catching game

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

catching game

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 09:57

Nog maar eens een vraag (ik moet tenslotte pijlen verzamelen Clown )
Mijn man heeft dus de koudbloeddraversmerrie, zeer Left Brain (zelfbewust, cool) en neiging tot dominantie (logisch gevolg).
Als hij met het halster komt, draait ze haar hoofd van hem weg of loopt zelfs helemaal weg, zodat hij haar achterste mag bekijken Koe
Hij is nog niet echt aan het rijden. Heeft er wel een paar keer de zadel opgelegd, maar meer nog niet. HIj doet soms grondwerk, soms wandelen, soms alleen kroelen en soms ergens laten grazen. Het is dus niet zo dat ze steeds het halster omkrijgt en iets moet doen. Integendeel.
Maar ik denk wel dat ze hem aan het testen is. Wie wint......

We hebben de manier van Linda Parelli geprobeert. Achterlangs lopen, richting zone 5, wat haar geen barst interesseert. Ze gaat gewoon lekker staan grazen en let ogenschijnlijk totaal niet op hem (maar je ziet wel dat ze hem in de gaten houdt). Volgend advies van Linda was, haar een beetje irriteren. Flikje tegen het achterbeen, steentje of zandballetje gooien... dat soort dingen.
Geprobeert... ze raakte vooral erg geirriteerd en liep nog harder weg. Ze keek niet om (volgens mij expres niet)

Volgende tactiek geprobeerd...gewoon krabbelen, rekening houden met haar reacties en dat gaat goed. Vandaag daarmee aan de slag gegaan en toen hij met het halster over haar hoofd kon krabbelen en ze gewoon half stond te slapen, gestopt en weggelopen. Met de bedoeling dit een aantal keren te doen.

Toch weet ik niet zeker of dit de juiste optie is. Ik heb het gevoel dat het testen van haar kant is. Ze is absoluut niet bang voor hem en zonder halster kan hij haar makkelijk aanraken. Ze komt bij hem staan zodat hij de vliegen weg kan houden en zit bijna op zijn schoot als ze aandacht wil. Ze wil alleen het halster niet om. Eenmaal om is er overigens geen enkel probleem. Dan is ze gewoon relaxt (het lukt wel als je je niet te veel aantrekt van haar negatieve reactie, maar dat willen we juist veranderen)

Dus ik denk echt dat het een dominantiespel is van haar.

Vraag is... welke tactieken staan nog meer ter beschikking? Ik heb helaas niet die dvd net catching game, maar wellicht weten jullie er een paar. We gaan haar niet opjagen. We kunnen haar echt wel pakken als het nodig is, dus dat is niet nodig. We willen alleen graag haar houding veranderen bij het omdoen van het halster. Dus een meer positieve reactie, zonder wegdraaien/weglopen.

ikenindi

Re: catching game

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:58

ik lees mee... indi doet dat dus ook de laatste tijd.
join up werkt bij haar wel, maar soms ben je dan echt heeeeeeel lang bezig... aangezien het ook een grote wei is, dus je een end moet afleggen Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:46

Sorry hoor, maar je gaat zo'n zelfbewuste dame toch niet een beetje zitten pesten en dan verwachten dat ze daar positief op reageert? Verward
Wees een persoon waar ze respect voor kan hebben, dan reageert ze ongetwijfeld positief op je. Maar dit uitproberen van tactieken maakt haar heel duidelijk dat jullie haar "minderen" zijn. Niet zo focussen op "vriendjes zijn", maar ben jezelf, een persoon die de moeite waard is. En ga gewoon met haar aan de gang, dan komt die positievere reactie vanzelf ook wel goed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:58

Ik ga met Waratje mee hierin.
Wees gewoon jezelf, op het moment dat je dit soort dingetjes gaat proberen geef je eigenlijk de leiding uit handen, aan haar. En zo te lezen weet ze dat.

Ik vind het heel leuk om over dit paard te lezen en over wat jullie allemaal tegenkomen. Ze heeft namelijk trekjes die mijn eigen paard ook heeft, en het paard van een stalgenoot van me ook.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:58

dat is wel heel simpel gezegd. ik heb trouwens 1 verschil met ts, indi is juist niet dominant normaal gesproken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:04

Bij Indi is het wellicht een ander verhaal. Het verschil is volgens mij toch ook dat Indi in het verleden wel gewoon kwam, maar de laatste tijd af en toe niet meer?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:08

ze komt wel gewoon, totdat ik haar halster pak. en idd, dat is sinds de osteopaat is geweest. dat heeft ze niet als leuk ervaren geloof ik. maar dan nog start ts dit topic omdat ze een probleem heeft. tzou mooi zijn als er dan duidelijke tips gegeven konden worden Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:11

Voor jou is de oplossing denk ik heel simpel... combineer het halster een paar keer weer met iets leuks, zodat ze het halster niet meer associeert met dingen moeten doen die ze niet leuk vindt.
Wat soms ook wel werkt is de wei ingaan, halster omdoen. Belonen als dat netjes gaat, halster weer af en gewoon weggaan. Heb ik weleens gedaan, ik heb nog zelden een paard zo verbaasd zien kijken als de mijne toen Haha!
Maar op die manier krijg je ze wel aan het denken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:23

was ook mijn idee idd, dus hebben we wel ook gedaan, maar dan moet er constant iemand mee. ik krijg t halster niet om, en ik kan de wei nu niet in ivm verzakt komen te staan Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:29

Ik heb géén verstand van Parelli or whatever, maar kan heel misschien iets bijdragen op basis van ruime ervaring met dit type paarden. Mijn ervaring zegt dat je geen spelletjes moet doen met dit type paarden, maar er doelgericht mee aan de gang moet, anders beledig je ze. Als je een halster aan wilt doen, dan ga je dat dus doen. De manier waarop je dat voor elkaar krijgt maakt imo niet zoveel uit, Parelli zal daar ongetwijfeld een goede methode voor hebben.

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:44

mijn tinker is ook LB introvert, hij is / was nergens van onder de indruk, dus ook neit van mij. Hij begon ook weg te lopen. en ik kon hem dan wel pakken met de catching game of wat dan ook maar dat voelt niet goed (make v.s. Want)
Ik ben zelf leuker geworden, zekerder, uitdagender etc... toen is het vang probleem ook over gegaan.

Maar goed, om dat te worden moet je haar eerst vangen natuurlijk Knipoog

heb je al eens geprobeerd als je de wei in loopt te zien wanneer zij jou ziet, een oortje of een oogje, zodra je ziet dat ze naar jou kijkt retreat je.
Zodra haar aandacht wegvalt loop je weer iets dichter bij. maar als het paardje weer kijkt of luisterd ga je een stukje naar achter.
Op deze manier wordt jij interessant.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:49

DKZB... Dat laatste is het eerste wat we uitprobeerden, maar dat heeft ze meteen in de gaten. Clown Het is idd een intelligente dame die ook kijkt hoe ver ze kan gaan

persoonlijk vind ik haar wel een echte uitdaging. Ik zie het dan ook helemaal niet als een probleem, maar gewoon leuk om haar te leren kennen en te zien hoe ze overal op reageert.

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Niet te veel gedoe en niet teveel tactieken. Ze toont zelf aan dat ze meer tactieken ter beschikking heeft. Ik denk idd dat we haar anders beledigen. Stiekem dacht ik dat zelf onderhand ook al.
De laatste keren heb ik gewoon een paar keer halster om en af gedaan. Het gaat wel, maar ze kijkt wel eens of ze je niet kan wegjagen. Als je niet onder de indruk bent, gaat het wel hoor.

Maar het is gewoon een heel leuk en slim paard en voor ons goeie leerstof.
We hebben overigens vier koudbloedjes, waarvan drie superzelfverzekerd. Mijn zeer dominante (leider) haflinger, onze draversdame en een van onze minies. De andere mini is ook redelijk vol vertrouwen, maar kan ook heel snel onzeker worden.

Kortom... zeer intelligente paardjes die best wel eens een uitdaging vormen. En zo moet dat ook. Haha!

Ik merk overigens dat mijn shet en haflinger steeds positiever worden door het grondwerk wat ik ermee doe. Zolang je maar niet klungelt, want daar hebben ze een hekel aan. Maar als je het interessant maakt, reageren ze supergoed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:04

liljebo schreef:
Ik denk dat jullie gelijk hebben. Niet te veel gedoe en niet teveel tactieken. Ze toont zelf aan dat ze meer tactieken ter beschikking heeft. Ik denk idd dat we haar anders beledigen. Stiekem dacht ik dat zelf onderhand ook al.

Ik was ook eigenlijk een beetje verbaasd over je vraag Tong uitsteken
Succes met haar, ze lijkt me erg leuk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:17

ze is ook leuk... Ik twijfel soms en vind het leuk om andere meningen te horen. Soms kan het ook interessant zijn om gewoon iets te proberen, mits je geen gekke dingen doet, natuurlijk en goed op het paard let. Als ik merk dat iets niet werkt voor haar, zie ik dat normaal gesproken wel snel en ga ik er niet mee door. Maar ik sta altijd open om dingen te leren.