van veulen tot 3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

van veulen tot 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:22

ik heb geen id of dit hier goed staat, maargoed.
ik heb een veulen gekocht en best al wat ervaring met paarden en ook met 3 jarigen, maar in de omgang eigenlijk nooit iets met veulentjes gedaan. Ik ben geen natural/NH expert, wat dan ook weer niet wil zeggen dat ik niet naar mijn paard luister. Ik heb een vrij intelligent paard wat zich goed heeft geintegreerd in de mensen wereld en geen probleem ziet in de benadering en handelingen van mensen.
Nu heb ik een veulentje gekocht van dit jaar, wat nog bij mams in de wei is geparkeerd en hierna in opfok gaat in een hengstenkudde. Vermoedelijk doe ik in ieder geval de eerste 2 jaar van zijn leven vrij weinig met hem, anders dan kijken hoe hij opgroeit; het derde jaar staat hij iets dichter in de buurt en zoek ik hem vermoedelijk iets vaker op. Ik ben echter wel geinteresseerd in hoe een veulentje geestelijk volwassen wordt; Weet iemand hier een goed boek over de mentale ontwikkeling van veulens in handen/kudde/hengsten groep en/of het opvoeden van veulentjes door mensen?

Jade

Re: van veulen tot 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:15

zoveel mensen op bokt, en niemand die iets aan kan/wil raden? No Cheer

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:47

hm ja heb een goed boek liggen maar dat is meer over het opvoeden/inrijden straks het is:
Paardrijden met Nathalie Penquitt (zoiets)

Ik heb mijn vorige paard gekocht toen hij 1.5 was hij is nu inmiddels ruim 3 jaar en heb al ontzettend veel met hem gedaan. Vooral de kleine dingen kun je vroeg mee beginnen zoals voetjes geven, stil staan bij borstelen en leiden (b.v.b. bij wandelen). Ook is het raadzaam om bij wandelingen een ouder kalm paard mee te nemen daar hebben ze echt veel aan.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 19:29

hij loopt al keurig aan een touwtje mee, heeft al een hoefsmid gezien en gaat komende zondag mee op stap naar een of andere veulen-beoordeel bijeenkomst waar de fokker graag heen wil (en ik vind het uiteraard ook wel leuk Haha! ). Hij wordt vast ook al wel geborsteld Verward is alle aanrakingen overal al gewend in ieder geval en een beetje common sense heb ik ook wel, maar meer weten kan natuurlijk nooit kwaad..

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:33

Haha helemaal waar. Als je straks wat meer met het veulen wilt gaan doen is grondwerk een leuk begin (wel als hij ouder is) hier leer je zelf ontzettend veel van en kent je paard ook meteen zijn plek. Je voorkomt hiermee dat hij jouw ruimte binnendringt bijvoorbeeld. In ieder geval veel succes en geniet van de groeiperiode want ieder klein ding wat je veulen leert is een genot, geloof me maar Knipoog

Ben erg benieuwd!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:03

Ik zou je het boek van emiel voest aanraden: freestyle fase 2. Dit is namelijk helemaal gericht op de omgang met jonge paarden en veulens. Vond het zelf erg leuk toen ik mijn destijds 2-jarige kocht Lachen

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:00

oe dat klinkt ook goed waar kun je deze kopen? Gewoon op zijn site?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:05

Ja, Voest heeft een webshop op zijn site en daar staat 'ie bij. Lachen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:13

Er is ook een boek: Van Veulen Tot Rijpaard.. Ik weet de schrijver niet uit mn hoofd, maar als je het zoekt op bol.com staat ie er tussen. Ik heb het zelf niet gelezen, maar misschien is het wat voor je Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:17

ik ken ook het boek trainen van het jonge paard, maar is niet heel erg over echt jonge paarden. wel vanaf een jaar of 2...

ik vind de algemene boeken over grondwerk erg interessant ook voor jonge dieren... al het werk vanaf de gron is immers grondwerk. meestal kun je zelf wel zien of bedenken of jouw jonge paard het al aan kan...

XSeOnie_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:01

ik weet dat je ze vooral aan veel dingen moet laten wennen. en veel borstelen zodat ze je helemaal gaan vertrouwen.

Verder zou ik gewoon boeken lezen idd.

Veel succes.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:08

Ik zou inderdaad veel boeken lezen.
Wij hebben zelf 2 veulens gefokt dus vanaf het begin geleerd om mee te lopen, voetjes geven, borstelen, wasplaats enz.
Daar heb je later als ie 3 is veel plezier aan want vergeten doen ze het nooit.
En dan inderdaad beginnen met grondwerk en aan de lange lijnen