Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dus nee, die vergelijking gaat niet op. 
MysticTinker schreef:Als je iemand op je schouders hebt, en die leunt voorover, dan ligt je zwaartepunt vóór je voeten, waardoor je naar voren moet stappen om weer onder het zwaartepunt te komen, zodat je niet omkiept.
Een paard zou pas voorover kiepen als je het zwaartepunt vóór de voorbenen brengt.. dan zou je zo'n 500 kilo op de hals van t paard moeten leggenDus nee, die vergelijking gaat niet op.

RedPassion schreef:De vergelijking gaat verhoudingsgewijs niet helemaal op, maar dat gedeelte van het boek gaat over evenwicht. Het punt is volgens mij dat paarden die te veel op de voorhand lopen en dan ook nog eens het ruitergewicht erbij krijgen (ook op de voorhand) dusdanig uit balans gehaald worden dat ze daardoor (sneller) gaan lopen. Het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, maar volgens mij wil hij daarmee op het belang van het trainen van de achterhand wijzen.

silfie35 schreef:Hij laat daarbij nog een foto zien van een stierenvechter met een paard in een naar mijns inziens een ontzettend gespannen piaffe, maar waar de achterhand er wel heel ver onder is.

fojoe schreef:silfie35 schreef:Hij laat daarbij nog een foto zien van een stierenvechter met een paard in een naar mijns inziens een ontzettend gespannen piaffe, maar waar de achterhand er wel heel ver onder is.
dit is geen piaffe, gewoon een paard dat klaarstaat om bij het minste teken weg te springen.
spanning lijkt mij dan logisch![]()
het fotootje wordt gebruikt om aan te tonen dat het ruitergewicht loodrecht op de achterhand zit, dat het paard de ruiter volledig op zijn achterhand draagt.
ben trouwens ontzettend fan van die foto, het is lang mijn avatar geweest![]()
je hebt het idd wel wat moeilijker in je rolstoel, maar paarden communiceren vaak zo subtiel met elkaar (een blik, hun oren draaien, ...) dat het zeker niet onmogelijk is.
kwestie van elkaars taal te leren begrijpen