Met welk hoofdstel beginnen met jonge pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Met welk hoofdstel beginnen met jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:29

Over 2 weken komt mijn nieuwe aanwinst deze kant op. Een 4 jarige haflinger die op dit moment ingereden word daar, met bit. Nu ben ik daar laatst wezen kijken, en dr mondhoeken lagen op van al het getrek in dr mond Scheve mond en had sowiezo al besloten bitloos te gaan rijden, en na dat gezien te hebben al helemaal.

Nu heb ik een "gewoon" hoofdstel liggen (met bit dus), een cross-rope briddle, en een bitloos hoofdstel met kruislink systeem onder de neus door.

Heb met mn shet even gelangelijnd met bitloos hoofdstel kruislink systeem, en die liep er voor geen meter op Clown met de cross-rope briddle heb ik zelf nog weinig ervaring. (met touwhalster overigens wel dus besef wel heel goed dat het scherp inwerkt!)

Nu wil ik zodra ze hier is vrij snel er even op om rustig aan wat rond te gaan rijden, welk van deze 3 hoofdstellen kan ik het best mee beginnen? Ik snap dat het per paard anders ligt waar het het best op reageerd maar moet toch ergens beginnen..

Groetjes Anne

Arabesk

Re: Met welk hoofdstel beginnen met jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:19

Jammer dat bij 'inrijden' vaak toch nog het bit wordt gebruikt.

Een klant van ons had bij een inrijd-bedrijf gevraagd of het ook bitloos kon, het antwoord: "Nee, ben je hippie ofzo"

Ja klant is koning, maar niet in paardenland. En mensen pikken het helaas ook nog. Ik zie het al gebeuren dat ik mijn huis wit wil laten schilderen en ik kom thuis en het is zwart geschilderd omdat de schilder dat beter vond! En dat is wat er gebeurt in de paardenwereld.

Een sidepull is voor een paard het meest duidelijk is mijn ervaring, dus ik zou gewoon om te proberen eens een stalhalster met aan weerszijden teugels proberen.

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:00

gewoon zijn/haar stalhalstertje met klipteugels eraan werkt prima bij mijn 3 jarige Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:06

Zou je haar niet beter ergens anders verder laten africhten?

Opengetrokken mondhoeken is echt niet normaal tijdens het africhten hoor!

Zo leert het paard druk aan het hoofd gelijk negatief te ervaren. En zolang die mond niet geheeld is, mag er eigenlijk geen bit meer in, dus ze kunnen haar daar nu toch niet verder beleren -tenzij bitloos.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 12:29

Ze komt over 2 weken al hierheen. Ik ga zelf kijken hoever ik kom met dr, mocht het echt "verpest" zijn laat ik dr nog wel verder beleren ergens anders. Ik heb geen vervoer eerder kunnen regelen, anders had ik dr nu al hierheen gehaald. Het is op dit moment nog hun pony dus helaas heb ik er weinig op in te brengen Scheve mond

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:36

Tsja, dat is wel jammer.
Je krijgt nooit meer een tweede kans voor een eerste keer.

Wij gebruiken hier ook een gewoon stalhalster bij het inrijden, of een lage neusriem, daar kan je de teugel makkelijk aandoen. Die doen we dan wel wat hoger dan hij normaal hoort.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:38

pff das balen, ik ben bezig mijn hengst in te rijden en dat wordt vooralsnog met een touwhalster gedaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:38

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:44

mijn tinker ben ik nu ook aan het inrijden met touwhalster

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:31

Ik heb het nieuwe hoofdstel van Emiel Voest thuis en een touwhalster (is iets te groot, Guy is er niet weg van) maar wil er nog eentje bij voor de afwisseling (geen kruislings, ook niet eentje die direct aan de neusriem bevestigd is. Iemand misschien tips?).
Ik denk erover mijn paard mijn paard zowel met bit als bitloos in te rijden (grotendeels bitloos, dat wel). Ben nu eenmaal gewend om met bit te rijden en dat krijg je er niet zomaar uit. Ben nog helemaal op zoek naar wat voor bit.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 06:15

Ik kan dan toch net zo goed in plaats van een sidepull en stalhalster, mn hoofdstel met aansnoerneusriem nemen en dan de teugels aan de ringetjes van de neusriem doen?

Dat lijkt mij beter zitten dan een stalhalster, gezien die nog behoorlijk kan schuiven vaak en dan in de ogen kan komen?
Of zie ik dit helemaal verkeerd? Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:44

Ik gebruik meestal een stalhalster dat je op de neus kan verstellen. Knipoog

Maar een neusriem werkt natuurlijk prima. Eventueel kan je nog een extra riempje of touwtje onder het oog bevestigen als een soort keelriem, dan heb je dat in het oog schuiven niet. (Zoals bij een kaptoom)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:29

anne_bento schreef:
Over 2 weken komt mijn nieuwe aanwinst deze kant op. Een 4 jarige haflinger die op dit moment ingereden word daar, met bit. Nu ben ik daar laatst wezen kijken, en dr mondhoeken lagen op van al het getrek in dr mond Scheve mond en had sowiezo al besloten bitloos te gaan rijden, en na dat gezien te hebben al helemaal.

Nu heb ik een "gewoon" hoofdstel liggen (met bit dus), een cross-rope briddle, en een bitloos hoofdstel met kruislink systeem onder de neus door.

Heb met mn shet even gelangelijnd met bitloos hoofdstel kruislink systeem, en die liep er voor geen meter op Clown met de cross-rope briddle heb ik zelf nog weinig ervaring. (met touwhalster overigens wel dus besef wel heel goed dat het scherp inwerkt!)

Nu wil ik zodra ze hier is vrij snel er even op om rustig aan wat rond te gaan rijden, welk van deze 3 hoofdstellen kan ik het best mee beginnen? Ik snap dat het per paard anders ligt waar het het best op reageerd maar moet toch ergens beginnen..

Groetjes Anne

Hoi Anne, ik heb niet het hele topic doorgelezen, want ik moet zo de deur uit, maar wilde snel even reageren. Fijn dat je bitloos wilt gaan rijden Ja . Ik heb zelf mijn eigen jonge (en overigens zeer sterke!!!) paard bitloos ingereden en ben begonnen met grondwerk (freestyle), zodat hij lekker op mij gericht werd, zelf leerde oplossingen te bedenken i.p.v. de adrenaline zijn gang te laten gaan en te leren wijken voor druk etc. Daarna ben ik bitloos begonnen en het gaat super!!!! Ben zelfs al de hei op geweest en voor ons NOOIT meer een bit of andere manier. Go jij! Go jij!

Ik heb ook allerlei bitloze optomingen geprobeerd, waaronder de kruislingse (drama!!!) van de ruitersportshop, maar inmiddels rijdt hij prima met een touwhalster. Scherp? Nou, misschien is het maar hoe je rijdt, maar mijn paard vindt het prima en ik ook. Heb wel nog een hoofdstel van Paarden met Plezier (hele dure!! Knipoog ) en een sidepull, maar het touwhalster is veruit de favoriet.

Wel raad ik je aan je te gaan verdiepen in grondwerk, omdat dat een hele prettige basis is voor jou en je paard, ook met bitloos rijden. En neem bv. centered riding lessen, zodat je paard ook goed op je zit gaat reageren. Heel veel succes en ik hoop dat je een fijne optoming vindt voor jou en je Hafje!!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 14:53

Bedankt voor je reactie Lachen

Ik ben met mijn andere pony al een tijdje bezig met grondwerk en heb er regelmatig een lesje in dus dat zit wel goed Lachen de haflinger komt vrijdag, dan wil ik ook lekker met haar grondwerk gaan doen. Maar daarnaast wil ik wel ook regelmatig er even op.

Ik gebruik nu de kruislingse voor mn andere pony maar vind dat eigelijk helemaal niks. die had ik in 1e instantie gekocht voor de haf maar dat word niks.
Heb nu wel een sidepull gekocht die van de week komt, en een cross-rope briddle, touwhoofdstel dus.
Ben er zelf nog steeds niet uit welk ik voor de 1e keer ga gebruiken, maar denk toch even de side pull. En dan grondwerk gaan doen en voornamelijk het wijken voor druk, en zodra ze dat door heeft met het touwhalster rijden..

Het zal een beetje uitproberen worden maar we komen er wel uit Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:00

Die kruislingse vond mijn paard ook een ramp (en ik dus ook!!!).
Het is inderdaad een zoektocht naar wat het fijnste werkt voor je pony en jou. Maar verder is bitloos rijden echt heerlijk!!! Ik wil niets anders meer, hoor. Haha!

Super dat je ook aan grondwerk doet en er lessen in krijgt. Het voegt zoveel toe aan je relatie met je paard.

Veel geluk samen!!! Lachen

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:52

als je graag met bitloos hoofdstel in wilt rijden kan ik je een meroth aanraden. Grote voordeel is dat de druk direkt van de neus af is zodra de teugels zonder druk zijn.
Zelf rijd ik onze jonge paard in met een touwhalster. Dat bevalt heel goed.