Grondwerkoefeningen aan een lijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Grondwerkoefeningen aan een lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 23:21

Omdat wij een nieuwe bak krijgen zijn we tijdelijk aangewezen op het land.

Ik ben sinds een aantal maanden serieus bezig met grondwerken en de laatste tijd veel los in een afgezette bak. Helaas kan ik het weiland niet veilig afzetten waardoor ik tijdens het grondwerk de lijn eraan zal moeten blijven houden.

Nu kan ik wel een beetje verder met waar ik mee bezig was, maar niet met alles. Daarom moet ik mn 'uurtje' grondwerken anders invullen.
Iemand goede ideeën, tips, oefeningen om te doen?

Ik heb overigeens les in het grondwerken waarin invloeden uit voornamelijk Parelli in voor komen. Lessen staan even stil vanwege de verbouwing, maar gezien het paard net in een goed ritme zit en zich eigenlijk open begint te stellen wil ik nog wel met haar bezig blijven.

Dus, tips?

Achterom

Re: Grondwerkoefeningen aan een lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:07

Lessen met parelli invloeden maar meteen los?
Parelli werkt toch echt andersom. Eerst moet alles aan een lijn goed gaan, daarna kun je pas los aan de slag...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:09

Kent je paard dubbele lijnen? Dan kun je daarmee allerlei oefeningen doen, slalom sturen, vierkanten laten lopen, etc. Daarbij werk je ook aan je eigen lichaamstaal, en verbeter je de communicatie...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:24

Gewoon een stukje afzetten met prikpaaltjes en lint anders?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:43

Dat zou op zich wel kunnen, maar als ze al los breekt staat ze ook meteen op de weg. En nu is het helaas een paard dat de weide wereld leuker vind dan veilig met de vriendjes in het land...

@Animal_ABC Ik denk dat ik idd dat weer op ga pakken. Ze kan gelukkig heel goed dubbele lijnen, waarschijnlijk ook omdat ze ingespannen heeft gelopen.

@Wendy, daarom zeg ik ook invloeden. Mijn instructrice gebruikt uit alle verschillende benaderingen dingen en past zo de oefening aan op het paard, ipv een boekje volgen. Door het lezen van beschreven parelli oefeningen op bokt herken ik mijn lessen erin, maar we houden geen bepaalde stroming aan.
Daarom kan ik niet zeggen we zijn level .. (parelli is levels toch?) en we hebben ons ook niet aan zijn pakket gehouden. Maar het werkt voor alle paarden en ruiters die ze les geeft wel.
Snap je een beetje wat ik bedoel?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:27

Keer stroom zetten op je prikpaaltjes? Dan is dat gehannes gelijk over hoor Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 05:47

Ik heb zelf een stuk afgezet in de weide. Mochten ze uitbreken, is er nog niets aan de hand. Maar ik werk wel nog aan de lijn.
Stroom erop zetten zou ik niet doen. Als ie ertegen komt en schrikt, valt er niet meer goed mee te werken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 06:51

liljebo schreef:
Stroom erop zetten zou ik niet doen. Als ie ertegen komt en schrikt, valt er niet meer goed mee te werken

Ik heb het wel een paar keer zo gedaan. Mijne scheurde namelijk gewoon door de draad heen als hij wist dat er geen stroom op stond.
En zo hard en hevig schrikken ze vaak niet van stroom. Ze zijn ook niet gek, dus vaak als het 1 keer is gebeurd, dan weten ze het wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:49

Dat zal dan per paard verschillen. Als het toontje overkomt, is hij alleen nog maar bezig met de stroom op de draad en het ontwijken daarvan en niet meer met de oefeningen. Maar voor hem is een simpel stukje lint, zodat hij weet waar de bak loopt, ook al voldoende. Dus dat scheelt.
Silja raakt helemaal snel in paniek, dus voor haar ook geen stroom rond de bak. Als ik met haar veel geduld opbreng, wil ze er overigens ook niet uit. Dat gebeurt alleen als ze onzeker of bang wordt en ik daar niets mee doe.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:10

Stroom gaat hier helaas niet lukken, want er is hiervan niets aanwezig. En om dat voor die paar weken aan te kopen...
Maar als we het al hadden, dan had ik het idd gebruikt hoor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:02

maar wat dacht je dan ervan om de bak in de wei te maken, zoals ik heb gedaan (ik had daarbuiten geen plaats)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:06

Het is maar een tijdelijk probleem hoor Knipoog We krijgen een nieuwe bak, maar eerst moet de rest nog aangelegd worden. Dus nu hebben we tijdelijk geen bak.
Maar omdat er geen stroom op de draad kan komen om een stuk af te zetten zocht ik dus naar lijn-werk oefeningen Haha!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:21

Wat heb je tot nu toe zoal gedaan?
Dan zal ik eens ff gaan denken Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 15:26

Nog niet heel veel, omdat ik maar een aantal dagen in Friesland was.

De omgeploegde bak was wel ideaal voor een soort schrikparkoers, dus volgen, halthouden op het zeil, achterwaarts enz. Zorgen dat ze ontspannen bleef, want ze kon zich heel erg opwinden en dan luid snurkend en vreselijk gespannen reageren. Maar dit ging heel goed.

Ook in de wei het volgen, maar dan wel op eigen benen geoefend, stoppen wanneer ik stopte, voorwaarts, terug enz.
Dingen die ik de eerste twee lessen in april heb meegekregen toen we nog aan de lijn werkten. Oefening m.b.t. stoppen gedaan tegen het hek, maar dat kan ik zo niet echt uitleggen.

Ik heb nog even gelongeerd en daarrin geprobeerd haa achterhand actiever te maken en haar houding te verbeteren. Hier ben ik nog maar pas mee begonnen en werkt voor ons beter los in een afgezette bak, maar op zich ging het zo ook wel goed.

Buiten wandelen en ook weer het op eigen benen lopen meenemen. Dus dat ze niet in mij kruipt, maar voorwaarts of juist rustiger loopt en op let.

Dus vrij simpele basisdingen die ik graag wil uitbreiden met andere oefeningen, om het ook wat afwisselend te houden. het kan nogal een druktemaker zijn die plots kan knallen als ze de tijd ervoor krijgt.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:13

Je kan verschillende leidposities afwisselen: naast het hoofd, een paar meter voor het paard, maar ook bijv. naast de schouder of naast de achterhand. Als het een paard is dat graag in je kruipt, kan dat laatste best een uitdaging zijn om op basis van lichaamstaal het paard vanuit die positie vooruit te sturen, te laten halthouden en achterwaarts te laten gaan. Zeker als je later bijv. je paard op die manier vooruit door een schrikparcours gaat proberen te sturen. Ook tempowisselingen vind ik altijd leuk, waarbij je uiteindelijk het paard bijv. bijna op de plaats kan laten draven of in volle draf vooruit kan sturen en dan op lichaamstaal, zonder druk, op afstand weer tot stilstand kan brengen.

Verder zijn verschillende wijken-voor-druk oefeningen altijd handig natuurlijk. Voorhand en achterhand omzetten dmv ritmische of constante druk. En achterwaarts op verschillende manieren: leadrope wiebelen, druk op de borst, druk op de neus, aan de staart en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden te bedenken.

En schriktraining is altijd leuk om te doen vind ik. Zeilen, paraplu's, vliegengordijn, bobbeltjesplastic, lopen met handdoek over het hoofd, enz. Je kunt het niet gek genoeg maken toch Cool

Nou, dat zijn zomaar een paar simpele ideetjes ... hoop dat je er wat aan hebt Lachen