Overstap Engels -> NH/Freestyle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Overstap Engels -> NH/Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 22:29

Ik weet niet of mijn titel helemaal klopt maargoed, daarom zal ik het even uitleggen.
Ik heb een paard van 4 jaar, zelf (wel met hulp) ingereden, engels.
Ik heb na zitten denken, en ik wil dit niet voor de rest van onze tijd samen.
Ik wil niet elke dag die dressuuroefeningen doen en een beetje rondspringen.
Mijn paard vind dat ook niet leuk, ze is niet een die voor haar lol mooi loopt en oefeningen doet
van de dressuur.
Ze word steeds minder enthousiast bij het rijden, en als ik dan een buitenrit maak gaat ze uit haar dak en sjeest ze het liefst een half uur achter elkaar door op een zandpad. Bokken van blijdschap en dan nog harder rennen, met de oren zo ver naar voren als het maar kan.
Ik wil niet meer dat saaie dressuur.
Ik wil niet meer die saaie rondjes.
Ik wil wat anders, echt totaal anders.
Ik wil kunnen rijden zonder bit of zelfs zonder hoofdstel, ik wil niet meer wat ik nu doe met mijn paard.
Ik ben er gewoon zat van, als ik filmpjes zie op youtube wat voor band mensen met hun paarden kunnen hebben, zo intens.
Ik hou het allermeeste van mijn paard, ze is echt het belangrijkste wat ik heb, maar soms denk ik dat ze gelukkiger zou zijn op een andere manier, dus niet dat stomme dressuur ( niet stom bedoeld naar anderen).

Ik hoop dat er mensen zijn die mij begrijpen.

Kan zo'n overstap? Zo verschillend.
Mijn paard heeft niet veel zijwaardse reactie op mijn been, ik kan haar ook niet met mijn zit sturen Bloos
Ik zou dat erg graag willen, dat ik dus geen hoofdstel of in ieder geval bit meer nodig heb.
Ik wil zo'n band met mijn paard krijgen dat ze het liefste de hele tijd achter me aan zou lopen en gewoon ontzettend veel plezier met haar maken.
Grondwerk, vrijheidsdressuur, natural horsemanship..

Er zullen vast veel dingen in mijn verhaal niet kloppen, maar ik hoop dat de boodschap over komt..
Zijn er mensen die deze overstap gemaakt hebben? En hoe is dat verlopen?..

Ik kwam trouwens aan het denken omdat ik eergisteren langs een stal reed en toen vertelde een vriend van me dat dat een stal was waar ze alles freestyle denken, en ik ben al een tijdje geinteresseerd in natural etc.
Ik denk dat ik daar ook maar eens ga kijken, maar ik wil ook graag reacties horen van bokt, en ervaringen.

Bedankt voor het lezen van dit veels te lange verhaal Lachen

Anoniem

Re: Overstap Engels -> NH/Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:32

Ik ben geleidelijk de overstap aan het maken! Ben al bezig met grondwerk en vrijheidsdressuur, en ook een beetje NH erbij!

Qua rijden ben ik overgestapt naar klassiek, niet meer 'vragen' (rukken en plukken?), maar alles op zit, rechtrichten, impuls en ontspanning! Hierdoor kan ik ook met halster rijden, en heb mijn teugels minimaal nodig!

Als je meer wil weten kun je me altijd pb-en!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:36

Tuurlijk kan zo'n overstap, maar het hoeft niet. Je kan het ook combineren, van alles wat.
Ga gewoon je er wat meer in verdiepen en eventueel een cursus doen. Je hoeft niet te kiezen voor een overstap, maar kies gewoon wat bij jou en je paard past. Dat hoeft niet 1 bepaalde methode te zijn.
Hou gewoon je ogen en oren open er zijn heel veel mensen waar je heel veel van kan leren, maar uiteraard kun je het meest van je paard zelf leren.
Ik gebruik bijvoorbeeld veel grondwerk en rij ook zo af en toe alleen met een touwtje om de nek, maar kan ook genieten van een heerlijke dressuurtraining (en wedstrijd) of een strand/bosrit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 22:39

robijntjah: pb
Lieke: Ja en dat wil ik dus, ik wil graag met een touwtje om de nek kunnen rijden, ik wil mijn paard leren te reageren op mijn zit en benen, niet op mijn handen. Ik vind het zélf leuk om te dressuren, maar ik merk gewoon dat mijn paard er veel minder plezier in begint te krijgen, en daarom wil ik wat anders. En ik ben zeer geinteresseerd in NH etc.
Maar ik kan het inderdaad ook combineren.
Beetje dressuur
Beetje springen
Beetje grondwerk
Beetje NH
Beetje vrijheidsdressuur
..ook wel een idee Lachen dankje

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:46

Ik ben ook actief geworden op het NH vlak, maar ik train daarnaast ook onder het zadel voor een fokker. Ik rijd klassiek dressuur, doe aan springen, train vaak buiten, rijd ook beetje western gericht en doe eventing training. Doe wel grondwerk en houd me ook met trainen onder het zadel aan de idealen van de NH...

Wat mij betreft kun je sport en NH dus ook combineren, maar volledig overstappen is ook prima.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:49

Je kunt altijd kijken wat je ervan vindt. Wellicht ben je langs mijn stal gereden in Glimmen....... Ik heb ook paarden waar je het een keer op kan proberen en dan kan je zien dat paarden het heel makkelijk oppaken. Vooral over bitloos rijden zijn veel misvattingen, mijn ervaring is dat bijna alle paarden het prima oppakken en er vaak een stuk rustiger van worden. Als je zelf geiintreseerd bent zul je het zelf ook goed op kunnen pakken....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 22:56

MLoeser: Ik ben er dus ook nog niet helemaal uit of ik dan helemaal wil overstappen of half om half. Want ik vind zelf dressuur wel leuk en springen ook wel, maar ik denk dat je ook best een paard dressuuroefeningen kan aanleren zonder bit enzo.

quintusgl: Het zou best zijn dat ik daar langs gekomen ben, het was ergens in het bos geloof ik, in ieder geval een plek met veel bomen enzo er om heen. Ik pm ook even.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:33

Toen ik mijn paard kocht ben ik in eerste instantie bezig gegaan met NH en later ook nog overgestapt op een andere rijstijl (western).
Hoe dat er concreet uitziet voor mij en mijn paard? Ik rijd in de bak, ik rijd buiten. Ik longeer regelmatig (minimaal eens per week) met de dubbele lijnen en ik doe nog wat grondwerk a la parelli.
Zonder optoming rijden doe ik nog niet, al heb ik laatst wel gevoeld dat mijn paard echt uitstekend reageert op mijn zit alleen. Het boomloze zadel is inmiddels wel de deur uit, ik ben nu op zoek naar een passend westernzadel met boom voor ons.

Het belangrijkste is eigenlijk om goede begeleiding te vinden die overeenkomt met wat jij wilt Ja

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:58

hahahaa! Ik moest echt lachen om je verhaal sodeletuut! Haha! Ik snap precies wat je bedoelt!! Ik heb hetzelfde gehad, vond het ook niet meer leuk en mijn paardje ook niet, en na veel gezoek en overal kijken en veel lezen ben ik parelli gaan doen en ik krijg les in klassieke rijkunst. (Ik rijd met halster en dat gaat hartstikke goed, terwijl mijn paard er ook regelmatig vandoor ging toen ik hem net had -met bit-, dat doet hij nu niet meer).
Het is wel heel belangrijk -wat wendy ook al zegt- dat je een intructeur zoekt die bij je past en die niet alles wat anders is dan wat hij -of zij doet, standaard afwijst. Je kunt het best combineren als het voor je paard maar duidelijk blijft wat je bedoelt, dus wel dezelfde 'taal' blijven gebruiken.
Als je wilt mag je me ook een pb sturen hoor,
succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:27

Ik doe een combo van voornamelijk dressuur met parelli. we rijden ook buiten en maken af en toe een sprongetje. Inmiddels rijden we zo op M niveau dresuur, maar ik kan ook een L2 proefje rijden op mijn natural hackamore (daarna houdt het zo'n beetje op wat verzameling-ondersteuning betreft) en ik kan een B proefje rijden met een neck-reign. Je kunt het prima combineren, maar dressuur zal je paard toch nodig hebben, daar ontkom je gewoon niet aan. Maar het is ook dresuur als je in het bos oefeningen rijdt en het is ook dressuur als je zonder bit rijdt.
Je kunt het zo natural maken als je zelf wilt. Mijn paard is er enkel beter van geworden.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:25

Ik ben eergister begonnen met touwhalster bij mijn paard(14 jaar en engels gereden)
Eerst aan de hand en daarna erop.Ze loopt er super mee!Krijg veel betere reactie dan met bit,en ze is een stuk vrolijker.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:25

Sodeletuut, klinkt heel erg goed, wat je zegt en wat je graag wilt Lachen !! Natuurlijk kun je best dressuur afwisselen met het freestyle rijden, bitloos gaan rijden e.d., wat de anderen (en jijzelf) ook al aangeven. Volg lekker je eigen weg, kijk daarbij naar wat je paard aangeeft. Heel erg knap van je, dat je bereid bent een andere weg in te slaan, omdat je goed naar je paard luistert. Ja

Het is idd belangrijk dat je fijne instructie vindt, wat best moeilijk kan zijn soms, maar ze zijn er gelukkig steeds meer!! Ook in grondwerk is het vaak handig om wat lessen te nemen, aangezien dat ook erg pittig kan zijn. Veel mensen rommelen maar wat en vaak werkt het dan niet.

Heel veel succes!!! Ben heel benieuwd hoe het jullie gaat bevallen..... Hou ons op bokt op de hoogte!!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:29

Bedankt allemaal voor de reacties, daar ben ik erg blij mee!
Er is dus een stal hier vlakbij (van quintusgl) en daar ga ik binnenkort kijken, maar dat lijkt me echt super.

Als ik alleen aan mijzelf zou denken zou ik het erg gaaf vinden om dressuurwedstrijden te gaan rijden, maar het lijkt mij ook geweldig om met een touwhalstertje door de bossen te crossen. En springen vind ik ook heel erg leuk. Eigenlijk wil ik alles wel.
Maar ik merk gewoon dat mijn paard wat we nu doen minder leuk gaat vinden. Dus het trainen in de dressuur, ze vind het gewoon saai en gaat daarom vervelend doen.
En als ik er dan op uit ga, dus lekker naar het bos is ze zo vrolijk en braaf, dan weet ik het wel.
Ik denk dat ik graag de klassieke dressuur wil leren, en ik wil ook leren bitloos rijden met mijn paard en ik wil gewoon volledige ontspanning, echt 100% ontspannen en vertouwen in elkaar hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 01:11

nou, ik heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken, en met halster +touwen gaan dressuren!

Ging helemaal top!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:18

Wat leuk! Gaaf dat het zo goed ging! Haha! Ook even een keer foto's laten maken he? Haha!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:26

Ik doe ook een beetje vanalleswat, mijn paard is nog jong en kan hem dus helemaal naar m'n hand zetten. Rijd dan ook regelmatig zonder hoofdstel (Als je dan de reactie's hoort van mensen aan de kant, ROFL ben je niet wat vergeten??) en wil na de verhuizing er een paar keer optomingsloos op gaan klimmen. Haha! ! Als jij maar vertrouwen in je paardje hebt, komt 't allemaal goed! Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 23:35

Wat gaaf 3hearts! Dat wil ik dus ook! Haha!

Ik heb vandaag na het longeren even zonder zadel met halster gereden en een beetje beenhulpen geprobeerd, en ze reageerd er wel een klein beetje op, dus dat is een begin Lachen