Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Waratje schreef:Eerlijk gezegd hou ik niet zo van die strakke labeltjes van Left Brain OF Right Brain. De meeste paarden hebben de ene kant wat gemakkelijker voorhanden dan de andere, maar daarmee zitten ze niet vast in een hokje.
anneliesdj schreef:Hengsten zijn bv erg nieuwsgierig en willen alles ontdekken, dat komt voort uit het zorgen voor de kudden en potentiele gevaren vroeg ontdekken.

gratchen schreef:Een introverte hengst lijkt me daarmee bijv bijna tegenstrijdig aan zijn rol in de kudde.
Als je deze lijn doortrekt zat ik me af te vragen wat voor effect het ruinen dan op een hengst heeft. Zijn rol zal dan (wellicht) veranderen en misschien komt een andere horsenality boven drijven...??

anneliesdj schreef:Wbt het ruinen; als je een hengst op jonge leeftijd ruint, voor hij zijn persoonlijheid heeft ontwikkeld zul je een paard met andere trekjes krijgen dan wanneer hij niet geruind zou worden. Hij zal minder brutaal zijn, minder aanwezig, schrikkeriger ed.
Heb je een oudere hengst dan is het karakter al ontwikkeld en zal het ruinen niet of nauwelijks veranderingen teweegbrengen, muv de verdwenen hormonen.
De bepaalde eigenschappen die ik noem voor mannen/hengstenruinen bedoel ik de wat 'algemenere' karaktertrekjes, dat wil niet zeggen dat ik hiermee bedoel dat alle mannen/hengsten /ruinen zo zijn.
)
)
).
) Vind alleen de opvatting van Parelli zelf m.b.t. hengsten wat beperkt (als is die ook wel begrijpelijk, helemaal gezien de enorme schaal waarop zij bezig zijn).
). liljebo schreef:Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ben het niet helemaal met je eens.
De persoonlijkheid van mijn shet is moedig en volhardend. (de pittbull shet dan). Dat was hij al met 1 jaar en waarschijnlijk met zijn geboorte. Dat ligt vast in zijn genen. De opvoeding bepaald zijn gedrag, in samenhang met zijn genen. Zijn persoonlijkheid blijft hetzelfde, maar zijn gedrag kan onder andere omstandigheden veranderen. (en weer terug switchen naar oorspronkelijk gedrag)
Dus dat is wat ik bedoel en ook omschreef; persoonlijkheid ligt vast in de genen. Gedrag is een gevolg van opvoeding/omgeving. Jij schrijft dat de persoonlijkheid verandert door veranderingen in de omgeving ed. Dat is mijn inziens dus niet het geval. Dat geldt alleen voor gedrag. Gedrag is nu eenmaal afhankelijk van persoonlijkheid in combinatie met omgevingsfactoren en daardoor niet stabiel.
(overigens geldt dat ook voor mensen -heb psychologie gestudeerd)
Nu ff terug op het oorspronkelijk onderwerp: Is het hengstzijn bepalend voor zijn persoonlijkheid? Nee, volgens mij dus niet. Welliswaar kan een hengst na castratie een meer gematigd gedrag vertonen doordat de hormonen niet meer opspelen, maar hij blijft dezelfde persoonlijkheid (die overigens nooit uitsluitend RB of LB is.... ik heb zelf een ruin die ook razendsnel van het een naar het ander kan flippen... geen typisch hengstending dus)
Er is een groot verschil tussen persoonlijkheid die in aanleg aanwezig is en gedrag. Persoonlijkheid verandert niet. Gedrag wel.
En gezien hengstengedrag door de hormoonwerking moeilijk hanteerbaar kan zijn, adviseerd parelli level 3. Maar ik kan me voorstellen dat ts niet ff haar hengst wegdoet omdat ze level 3 nog niet heeft...
Citaat:ik heb zelf een ruin die ook razendsnel van het een naar het ander kan flippen... geen typisch hengstending dus
anneliesdj schreef:Gedrag komt voort uit de persoonlijkheid, als je dus het gedrag verandert kun je in zekere mate ook de persoonlijkheid veranderen. Je kunt een persoonlijkheid idd niet compleet ombuigen naar een totaal andere kant maar je kunt wel bepaalde dingen veranderen door daar steeds op een bepaalde manier op te reageren, zie mijn bovenstaande post.
anneliesdj schreef:Neem het meest typische hengstengedrag, de kudde beschermen en dus niet snel bang zijn, enge dingen juist tegemoet gaan. Ik ben van mening dat dit pas op latere leeftijd, als de hormonen gaan opspelen, zich echt gaan ontwikkelen. De aanleg kan er al wel zijn maar het hengst zijn geeft het brutale en onverschrokken op enge dingen af gaan.
Laat je een paard ruinen voor de hormonen opspelen dan zal deze meer typisch paardengedrag gaan vertonen(=vluchtgedrag) omdat hij niet het gevoel heeft de kudde te moeten beschermen.
gratchen schreef:Wat betreft je overige visie, kijk ik er inderdaad denk ik anders tegenaan. Maar ik weet dat dit in de reguliere psychologie ook regelmatig voor discussie zorgt dus dat hoeven we hier inderdaad niet over te doen. En waarschijnlijk maakt het voor de discussie ook niet eens zoveel uit. Parelli maakt het onderscheid m.i. nl. ook niet duidelijk. Introvert/extrovert heeft te maken met persoonlijkheid, maar het concrete gedrag op basis waarvan zij dit afleiden (bijv. bijten, slaan etc) kan ook weer aangeleerd gedrag zijn. Je moet dus toch het paard adresseren dat je tegenkomt. En waarschijnlijk kom je op hetzelfde uit qua horsenality als je de chart invult.