elke keer join up.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

elke keer join up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 18:58

haa bokkertjes,

ik heb eigenlijk een vraagje. elke keer als lisa (P_A_R_Love) en ik naar onze verzorgpony's gaan (mini appaloosa's, merries, sindy, shandy en debbie), dan laat shandy zich niet pakken. Waarschijnlijk omdat ie moet werken. En de eerste keer dat we een join up probeerden met shandy, nou ja ik dan, dat is een jaar geleden bijna al, toen bleef ze maar doorrennen, helemaal bezweet, en als ik dan in de join up 'houding' ging staan kwam ze niet, maar ging ze grazen. bij de tweede poging kwam ze ook nog niet, maar liep ze niet meer weg toen ik naar haar toe liep. De derde keer kwam ze wel naar me toe. maar nou had ik verzonnen, dat als ik haar wou gaan pakken, maar wegliep, ik een join up ging proberen. de eerste keer liep ze nog aardig wat rondjes, maar kwam al gauw naar me toe, en volgde me ook overal. Nu, ongeveer 2 weken later, hoef ik haar nog maar 2 rondje om heen te laten draven en ze komt al, en geeft zich helemaal over. Ik freestyl in een wei, het zijn 2 weides aan elkaar, maar dat sluiten we ze af, en doen de andere pony's in de grote weide. Maar shandy blijft dan een rondje om me heen rennen, terwijl ze ook naar het andere einde van de wei kan gaan want de wei is best groot. het gaat dan wel veel beter, en het is natuurlijk een geweldig gevoel, als ze zo naar je toe loopt in de join up. en bescheiden blijft staan, maar wel zo dichtbij komt, dat je haar warme adem voelt.

Maar wat nou mijn vraag eigenlijk is, is waarom doet ze dit? Wat is het nut voor haar? want paarden doen over het algemeen niet iets nutteloos, want dat is tijdverspilling.. Ook lijkt het er niet op dat ze er echt lol in heeft. Ze vind het niet eng oid, maar voor de lol? dat denk ik niet!

Balou_k

Re: elke keer join up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:01

Join uppen is niet iets wat je vaak moet doen, ik heb het zelf niet zo op de join up na de join up volgt de follow up.

Je stuurt een paard weg uit de kudde en ze zullen alles doen om terug in de kudde te komen, oortje op jou gericht, kouwen met de mond etc. Vanaf dat moment stop je en ga je met je schouders naar beneden staan en dan volgen ze, dus de follow up.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:03

Dapy schreef:
Join uppen is niet iets wat je vaak moet doen, ik heb het zelf niet zo op de join up na de join up volgt de follow up.

Je stuurt een paard weg uit de kudde en ze zullen alles doen om terug in de kudde te komen, oortje op jou gericht, kouwen met de mond etc. Vanaf dat moment stop je en ga je met je schouders naar beneden staan en dan volgen ze, dus de follow up.

dat lijkt me nogal logisch.. Ik heb een curcus gevolgt weet je.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:04

Dapy schreef:

dat is zo in jouw ogen, mijn mening is daar anders over Lachen
graag daar niet meer over discuseren Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:06

Sorry ik dacht dat je daar gewoon antwoord op wilde waarom die zo reageert ? Of wat bedoel je dan ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:08

ja dat klopt,.. maar m'n vraag is, waarom ze dan steeds toch wegloopt, en hoe het kan dat ze steeds sneller zich opgeeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:08

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:09

Ik zou oppassen met vaak join-ups doen.
Voor een paard is het geestelijk best zwaar en ik zou het dan ook alleen doen als je echt een groot probleem hebt en dan met iemand erbij die er veel ervaring mee heeft.
En tja een pony die zich niet laat pakken.. stevig op de schouder afstappen en goed belonen als het goed gaat.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:10

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:11

xDreamerx schreef:
Voor een paard is het geestelijk best zwaar en ik zou het dan ook alleen doen als je echt een groot probleem hebt en dan met iemand erbij die er veel ervaring mee heeft.
En tja een pony die zich niet laat pakken.. stevig op de schouder afstappen en goed belonen als het goed gaat.

sorry ik snap je niet helemaal in die zin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:11

Als je het werkelijk gelezen had, had je geweten dat het niet goed is voor een paard om dit steeds te doen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:13

als ik werkelijk een cuscus heb gedaan weet ik ook wel waar ik mee bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:14

Ohja, een cursus. Daar leer je alles in korte tijd.
Je weet het zelfs beter dan één van de leerlingen van Monty Roberts... Ja dat is inderdaad logisch Ja

Ik wil ook zo´n cursus, lijkt mij makkelijk om alles direct te weten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:21

niels wil je dit topic alsjeblieft niet verpesten? waarom altijd zo bij bokt? als je niks zinnigs te zeggen hebt, houd je mond dan. IK wil daar nu geen discussie ovber, als je perse je frustraties moet uiten bij mij, doe het dan via pb Knipoog

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:24

saskiakefie schreef:
xDreamerx schreef:

sorry ik snap je niet helemaal in die zin?

Dat je niet meteen een join-up hoeft te doen als een pony zich niet laat pakken.
Als je stevig en zelfverzekerd naar de schouder toe loopt (dus niet naar het hoofd, want dan stuur je hem als het waren weg, en niet naar de achterhand, want dan drijf je hem naar voren) en dan niet opgeven, en belonen als je hem gepakt hebt, en dan zal de pony het ook steeds sneller doorhebben.

Wat ik al zei, een join-up is zwaar voor een pony, dus moet je er voorzichtig mee zijn!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:25

bedankt voor je reactie dreamer, maar we hebben al vanalles geprobeerd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:27

Ik zeg het niet op je topic te verpesten. Kritiek moet je niet zien als verpesten.

Trouwens, als je zo goed was bij die ´cursus´ dan weet je toch zelf hoe je het moet oplossen?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:28

saskiakefie schreef:
... waarom doet ze dit? Wat is het nut voor haar?

Join up is idd het paard uit de 'kudde' verstoten, daarom is het mentaal zwaar. Ze komt naar je toe om weer proberen 'toegang' te krijgen tot de kudde waar ze zojuist uit verstoten is. Eigenlijk een soort van vergiffenis vragen.

saskiakefie schreef:
Ook lijkt het er niet op dat ze er echt lol in heeft.

Is dat erg moeilijk te begrijpen?!

saskiakefie schreef:
Ze vind het niet eng oid, maar voor de lol? dat denk ik niet!

Nee, dat denk ik ook zeker niet.

Als die cursus zo goed was dat je weet waar je mee bezig bent na een cursus, had je dit geweten en zeker niet zo vaak gedaan. Voor paarden is het vreselijk als ze uit sociaal verband worden gezet. Maar ja, jij weet het zo goed. Ga vooral zo door.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:28

nielsd schreef:
Ik zeg het niet op je topic te verpesten. Kritiek moet je niet zien als verpesten.

Trouwens, als je zo goed was bij die ´cursus´ dan weet je toch zelf hoe je het moet oplossen?

gelukkig kom je ook nog andere dingen tegen, inplaats van dat al het karakter in een curcus is ingeprogrammeerd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:34

whaha geweldig, dit wordt weer zo'n reltopic. heerlijk. Boos!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:37

Nee hoor, bokkers proberen aan te geven dat het mentaal gewoon te zwaar is voor een paard om steeds weer een join up te moeten doen, hoe zou jij het vinden om je huis uit te worden gestuurd zonder een echte rede ?

Zoals ik in mijn eerste reactie al zei, ik ben niet voor de join up athans niet om het vaker te doen dan nodig.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:38

Dapy, dit lijkt me een duidelijke reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:40

saskiakefie schreef:
Dapy schreef:

dat lijkt me nogal logisch.. Ik heb een curcus gevolgt weet je.

Als je een cursus gevolgd zou hebben zou je weten dat je de JU niet zomaar toe moet passen Knipoog

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:40

Dat het paard niet wilt komen, daar zal een rede voor zijn, misschien niet leuk werk, of je komt te onzeker over, probeer eens met een gedachte te gaan, ik doe het ik kan het, stevig staan naar de shouder lopen, geen oogcontact maken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:43

In my defence, ik geef antwoord op de vraag die je stelt en ja, daar heb ik een mening over (die je ook kan verwachten). Weet je, ik ga hier na deze post niet meer op in. Alleen al je houding na Dapy's reacties Verward net of je de grootmeester bent van de join up. Als je met een cursus niet eens leert waarom een paard na een join up weer voorzichtig toenadering zoekt, dan moet het wel een waardeloze cursus geweest zijn.

En qua tip ga ik wederom met Dapy mee (hierboven als laatste gepost).
Laatst bijgewerkt door Myour op 15-08-08 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt