Hempfling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 15:41

Ik had even een vraagje over iets wat Hempfling in zijn boek "natuurlijk paardrijden' schrijft.

Hij zegt hier dat er veel gevallen zijn waarin paarden steeds harder gaan lopen en uiteindelijk helemaal uit hun dak gaan. Als de ruiter eraf is gevallen graast het paard weer gewoon verder zegt hij.

Nou onderbouwd hij dit dus met het volgende voorbeeld.

Hij vraagt iemand op zijn schouders te gaan zitten en naar voren te buigen waardoor hij dus moet gaan lopen om staande te blijven. Zo is dat ook met paarden zegt hij.

Maar dat klopt toch van geen kant.

Het paardenlijf zit toch heel anders in mekaar dan dat van een mens, en als wij op een paard zitten zijn wij toch veel minder zwaar (in verhouding) dan dat wij bij een mens op de rug gaan zitten?

Kan iemand me hier iets meer over uitleggen?

adnariM

Re: Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:43

Als jij voorover gaat zitten op je paard, zal hij harder moeten lopen om het evenwicht te houden. Wanneer jij dus in galop naar voren gaat zitten, zal hij dus ook nog harder gaan galoperen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:52

de vergelijking met iemand op je schouders vind ik ook niet helemaal juist, omdat een paard nu eenmaal 4 benen heeft en een mens 2.
probeer het eens uit terwijl je op handen en knieën zit, en je voelt het verschil vast wel Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:31

Als je iemand op je schouders hebt, en die leunt voorover, dan ligt je zwaartepunt vóór je voeten, waardoor je naar voren moet stappen om weer onder het zwaartepunt te komen, zodat je niet omkiept.
Een paard zou pas voorover kiepen als je het zwaartepunt vóór de voorbenen brengt.. dan zou je zo'n 500 kilo op de hals van t paard moeten leggen Clown Dus nee, die vergelijking gaat niet op.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:24

MysticTinker schreef:
Als je iemand op je schouders hebt, en die leunt voorover, dan ligt je zwaartepunt vóór je voeten, waardoor je naar voren moet stappen om weer onder het zwaartepunt te komen, zodat je niet omkiept.
Een paard zou pas voorover kiepen als je het zwaartepunt vóór de voorbenen brengt.. dan zou je zo'n 500 kilo op de hals van t paard moeten leggen Clown Dus nee, die vergelijking gaat niet op.

Dat bedacht ik me dus ook al dat als ik bij wijze van spreke een baksteen voor het zwaartepunt zou leggen dan hoef ik toch ook eigenlijk niet naar voren te gaan omdat ik anders mijn evenwicht verlies (als de verhouding mens-paard en baksteen-mens tenminste een beetje klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:27

De vergelijking gaat verhoudingsgewijs niet helemaal op, maar dat gedeelte van het boek gaat over evenwicht. Het punt is volgens mij dat paarden die te veel op de voorhand lopen en dan ook nog eens het ruitergewicht erbij krijgen (ook op de voorhand) dusdanig uit balans gehaald worden dat ze daardoor (sneller) gaan lopen. Het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, maar volgens mij wil hij daarmee op het belang van het trainen van de achterhand wijzen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:28

Ik heb het boek en heb die foto's ook gezien. Ik snap wat hij bedoelt, maar het is geen eerlijke vergelijking. Maar ik denk ook dat hij het zo schrijft zodat we een beetje snappen wat hij bedoeld.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:48

RedPassion schreef:
De vergelijking gaat verhoudingsgewijs niet helemaal op, maar dat gedeelte van het boek gaat over evenwicht. Het punt is volgens mij dat paarden die te veel op de voorhand lopen en dan ook nog eens het ruitergewicht erbij krijgen (ook op de voorhand) dusdanig uit balans gehaald worden dat ze daardoor (sneller) gaan lopen. Het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, maar volgens mij wil hij daarmee op het belang van het trainen van de achterhand wijzen.

Volgens mij duid hij erop dat mensen hun paarden teveel op de voorhand trainen. Hij laat ook nog een tekening van een dressuuramazone zien waarvan hij zegt dat het paard in de piaffe teveel op de voorhand valt. Hij laat daarbij nog een foto zien van een stierenvechter met een paard in een naar mijns inziens een ontzettend gespannen piaffe, maar waar de achterhand er wel heel ver onder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:55

Ja, ik heb net het boek er even bij gepakt. Gaat dus inderdaad om het trainen van de achterhand.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:02

Oke. Maar het punt is me nu wel duidelijk volgens mij. Verder vind ik wel dat hij hele intressante dingen schrijft. Zoals bijv. dat stukje over dat als je bijv tv zit te kijken en er tikt iemand met zn vingers dat je daar helemaal gek van word en wat hij daar voor uitleg bij gaf vond ik wel heel intressant.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:06

Ja, dat vond ik ook heel interessant, best een eye-opener was dat. Is jaren geleden dat ik het gelezen heb trouwens, maar die dingen blijven je wel bij.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:09

Ja inderdaad. Vind het trouwens wel moeilijk hoe hij het allemaal doet en zegt dat je je echt heel goed bewust moet zijn van je lichaamstaal omdat alles informatie naar het paard toe is. En aangezien ik in een rolstoel zit is dit soms een beetje moeilijk maar in de praktijk gaat het volgens mij prima!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:13

Je kan allicht uit het boek halen waar jij wel iets mee kan (want ik kan me zo voorstellen dat je dan niet alles kan uitvoeren zoals hij het doet?), en dan kom je vast ook wel een heel eind Ja

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:17

Ja dat is zeker zo. Maar de paarden zijn het ook wel heel erg gewend om netjes achter me aan te lopen en als ze iets eng vinden niet meteen achterop te komen. En als ze het echt een noodzaak vinden om weg te rennen dan mogen ze langs me heen (heb altijd Leadrope).

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:28

silfie35 schreef:
Hij laat daarbij nog een foto zien van een stierenvechter met een paard in een naar mijns inziens een ontzettend gespannen piaffe, maar waar de achterhand er wel heel ver onder is.

dit is geen piaffe, gewoon een paard dat klaarstaat om bij het minste teken weg te springen.
spanning lijkt mij dan logisch Haha!
het fotootje wordt gebruikt om aan te tonen dat het ruitergewicht loodrecht op de achterhand zit, dat het paard de ruiter volledig op zijn achterhand draagt.
ben trouwens ontzettend fan van die foto, het is lang mijn avatar geweest Nagelbijten / Gniffelen

je hebt het idd wel wat moeilijker in je rolstoel, maar paarden communiceren vaak zo subtiel met elkaar (een blik, hun oren draaien, ...) dat het zeker niet onmogelijk is.
kwestie van elkaars taal te leren begrijpen Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 18:11

fojoe schreef:
silfie35 schreef:
Hij laat daarbij nog een foto zien van een stierenvechter met een paard in een naar mijns inziens een ontzettend gespannen piaffe, maar waar de achterhand er wel heel ver onder is.

dit is geen piaffe, gewoon een paard dat klaarstaat om bij het minste teken weg te springen.
spanning lijkt mij dan logisch Haha!
het fotootje wordt gebruikt om aan te tonen dat het ruitergewicht loodrecht op de achterhand zit, dat het paard de ruiter volledig op zijn achterhand draagt.
ben trouwens ontzettend fan van die foto, het is lang mijn avatar geweest Nagelbijten / Gniffelen

je hebt het idd wel wat moeilijker in je rolstoel, maar paarden communiceren vaak zo subtiel met elkaar (een blik, hun oren draaien, ...) dat het zeker niet onmogelijk is.
kwestie van elkaars taal te leren begrijpen Knipoog

Oke. Ik dacht dat hij dat ter vergelijking bedoelde de piaffe van die stierenvechter (kon me al moeilijk voorstellen waarom het paard van een stierenvechter een piaffe moet kunnen). Dus daarom vond ik die van de amazone er veel beter uitzien. Maar nu snap ik m.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:23

Haha!