen wanneer jij wat meer ervaring hebt. Ik heb het met rijden ook héél moeilijk met mijn 5-jarige merrie (ook op 4 jaar ingereden, maar op de traditionele manier). Ik ben nu ook meer bezig met het grondwerk en wil het rijden pas opnemen onder begeleiding van Eddy (wil volgend jaar naar eddy in nederland). Jonge paarden zijn niet gemakkelijk vind ik...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:22

Hengsten zijn vliegensvlug en altijd op zoek om het leiderschap van je over te kunnen nemen. Met de Parelli games kun je je paard uitdagen de confrontatie met je aan te gaan, en als je de verkeerde tegenkomt en niet stevig in je schoenen staat kan het paard daarbij weleens als winnaar uit de bus komen. Je ziet het zelf al, bij de persoon waar je hem heen hebt gebracht is het geen probleem, bij jou dus wel.

De waarschuwing die Parelli geeft om niet aan een hengst te beginnen voordat je level 3 hebt, zou ik zeer serieus nemen. Better safe than sorry. En met het risico dat iedereen weer eens over me heenvalt dat ik generaliseer, wil ik toch een topic aanhalen met een artikel van Parelli (dat helaas op zijn homepage niet meer te vinden is). Het is helaas in het Engels, en ik ga het niet allemaal vertalen. In het kort adviseert hij om een hengst te ruinen als je nog niet zo ver bent dat weet hoe je met NH methodes een hengst moet benaderen. Hij adviseerd om je hengst opzij te zetten en je kennis op te vijzelen en adviseert om te laten castreren, omdat er altijd wel een moment komt waarin je hengst je leiderschap gaat aanvechten, en er in een dergelijke confrontatie doden kunnen vallen.

Stallions Demand Savvy
by: Pat Parelli

Author's Note: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses. I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings.

I once saw a woman killed by a stallion. He bit her throat and ripped her esophagus out. I know another person whose two fingers were snapped off and all the tendons from his forearm were torn out. I have known people who were picked up by the shoulder, or by the belly, in the jaws of a stallion. I myself have been picked up and dragged on two different occasions.

One stallion in California lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him. All his teeth have been removed. Another stallion, one of the top thoroughbred sires in the world, was so vicious only one person could handle him. Anyone else entering his stall or paddock had to be protected by someone with a pitchfork.

At top establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions.

What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion. Most people who've been on the unhappy end of a stallion will tell you they never saw him coming... the next thing they knew, they were in his jaws.

Some of you may think I'm exaggerating. All too often, stallion owners think, "It won't happen to me." Let me tell you, I'd rather have you mad at me for saying this, than to hear a report of your tragedy. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures. They demand a whole new level of savvy.

A stallion's job is to procreate and to fight for dominance. He lets nothing stand in his way. Stallions will even fight to the death for dominance. When a stallion's libido is aroused, he becomes a superhorse. He has more strength, more fight, more bravery, more desire and more determination than ever. His hormones are like rocket fuel. Mixed with adrenaline, testosterone amplifies potential tenfold.

Recently, a student asked me why some stallions seem pretty mellow compared to others. Aren't these a lot safer and easier to handle? Yes, in some situations, but not all. That's the kind of stallion who ripped out his owner's throat.

For example, take a mild-mannered husband who's out with his wife. Everyone knows this man to be a friendly, reasonable, amicable kind of guy. Never seen him get mean or mad. In fact, wouldn't even think he had it in him. Until the moment some guy gets inappropriate with his wife. Then, watch out!

This mild-mannered man turns into a tornado. He's on the fight, ready to defend and protect his woman. There's nothing "left brain" or logical about this; it's totally right brain, or instinctual. In that moment, he's liable to do anything. His adrenaline is up, and he's become a superman.

With a stallion, everything can be fine until:

He's faced with mares.

You get in his way.

You challenge his dominance, even using the Seven Games.

It's true that some stallions have a higher libido than others. For the most part, this is innate. But health and upbringing can affect behavior as well.

A poorly fed horse, for instance, will have less energy and less desire than a fit horse on full feed and feeling great. I have often seen thin, wormy, listless stallions that turn into fire-breathing dragons once their health is restored.

Upbringing is another influential factor. Let's consider the ways a young stallion might be raised: with other mares and geldings, with other stallions, or in solitary confinement. A number of scenarios can have a bearing on his behavior.

I have found that the more unnatural the environment, the more perverted the behavior. Many stallions are kept isolated from other horses. Often, they're petted and handled by people who are unfamiliar with natural ways of creating respectful relationships. They are handled aggressively, punished for excitable behavior, restrained with chains over their noses or gums, kept on a tight rein. I liken this to men in jail, whose behavior rarely improves in prison; instead, it becomes more perverted.

Stallions crave contact with other horses, so isolation only worsens their behavior. Unable to do their jobs, segregated stallions become extremely pent-up. Then, when exposed to other horses, they exhibit extreme aggression and become very difficult to handle.

Think of it from the stallion's point of view. Kept in solitary confinement, you have no social contact, not enough exercise, and not nearly enough mental and emotional stimulation. Naked "girls" are led past your stall every day. You become very frustrated and bored. Then, you are taken to the breeding barn. When you're led out of your stall, how are you going to act? You know exactly when you are going and what will happen, so you get excited and start prancing. The mare is hobbled and twitched, and all you do is take a flying leap onto her back. No introductions, no friendly chit-chat, no foreplay, no rebuffs from the mare for rough or rude behavior. In my opinion, this is controlled rape. Stallions treated like this are taught to be rapists.

On the other hand, when stallions are raised with other horses, they learn to become polite. If they're rude, a pair of teeth or heels quickly come their way. You must understand the horse's psyche and herd behavior, and with a stallion, you need a truckload of savvy. You must know how to earn his respect without using violence. You must read situations very quickly and stay one step ahead of what he's thinking, all the time. This is why handling stallions is a Level 4 study. You should be at least a Level 3 graduate. You need to be a Bruce Lee of horsemanship, to be Kung Fu, which means excellent - mentally, emotionally and physically.

Stallions Demand Savvy...

You've seen him; you might even own one... the young stud who playfully nips at you all the time. It's probably the question I'm most often asked; "How should I deal with this?"

First of all, nipping is disrespectful behavior. A nipping horse is playing games: the Porcupine Game, to be exact; and he's usually winning them. If he can sneak in, take a nip, and then duck away, he's having a ball. Just watch young horses playing together. You'll see this exact same nip,recoil and duck pattern. It's even better if he can make you mad, more points for him!

The answer for this horse, however, is not punishment. It's the same as for any horse with this behavior. That's why you need enough savvy to win the Seven Games, especially the Porcupine Game, and without your horse feeling like a loser. If you earn a horse's respect, he will not play those games on you. But you can't gain a horse's respect through punishment. Not only does it not cure the problem, it can come back to haunt you on a bad day, and on a bad day a stallion can be your worst nightmare.

Very few stallions are excellent breeding quality. Far too many people keep a stallion because they don't have the heart to geld him. Yet, the stallion goes on to live a life of frustration. Instead of breeding several times a day during the breeding season, he's allowed one or two servings a year, if he's lucky. And yet all his hormonal and instinctual drives are still there. Without enough outlet for his libido, you'll have a very frustrated or depressed stallion on your hands, with potentially serious consequences.

I geld my colts within the first two weeks of birth. After that, the testicles may be difficult to locate, and the next thing you know your yearling has a raging torrent of hormones coursing through his growing body. Some people are concerned that early gelding will affect a horse's growth and performance, but in my experience, this is not true. Many of my geldings were castrated at ten days old, and they've grown into stout, handsome horses.

Don't keep your colt a stallion. There are thousands of stallions around who should have been geldedbecause of poor conformation, bloodlines or personality. They weaken the gene pool and are walking liabilities for their owners. When your horse is a stallion, you can never relax.

Stallions handled by people with a great deal of savvy are exceptions. The Spanish Riding School and the great Fredy Knie (of the Circus Knie in Switzerland) are two outstanding examples. Both use stallions exclusively in their performances because of that "something extra" in stallions. In the right hands, this is truly spectacular. Their stallions are respectful and fulfilled. I repeat, fulfilled. This is probably the part that most people underestimate the most. Owning a stallion is not just about handling his behavior; it's about considering his life-style and needs, too. After all, natural horsemen always think about things from the horse's point of view first.

Put yourself in a stallion's shoes.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 08:04

hoi,

bedankt voor jullie reacties. Mijn instructeur is langsgeweest en heeft me een paar leuke nieuwe oefeningen meegegeven. Hij begint zijn oefeningen iets relaxer te doen en is niet zo snel meer afgeleid.

Mijn instructeur zei dat ik niet consequent genoeg met hem omga. Hij is telkens iets nieuw aan het verzinnen . vb friendly game, plots wordt hij bang van de stik. Hij doet dit om mij te laten bewegen en als ik dat doe heeft hij gewonnen. Het is dus inderdaad een dominantieprobleem.

Voorlopig is het dus enkel grondwerk, maar ja we doen dit beiden ook heel graag, nu zijn we hem met behulp van de driving game achten aan het laten lopen en springen.

Het is inderdaad niet zo simpel om met een hengst te beginnen, maar je doet het met wat je hebt he Knipoog . Ik moet wel zeggen dat ik heel blij ben dat ik hulp heb, anders zou ik niet weten hoe erg ik het om zeep zou kunnen helpen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:15

Dat er o.a. in het Parelli systeem gewaarschuwd wordt, dat je pas met hengsten moet werken als je level 3 bent, vind ik persoonlijk dus GEEN onzin. Tuurlijk zijn er hengsten bij, die niet op hun strepen zullen gaan staan, die het liefst de hele dag staan te kroelen en die nauwelijks reageren als er een merrie voorbij komt. Maar wie gaat beoordelen in welke categorie een bepaalde hengst hoort? Die "regel" van Parelli neemt gewoon alle veiligheid in acht, en dat is naar mijn idee ook wat je altijd MOET doen.

Als je er echt goede hulp bij krijgt en goeie oefeningen, is't weer een ander verhaal, maar een keer per maand vind ik dan wel erg weinig!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:18

Op een ander forum waar ik opzit zit ook een meisje die enkel nog maar manège-ervaring had en een hengstveulen gekocht heeft... Hoewel ze door verschillende mensen gewaarschuwd is dat een hengst niet zo simpel is heeft ze tegen beter weten in, toch het beestje gekocht... Het gevolg laat zich al raden... Het dier wordt haar dood nog! Hij stijgert tegen haar op, bijt, trapt, loopt over haar heen. Ze is overtijd in het ziekenhuis beland omdat hij stijgerde en met zijn hoef de achterkant van haar hoofd raakte. Gelukkig is het bij een snap gebleven die gehecht moest worden en wat hoofdpijn nadien... maar ik wil niet weten hoe dit verder ging lopen als ze er niets aan deed...
Ondertussen is ze zover dat ze haar hengstje (ondertussen 2 jaar) naar een opfokgroep gedaan heeft en een instructrice gevonden heeft die haar inwijd in NH met haar ervaren paarden zodat ze eerst zelf leert voor ze met een hengstje begint. Binnen een jaar kan ze dan starten met haar hengstje met de nodige savvy.

Ik ben blij dat jij vanaf het begin goede begeleiding hebt en dat je open staat voor deze manier van omgaan met paarden! Maar misschien zou je je instructeur ook eens kunnen vragen om eventueel eens te mogen werken met één van zijn ervaren paarden om de feeling vlugger te krijgen en van daaruit verder te werken met jou hengst... Ik denk dat je nog véél savvy zult nodig hebben met een hengst. Eigenlijk zouden alle technieken ondertussen onbewust moeten kunnen worden toegepast... zodanig dat je onbewust de juiste beslissingen neemt om een probleem(situatie) op te lossen.

Het is vandaar ook dat pat aanraad om pas met hengsten te beginnen nadat je level 3 behaald hebt. Dus daar kan ik eigenlijk wel inkomen. Net zo met jonge paarden...
Ben zelf ook met een jong paard gestart en het gaat vrij moeizaam. We komen er wel hoor... Maar als ik eerlijk moet zijn en de inzichten had toen 'k m'n paard kocht die ik nu had, dan had ik toch voor een ervaren (parelli)paard gekozen...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:32

Wat Willeke zegt is dus precies wat ik bedoel.
goeie tip van dat oefenen met andere paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:00

willeke_nijs schreef:
Ondertussen is ze zover dat ze haar hengstje (ondertussen 2 jaar) naar een opfokgroep gedaan heeft en een instructrice gevonden heeft die haar inwijd in NH met haar ervaren paarden zodat ze eerst zelf leert voor ze met een hengstje begint. Binnen een jaar kan ze dan starten met haar hengstje met de nodige savvy.

Om een sociaal paard te worden moet je een hengst sowieso in een opfokgroep zetten, wat ze onderling van elkaar leren (en dat geldt voor merries, ruinen en hengsten) is gewoon door ons niet bij te brengen.
Verder komen bij een 2 jarige de hormonen net om de hoek kijken, en valt hij nog redelijk snel te overbluffen. Alle verhalen van: "ja ik heb een hengst hij is 2 en zoooo lief, hij mag hengst blijven want hij schreeuwt niet en heb zijn respect" zijn niet representatief voor wat een volwassen hengst eigenlijk is, en hoe gevaarlijk een volwassen hengst uitpakken kan.

Veiligheid voorop, en: good stallions make great geldings. Kijk goed naar je hengst en vraag je af of hij het waard is om hengst te blijven. Zo niet, ballen eraf. Je zult in de opleiding van het dier nog genoeg drempels en struikelblokken tegenkomen, zonder dat je ook nog een keer met hem in gevecht moet omdat de hormonen op gaan spelen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:09

Cassidy schreef:
Om een sociaal paard te worden moet je een hengst sowieso in een opfokgroep zetten, wat ze onderling van elkaar leren (en dat geldt voor merries, ruinen en hengsten) is gewoon door ons niet bij te brengen.

Yeps ben ik het helemaal mee eens, maar probeer dat eens een super 'normal' uit te leggen, die nooit iets anders heeft gezien dan stallen en manège en ervan overtuigd is dat het zo hoort... Haar hengstje stond vanaf het moment dat die bij haar kwam (6 maanden oud) tot een klein maandje geleden elke dag op stal en het arme dier mocht hooguit een uurtje, met wat geluk een paar uurtjes op de wei...

Cassidy schreef:
Verder komen bij een 2 jarige de hormonen net om de hoek kijken, en valt hij nog redelijk snel te overbluffen. Alle verhalen van: "ja ik heb een hengst hij is 2 en zoooo lief, hij mag hengst blijven want hij schreeuwt niet en heb zijn respect" zijn niet representatief voor wat een volwassen hengst eigenlijk is, en hoe gevaarlijk een volwassen hengst uitpakken kan.

Veiligheid voorop, en: good stallions make great geldings. Kijk goed naar je hengst en vraag je af of hij het waard is om hengst te blijven. Zo niet, ballen eraf. Je zult in de opleiding van het dier nog genoeg drempels en struikelblokken tegenkomen, zonder dat je ook nog een keer met hem in gevecht moet omdat de hormonen op gaan spelen.

Hier ben ik het ook volkomen mee eens! Een paard dat gefrustreerd raakt door de hormonen is zeker niet paardvriendelijk om hem hengst te laten... Ik kan doodvallen van mensen die hun paard voor het aanzien hengst willen laten... Waarmee ik niet wil zeggen dat dat het geval is bij de TS.

Ik zie nu ook dat hij bij andere merries op weide staat... Dekt hij daar niet dan? Of mag hij dekken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:06

Ik snap helemaal dat je een hengst, hengst wilt laten omdat er een keuring aan zit te komen, maar om ueberhaupt te overwegen om hem hengst te laten als hij niet goedgekeurd wordt: tja wat wil je bereiken? Wil je paarden vermeerderen of wil je paarden fokken, een goed product neerzetten waar vraag naar is, paarden die goed in elkaar steken en waar je misschien ook nog wat op kunt verdienen als je ze verkopen wilt?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:21

Willeke Nijs schreef:

Citaat:
Yeps ben ik het helemaal mee eens, maar probeer dat eens een super 'normal' uit te leggen, die nooit iets anders heeft gezien dan stallen en manège en ervan overtuigd is dat het zo hoort... Haar hengstje stond vanaf het moment dat die bij haar kwam (6 maanden oud) tot een klein maandje geleden elke dag op stal en het arme dier mocht hooguit een uurtje, met wat geluk een paar uurtjes op de wei...

Normals... dat zijn toch die lui die niet met een oranje stikkie zwaaien? Clown Tong uitsteken

Maar mensen die veulens in stallen steken, zijn juist niet normaal. Dat zijn mensen-met-paarden, iedere normale fokker of paardenmens weet dat jonge dieren niet goed groot worden in een hok.
Sorry dat ik met hier aangesproken voel, maar ik vind dit een beetje respectloos naar al die 'normale' paardenmensen die de behoeften van een paard prima kennen. Knipoog

Overigens, moet je een afweging maken: als je met je hengst wil blijven rijden, is goedkeuring en dus dekdienst misschien niet de geschikte combi voor jou.

Er zijn genoeg hengsten die dekken en rijden prettig weten te combineren, maar ook genoeg die daar niet leuker van worden -vooral niet in het voorjaar. Of je dat aan kan en wil kunnen, moet je zelf inschatten.
Bovendien is hij pas vier, en tot een jaar of zes kan een hengst makkelijker meer man worden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 05:33

bayaatje schreef:
hoi,
Nu zijn we een half jaar verder. Ik heb nooit geen problemen met hem gehad , hij deed zijn grondoefenigen heel goed, je kon zonder enig probleem met hem buiten rijden tussen merrie's en ook de dressuurlessen gingen goed. Maar nu komt het probleem, grondwerk doet hij nog altijd goed, maar het rijden is een ramp geworden. Als r merrie's of andere paarden bijzijn is het geen probleem, maar van af het moment dat hij alleen moet werken negeert hij me compleet ( enkel als ik erop zit, niet ernaast) Hij kan ontspannen aan het draven zijn en ineens explodeert hij, wegschieten, bokken steiegeren en zelfs tegen de omheining gaan met mijn been.
.

Ik ben nog even teruggegaan naar je beginpost, omdat je vraag eigenlijk ook niet is of je hem wel of niet hengst wilt laten. Tis natuurlijk wel `verleidelijk` om juist daar op in te gaan, maar ok, je wilt weten wat de verklaring is voor zijn gedrag bij het rijden.

Met grondwerken gaat het dus - als ik het goed lees - dus juist WEL goed?

Kijk, het soort gedrag dat jij omschrijft hoeft natuurlijk niet `typisch hengst` te zijn. Want hoeveel mensen vragen hier niet raad voor precies hetzelfde probleem (realiseer ik me nu), en dan gaat het 19 van de 20 keer ook niet om een hengst.

Je zegt, dat hij je negeert als jullie met z´n tweeen bezig zijn. Kan het niet gewoon een soort verlatingsangst zijn, een kuddedrang die jij met jouw aanwezigheid nog niet kunt compenseren?? Hij is natuurlijk nog best jong!

Ik denk dan even aan m´n eigen paard. Als ik er naast staat, kijkt hij wel naar een bakkabouter, maar blijft dan het liefst vlakbij me staan. Ga ik er dan opzitten dan kan het voorkomen dat hij zodra ik maar zit (of eerder nog, zodra ik uit beeld ben) gelijk achteruit rent, hij mist dan je nabijheid en moet het dan voor z´n gevoel alleen oplossen. En dat is eng!

Doe je ook de one rein stop in het zadel? Zo ja, dan zou ik die elke keer gebruiken als het gebeurde, hem stilzetten, hoofd naar je toe en hem lang rust geven. Ook zou het kunnen helpen om een tijdje een passenger game te doen aan het begin van je rijden, laat hem op eigen houtje de bak verkennen en ga met hem mee daarin zonder dat je richting geeft. Dat leert hem op letterlijk op eigen benen te lopen. Een derde optie is een signaal in te bouwen wat hij als geruststellend ervaart. Bij mijn eigen paard gebruik ik een signaal voor " hoofd laag". Maar met een jong paard dat mogelijk gaat bokken is dat niet zo handig. je kunt ook je adem gebruiken, of andere signalen gebruiken.

Ik ga er niet gelijk van uit dat dat bokken "vervelend" bedoeld is. Het kan ook een uiting zijn van verwarring, van niet weten wat hij met de situatie aan moet. Dus mogelijk ligt de oplossing in het bieden van meer nabijheid en meer zekerheid vanuit het zadel.

Dit even helemaal afgezien van het feit dat het toevallig een hengst is. Ik schreef eerder al dat ik erg terughoudend ben over grondwerk met een hengst, maarrr, je schrijft juist dat dat het probleem niet is. Dusss ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:59

In grote lijnen geef ik je gelijk dat het opleiden van een hengst niet anders hoeft te zijn dan het opleiden van een hengst of een merrie. Met een groot verschil. Zoals je op de grond al te maken krijgt met dominantieproblemen, kun je dat bij het werk in het zadel ook krijgen. Veel dominantieproblemen die je in het zadel tegenkomt kunnen opgelost worden als je laat ruinen.

Een hengst gaat door waar een merrie of ruin ophouden. In een gevecht op de grond of in het zadel. Desnoods tot de dood aan toe.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:52

Ben ik persoonlijk zeker met je eens, maar als ik de beginpost herlees, lijkt het probleem helemaal niet (meer) in het grondwerk te liggen ... toch?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:10

HannahFrouk schreef:
Ben ik persoonlijk zeker met je eens, maar als ik de beginpost herlees, lijkt het probleem helemaal niet (meer) in het grondwerk te liggen ... toch?

vanuit het grondwerk kan je wel problemen in het zadel oplossen, door bijvoorbeeld je games te doen vanuit zone 3,4 of 5. Eens dat de games van die zones uit goed lukken zou het normaal onder zadel ook moeten gaan... Zone 3 is nl dezelfde zone als waar je op je paard zit... Het feit dat hij zo panikeert tijdens het rijden wil zeggen dat hij nog niet zelfzeker genoeg is en het vertrouwen er nog niet helemaal is... Hij lijkt mij een beetje verlatingsangst te hebben, en vanuit het standpunt van het paard is dat niet meer dan logisch... De kudde is hun veiligheid. Vanuit het grondwerk kan je je paard leren dat bij jou zijn ook veilig is en dat hij niet opgegeten zal worden door vijanden... Paarden handelen nog volledig vanuit hun instinct. Dat kan je hun niet kwalijk nemen. Wanneer ze weten dat jij er heus wel voor zal zorgen dat hun niets overkomt zullen ze vanzelf ook voldoende vertrouwen hebben zodat het rijden vanzelf wel beter zal gaan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:57

Ja, wat je vertelt onderschrijf ik zeker.
Maar op een gegeven moment komt toch de stap naar het zadel. Als ik aan mijn paard denk (hem nam ik al eerder als voorbeeld) zie je dan heel duidelijk dat hij op de grond geleerd heeft om vertrouwen te hebben: de veiligste plek is duidelijk bij mij. Dus ook al zijn er kabouters, blijft hij nog staan. Stap ik dan op, dan wordt het een heel ander verhaal. Voor mijn paard is dat blijkbaar best een grote stap. Ik ga dan vanuit het zadel weer verder oefenen met vertrouwen geven e.d., maar op DAT moment helpt het dus niet meer om dat vanaf de grond verder uit te bouwen. Je moet op een gegeven moment toch de stap nemen om te gaan zitten en van daaruit verder te werken.

Dat was eigenlijk wat ik bedoelde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:23

Het is voor ieder paard een grote stap om nieuwe en onbekende dingen tegen te komen, als je geen rug hebt om je achter te verschuilen. En dan maakt het niet uit of er een ander paard voor je loopt of een mens naast/voor je staat. Daar is schriktraining voor.

Het is heel moeilijk om op grond van de beschrijving van de TS vanuit je bureaustoel te beslissen of het paard echt angstig is, of alleen maar loopt te zieken. Omdat, als het paard op de verkeerde manier is benaderd en je hem gesensibiliseerd hebt ipv gedesensibiliseerd, hij dit gedrag aangeleerd heeft als reactie op ongewenste activiteiten van de kant van de mens. En zie daar maar doorheen te prikken.

Bekijk onderstaand filmpje, en luister naar de uitleg. Zie de veranderingen in het paard (al zegt hij zelf dat hij wat hard van stapel loopt), omdat hij zijn ritme vasthoudt en door blijft gaan, ondanks schrikreactie van het paard.

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:56

Nog eens super bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat er hier en daar wat verwarringen zijn. Als hij goedgekeurt wordt blijft hij hengst, wordt hij niet gekeurt dan zie ik natuurlijk het nut van hem hengst houden niet in . Sinds ik niet meer rijd wordt het uurtje dressuurles per week vervangen door een lesje parelli.

Ik dacht dat het grondwerk goed ging, maar volgens de lesgever test hij me hier ook enorm uit maar aangezien ik nog niet zo veel ervaring heb merk ik het zelfs niet altijd. Oefeningen die heel goed gaan werken we aan , oefeningen waar ik niet zeker van ben worden en achterwegen gelaten en komen pas bij de les aan bod waar hij me kan helpen.

Verlatingsangst heb ik ook al gedacht, maar daarvoor was het nooit een problleem. Het is eigenlijk pas de laatste maand bovengekomen.

Naast mijn hengst heb ik nog 6 andere paarden en daar werken we ook mee. 1 Van mijn merrie's is een tijdje naar hem geweest en wij gingen daar met haar oefenen. Ik doe dus niet enkel de parelli met hem , maar ook met de merrie's onder begeleiding.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:18

eehhh.... als je dus niet altijd meteen doorhebt dat je uitgetest wordt, denk ik dat je een major probleem krijgt zodra deze jongen mag gaan dekken en in het voorjaar de hormonen door de lucht vliegen.

Als jij pas doorkrijgt dat het niet goed gaat, als je paard al drie stappen in de verkeerde richting gezet heeft ben je bij een hengst echt een keer te laat.
Niet dat alle hengsten monsters zijn, dat is niet zo.

Ik weet ook niet hoe ver je met parelli bent, maar met zo een paardje maakt methode helemaal niet uit, als je maar handelt op het moment dat het nodig is.
Bij een uitproberende paard kan niets doen omdat je nog niet weet wat je moet doen, wel eens heel fout uitpakken.

Gaat het trouwens om de fjord onderin je profiel?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:23

volgens mij gaat het over de fries in haar profiel...

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:57

Het gaat inderdaad om de fjord. Mijn lesgever vertelde me dat hij me nu wilt uittesten, het begint met als je hem wil stilzetten hij nog een pasje vooruit zet en het begint met 1 pas maar uiteindelijk wil hij niet meer stilstaan. Ik moet consequenter en sneller gaan handelen . Daarom dat we nu volop met begeleiding aan de gang gaan bij hem.

Oefeningen als friendly game, driving game , cirkeling game en jojo gaan heel goed. Ook de zijgangen beginnen vlotter en vlotter te gaan. Nu zijn we met behulp van de driving game achten aan het maken waar we af en toe wat problemen mee hebben. Wegsturen gaat goed, mar als hij moet terug komen vormt soms een probleem. Deze oefening pakken we dan pas terug boven als mijn lesgever erbij is. Hij weet ook percies wie hij bij zich heeft, bij mijn lesgever zal hij sneller toegeven terwijl hij bij mij altijd wel iets anders verzint. Al is het de laatste week enorm aan het verbeteren.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:01

Ik zit ongeveer in't zelfde schuitje als jij Haha!
Ik heb een 4 jarige Tinkerhengst die ook hengst blijft tot de keuring. Goedgekeurd blijft ie hengst anders zal hij waarschijnlijk gecastreerd worden.
Ik doe met mijn merrie al jeren nh en Parelli. Maar nu met hem was het toch echt helemaal anders. Ik heb hem ook weggebracht op opgeleerd te worden maar was er zelf elke les bij en na 3 lessen reed ik de lessen zelf.
Daar ging het echt heel goed op het laatste kon ik ook met hem rijden in de piste waar een merrie aanwezig was.
Thuis moeten we dit nu terug gaan oppakken.
Ik zou gewoon volhouden zoals je nu bezig bent geregeld les nemen van iemand die er verstand van heeft dat ga ik ook doen.
Castreren kan altijd nog.