Is parelli voor ons een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Is parelli voor ons een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:49

Shoot me als het hier verkeerd staat, of er al een topic over is of wat dan ook. Bloos

Ik heb sinds kort een bijrijdpaard. Een leuke kwpn, maar met een aardige scheut arabier. Loopt ook altijd gezellig te stuiteren als je er net op zit, maar als je eenmaal een stevige draf inzet is er niks aan de hand. Met rijden vertrouw ik hem ook helemaal, heel braaf, niks aan het handje. Naar buiten kan alleen (nog) niet, ik kom dan waarschijnlijk niet eens het erf af voor hij gaat staken. Maar wie weet komt dat nog.

Wat het punt is: Hij is onwijs lomp en best dominant in de omgang. Kan slecht stilstaan met poetsen, wil dan graag dingen doen als draaien, en dingen omgooien. Poetskist etc. hou ik dus al uit zijn buurt. Stilstaan gaat soms wel soms niet. Vooral als ik weg ben gaat hij lopen draaien, maar een brul volstaat meestal. Het echte probleem is meelopen aan de hand. Hij loopt serieus over je heen. Niks helpt. Ellebogen uitstekken om je persoonlijke ruimte te beschermen, een brul, een tik, het maakt hem niks uit.

Zou grondwerk ons verder kunnen helpen?
Van de eigenaren mag ik er trouwens alles mee, en grondwerk dus ook.
Ze zijn al eens naar zo'n 2daagse cursus geweest, alleen toen kwam paardlief thuis met koliek van de heimwee en stress.

Oja, tot welk level zouden we dan waarschijnlijk moeten gaan? Ik bedoel, ik wil ze best allemaal doen, het is een slim en leergierig paard, maar het is allemaal best duur. En ik heb begrepen dat op marktplaats (wat goedkoper is) de bijbehorende boekjes er niet bij zitten?
Ik ben hier ook helemaal niet in thuis, dus ik zal vast een hoop onzin uitkramen, maarja, van fouten leer je.

BabyBell

Re: Is parelli voor ons een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:00

Grondwerk kan in dit geval zeker een uitkomst bieden. Er zijn genoeg instructeurs die bij je langs komen voor lessen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:02

Hoe is het paard gehuisvest?

Heel veel gedragsproblemen vinden hun oorzaak in huisvesting en slechts een klein deel in omgang met het paard.

Je kunt 'leuk wat NH doen' met een paard dat verder altijd op stal staat, maar als het paard dan hyperactief opgefokt uit z'n kooi (box) komt, kun je grondwerken wat je wil, maar zal toch echt de oorzaak van het probleem aangepakt moeten worden anders kun je telkens weer opnieuw beginnen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:04

Hij staat bij een boer. Naast z'n maatje, en ze komen vooral op het moment de hele dag op de wei. Hij staat ook samen met een ander paard op de wei, en met nog wat schapen. Box is gewoon van normale afmetingen, maar hij is niet bijzonder groot dus het is niet te klein. Er is ook voldoende licht, en frisse lucht waar hij staat. Er is z'n groot rolluik zegmaar, en dat staat overdag altijd open.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:07

Miss_Malfoy schreef:
Hij staat bij een boer. Naast z'n maatje, en ze komen vooral op het moment de hele dag op de wei. Hij staat ook samen met een ander paard op de wei, en met nog wat schapen. Box is gewoon van normale afmetingen, maar hij is niet bijzonder groot dus het is niet te klein. Er is ook voldoende licht, en frisse lucht waar hij staat. Er is z'n groot rolluik zegmaar, en dat staat overdag altijd open.

licht en frisse lucht zijn niet voldoende, bewegingsvrijheid en een kudde horen er ook nog bij

maar als je paard nog steeds dit gedrag vertoont als hij 24/7 buiten staat in een kudde, is NH wel een optie Ja

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:10

Tja ik kan hem natuurlijk niet zomaar 24/7 op de wei gaan zetten... Dat is lastig.

Oja, hij staat dus met een ander paard op de wei, maar daaromheen staan ook nog heel veel andere paarden, die hij kan zien en waar hij contact mee kan hebben. En s'zomers staat hij wel eens s'nachts buiten, maar alleen als het echt mooi weer is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:19

soortgenoten zien maar niet kunnen aanraken en contact door tralies is buitengewoon frustrerend voor een paard, ze moeten elkaar volledig kunnen aanraken

ik snap dat de situatie lastig aan te passen is, maar het is belangrijk dat je je er wel van bewust bent.

ipv tralies of tussenmuur is het voor een paard al een hele verbetering als het tussenschot maar tot borsthoogte komt tussen hem en een buurman.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:36

Ok, dankje. Lachen

Maar zou het wel mogelijk zijn, om eens zo'n dvd van parelli te kopen, en gewoon eens kijken hoe het gaat? Maar natuurlijk niet te snel opgeven. Ik denk dat hij het wel leuk zou vinden.
Want op het moment is hij af en toe gewoon gevaarlijk. Even stilstaan en wachten voor de bak omdat er nog iemand aan het losgooien is gaat gewoon niet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:37

je woont in zierikzee? Piet Loof zit in Terneuzen wellicht kan hij je helpen www.pietloof.nl

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:39

Oké dankje dan ga ik daar eens kijken.
M'n tante (een van de eigenaren) kan 'm nog wel houden, maar zoveel mans ben ik gewoon niet. En zelf vind ik dat het niet met veel kracht etc. hoeft, als ik stilsta, moet hij dat ook doen. Daarvoor wil ik niet aan een halstertouw moeten hangen, of een ruk geven.

Maar ik ga zeker eens naat die site kijken, heel erg bedankt!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:04

Ik zou de methode van K. F. Hempfling doen. Mijn pony stond ook altijd op mijn voeten met lopen, maar nadat ik deze methode met haar doe geen last meer van. Als hij je voorbij loopt moet je de andere kant op lopen.
Ik kan je het boek natuurlijk paardrijden van hem adviseren, is alleen niet meer nieuw te koop.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:03

Parelli is zeker een optie ja. De paketten die op marktplaats staan zijn best een optie hoor, ik mis de boekjes niet echt in ieder geval. Ze geven je veel handvaten.
Als het je er met name om gaat om dit probleem op te lossen denk ik dat je aan level 1 voldoende hebt. Het is uiteindelijk een kwestie van heel consequent zijn.

Hempfling zou ik niet aanraden. Hempfling is heel interessant, maar niet zo concreet.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:01

tuurlijk is parelli voor jullie ook een optie.
Ik had ook een paard dat altijd hyper was en heel dominant, is ze nog steeds, maar niet meer zo heftig. Het verschil is dat mijn paard 24/7 op wei staat.

Ik ben met haar begonnen met parelli level 1. Daar konden we al wat mee, maar zijn daarna overgegaan op level 2, en sinds kort heb ik ook het HB&L pakket en de succes series en ben 'k van plan om level 3 te starten binnenkort. Ik heb ook veel geld uitgegeven aan de pakketten, maar je moet het zo bekijken... de dvd's van de paketten kan je zo vaak bekijken als je wil, en uiteindelijk moet je eens de prijs delen door het aantal lesjes dat op de dvd's staat... dan ga je zien dat de prijs op zich nog wel meevalt hoor... Als je wekelijks een instructeur moet laten langskomen ben je vaak nog meer geld kwijt en je gaat lang zo vlug niet vooruit. Zeker in het begin is het belangrijk dat je toch dagelijks gaat spelen met je paard zodat je handigheid krijgt in het gebruik van de tools zoals leadrope, touwhalster, carrotstick en string, en je je bewust wordt van je eigen lichaamstaal naar het paard toe. Als je wekelijks les volgt, kan je in die week alweer een heleboel fout gaan doen waardoor je de volgende lessen weer moet gaan werken aan fouten oplossen...

Ik ben héél blij met wat ik uit de parelli pakketten heb geleerd... Mijn dominante paard is niet veranderd, maar ikzelf wel! En daardoor kan ik mijn paard véél beter corrigeren en ben 'k véél rustiger in omgang geworden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 15:46

Bedankt voor alle reacties.

Ik ben (na zo'n 7 weken, had de hoop al opgegeven Huilen van het lachen ) toch nog gebeld over een bijbaantje, zou minimaal 15 euro per week moeten gaan verdienen, dus op die manier zou het wel mogelijk zijn om zo'n paket aan te schaffen. Dat zag ik eerst niet zitten, omdat het errug veel geld is in een keer (voor mij dan) maar nu zou het na wat sparen dus wel kunnen. Lachen

Dan ga ik dus gewoon beginnen met parelli level 1, en als gielus en ik 't leuk vinden, dan gaan we er verder mee, en zien we wel hoe ver we komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 05:40

Goed idee van je. Ik vond de pakketten ook duur, maar ik vind ze het geld dik waard. Tweedehands kopen is de goedkoopste optie. Mocht je ze toch nieuw willen hebben, dan zou ik eens kijken of je iemand kent die savvylid is, want die kunnen er goedkoper aankomen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:03

yeps idd die pakketten zijn echt de moeite waard! Van geen enkel van de pakketten die ik gekocht heb heb 'k ooit spijt gehad!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:52

maar dan wel die mét de boekjes, niet alleen de dvd´s, ze zitten er nl niet zomaar bij.... Knipoog
als je wilt weten wat Parelli inhoudt raad ik je aan om aankomend weekend de 23e naar Lunteren te gaan en daar lekker rond te snuffelen! Neem je tante ook mee gezellig!