bitloos en dressuur; overzichtje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

bitloos en dressuur; overzichtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:22

Sorry voor de vage titel, maar ik wist niet hoe ik het beter moest omschrijven.

Een tijdje geleden ben ik op een site een overzicht van alle bitloze hoofdstellen tegengekomen, met daarbij de vermelding voor welk tak van de paardensport ze het meest geschikt zijn. Nu zoek ik me al heel de namiddag suf, maar ik kan het echt niet meer terugvinden (het was niet bitloos.nl).

Nu ik toch een topic open, is dit misschien ineens een kans om te vragen naar ervaringen van mensen die bitloos dressuur rijden? Ik ben overigens niet van plan wedstrijden te rijden, maar probeer wel op mezelf verder te geraken dan een pasje wijken en een schouderbinnenwaarts.

Welke optoming is volgens jullie het meest geschikt om dressuurmatig mee te rijden?

judith_irene

Re: bitloos en dressuur; overzichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:30

Ik denk dat een optoming bij jou en je paard moet passen.

Ikzelf rij met een hackamore. Sinds een paar maanden ook dressuur, mijn doelen zijn hetzelfde als die van jou, zeer recreatief. Dressuur met een hackamore gaat bij mij prima. Het scheelt misschien dat zowel ik als mijn paard nooit eerder dressuurmatig gereden hebben. Alle hulpen worden ons aangeleerd met de hack.
Voorheen reed ik vooral buiten en zelden in de bak.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:53

Ik rij met het Dr Cook systeem, en dat werkt bij ons heel goed. Ik heb 1x met een sidepull gereden maar dat vond ik minder geschikt om dressuur mee te rijden. Maar ja, van 1x rijden kun je niet echt een goede mening vormen vind ik.

Ik denk dat het Dr Cook systeem geschikt is voor dressuur omdat je niet alleen op de neus inwerkt maar ook langs de zijkant van de kaken en achter de oren.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:58

Ik heb afgelopen vrijdag het bitloos hoofdstel van de Ruitersportshop besteld. Heb ook een topic geopend en ervaringen gevraagd, maar helaas nog geen reacties.... Heb in iedergeval begrepen dat dit hoofdstel ook erg geschikt is voor dressuurmatig rijden.

Off-topic: @Dean_Ordeal: gefeliciteerd Lachen

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:02

Ik rijd dressuur gewoon met een stalhalster, mijn paardje is heel gevoelig dus alles kan heel zacht. (een stalhalster kan anders gaan schuiven en tegen zijn ogen komen bv.) Mocht het nodig zijn dan kan ga ik misschien toch met bit rijden maar dit bevalt tot nog toe prima! (denk erom dat het niet zozeer gaat om welk materiaal je gebruikt, maar juist wat je er mee doet. Bitloos betekent niet perse zachter en sommige bitloze optomingen kunnen bij verkeerd gebruik zelfs schade aan het neusbeen veroorzaken.)