pony van mijn vriendin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjitze

pony van mijn vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:17

hallo allemaal,
mijn vriendin heeft een pony (rocky) en die is nu anderhalf (ong.) haar tante heeft hem gekocht samen met een andere pony (rebel) en die hebben ze nog niet goed kunnen vangen ik denk dat bij een bezoek aan de dierenarts (ze hebben haar met 5... man in bedwang moeten houden.) ze een beetje kopschuw is geworden... nou wou ik vragen aan die tante van mijn vriendin of ik een Join up mocht proberen (heb ervaring) maar ´k heb vannacht liggen denken : rebel is de leider van de minikudde en als je die nou verstoot en je laat hem daarna weer terugkomen zou dat dat dan niet gek zijn als leidster... nou vraag ik me af wat ik moet doen...

alvast bedant voor de hulp! Knipoog

Amaris

Re: pony van mijn vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:19

ik heb wel een tip voor je.

GEEN join up doen.

Dat is iets voor experts en niet zomaar iets om even snel problemen op te lossen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:20

Inderdaad geen join up! je kan je paard er geweldig mee verpesten als je het verkeerd doet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:22

Het lijkt me eerder dat ze zelf meer tijd en aandacht aan de opvoeding van het paardje moeten gaan besteden ipv het "even" op te willen gaan lossen met een joinup. Niet doen dus, laat hen eventueel lessen volgen NH, of gewoon met de basis beginnen met het diertje daar hebben ze veel meer aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:23

Helemaal mee eens Maanling.
Probeer meer vertrouwen te krijgen door er vaak te zijn en niks op te dringen.

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:24

goeie tip daar had ik nog niet overna gedacht maar wat dan, je moet toch iets om contact met haar te krijgen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:28

paardje is pas 1,5, laat em nog even fijn paard zijn. En leer ondertussen over grondwerk, lees boeken en bekijk eens wat youtubefilmpjes. Tijd genoeg nog toch?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:34

1 1/2 jaar en dan een join up?? Wat heeft deze baby verkeerd gedaan dan? Je hebt ervaring zeg je...maar ik denk dat je het toch een beetje verkeerd hebt begrepen wat een join up nu werkelijk is en wat het doet met je paard!

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:42

rocky is dezelfde leeftijd en die kan al een join-up.
en ik bedoel geen join-up in een rondje dat je je paard opfokt om te lopen, ik bedoel dat je je paard of pony over balkjes laat stappen en dat hij daardoor leert dat jij de baas bent (freestyle heet dat geloof ik) daar heb ik zat ervaring mee

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:48

Je hebt ervaring met join-up, maar feitelijk gezien weet je nog geneens wat het is... Mijn advies: niet aan beginnen. Laat iemand komen die echt verstand van zaken heeft of zet het beessie gewoon lekker een poosje in de wei met een of meerder maatjes en ga daarna eens kijken of de pony iets meer benaderbaar is. Je zal het ongetwijfeld goed menen allemaal, maar laat deze pony lekker staan.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:52

laat hem nog ff lekker klein zijn! zoek rustig en vriendelijk toenadering en op een dag zijn hij vast zelf wel het vertrouwen vinden

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:53

jullie hebben wel gelijk maar het zat me erg dwars en aerdenhout... ik weet wel wat het doet met een paard / pony
maar die tante heeft volgens mij ook niet zoveel met paarden want ze heeft ze gewoon gekocht omdat ze daar zin in had niet omdat ze echt paarden wou... maar goed ik laat hem gewoon met rust .. maar ik ga wel met hem oefenen op halster aan doen enzo... het probleem is (maar tegelijk ook wel fijn voor het dier) dat het heel erg groot is ...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:01

tjitze schreef:
rocky is dezelfde leeftijd en die kan al een join-up.
en ik bedoel geen join-up in een rondje dat je je paard opfokt om te lopen, ik bedoel dat je je paard of pony over balkjes laat stappen en dat hij daardoor leert dat jij de baas bent (freestyle heet dat geloof ik) daar heb ik zat ervaring mee

Met andere woorden...je hebt echt TOTAAL geen idee wat een join up is!
Een paard "leer" je ook geen join up!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:20

Ga alsjeblieft geen join-up met die pony doen, kans is groot dat je hem verkloot. Als je een band met het dier wilt opbouwen zul je daar tijd in moeten steken. Veel tijd, en grondwerk met hem doen op het moment dat hij daar aan toe is. Een anderhalf jarige is nog een kleuter, en kan zich niet zo lang concentreren. Dus dagelijks 10 minuten met hem bezig zijn doet meer, dan de JU toepassen en hem vervolgens weer een maand het land op knallen.

Nogmaals, geen JU. Het is niet het wondermiddel om toe te passen en hopla, ik heb een betere band met de pony. Als je na het toepassen van de JU dezelfde fouten in omgang maakt dan voorheen heeft de hele JU geen zin.