Naturals en Dazen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Naturals en Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:42

Misschien een vreemde titel, maar ik heb er een vraag over.
Naturals willen hun paard zo natuurlijk mogelijk houden. Maar bij veel weides heb je op een gegeven moment erg veel last van Dazen.
Doen jullie daar iets aan (vliegendeken, vliegenspray) of blijven ze 'natuurlijk' zonder iets staan en moeten ze het zelf oplossen?

Groetjes Annemiek

Olikea

Re: Naturals en Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:48

Ik heb van die biologische vliegenspray..(van nickyskeet) Die stinkt zo erg dat zelfs de dazen op afstand blijven..
Nu moet ik wel zeggen dat het bij ons niet extreem is met de dazen hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:56

Ik heb een vliegenmasker voor mijn paard, en vliegenspray als ik ga rijden/wandelen.

Een deken zou ze krijgen als het echt nodig is, maar de moeite die ik met dekens heb (en dat heeft niks met natural of niet te maken, voor mij) is dat ik dan toch altijd bang ben dat ze niet genoeg bewegingsvrijheid heeft, dat de deken natregent, dat ze niet even lekker kan rollen in haar 'blootje'. Dus daarom alleen een deken mocht dat meer voor- dan nadelen hebben.

Met het vliegenmasker heb ik ook de nadelen tegen de voordelen afgewogen, en daar zijn dus meer voordelen wat mij betreft. Ik vind dat je de dingen gewoon zo moet bekijken, wat het beste is voor het paard. Of dan nou wel of niet natural is kan me eigenlijk niet zo veel boeien Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:58

Waar haal je nickyskeet als ik vragen mag?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:14

Een deken lijkt me voor het paard minstens zo irritant als vliegen, die gebruik ik dan ook niet. Vliegenspray wel.

Maar hier geen last van dazen, hurray! En veel vliegen zijn er alleen als het windstil is en dat is het hier welgeteld 3 dagen in het jaar... Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:18

Een deken doe ik mijn paarden niet op voor de vliegen, net als zo'n alienkap.... niet omdat ik zo nodig natural moet zijn, maar wel omdat er onder die zooi ook een daas/vlieg kan gaan zitten en dat vele malen meer irriteerd dan een beest wat weg kan vliegen.
Mijn Belg en Shet spuit ik af en toe in met Veerust als het heel erg is, mijn KWPN heeft totaal geen voorpluk en die heeft dus sinds vandaag een vliegenfrutsel om met die slierten, zodat ie in ieder geval íets voor zn ogen heeft bungelen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:38

waar mijn paarden staan, zijn amper dazen, wel vliegen.
Ik spuit ze in met Zedan vliegenspray op natuurlijke basis en omdat ze snel prutogen hebben hebben ze bij warm en zonnig weer een stalhalster (een voor mij onbegrijpelijke constructie ben altijd een uur aan het puzzelen hoe het om moet) om met zo'n draadjes vliegending.

Ik heb een poos in Brabant gewoond, daar kon je je paard niet buiten zetten zonder vliegendeken, rijden ging al helemaal niet, heb m'n paard dus verhuisd en zal bij het zoeken van evt. een andere baan daar ook rekening mee houden

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:42

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:03

Ik doe er niet zo veel aan, maar ik spuit mijn paard wel in met endure. Dat houdt de boel aardig uit de buurt, gelukkig. En ook lang.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:30

Bedankt voor de reacties. Wij hebben helaas veel Dazen en daarom heb ik een vliegendeken die ook de zon wat tegen houd. Volgens mij van Bucas. Zonder deken wordt Tommie wat onrustig van de Dazen. Voor zijn ogen hangen van die sliertjes.
Als hij heeft gezweten spoel ik dat meestal af met (lauw) water om zo ook de dazen en vliegen op afstand te houden.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:32

Als je hem afspuit komen de vliegen toch juist naa rje paard toe??

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:34

Ik spoel het zweet eraf, ga er dan met een zweetmes over en stap hem droog of laat hem lekker in het zand rollen.
Ik dacht dat het goed was...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:35

tenzij je hem direct na het afspoelen in zand laat rollen, dat is het beste en goedkoopste vliegenmiddel dat je kan hebben, maar..... je paard wordt er wel vies van, dat moet je dan voor lief nemen Knipoog

Als je hem niet afneemt met een zweetmes blijft er meer zand aan plakken !

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:42

hmm lollig dat de naturales toch vliegenspray gebruiken.
Moet eerlijk zijn had ik niet verwacht Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:23

Midasje schreef:

Waarom niet?

Mijn uitgangspunt is in ieder geval dat mijn paard een prettig leven moet hebben. Als hij helemaal onder de dazen zit, dan heeft ie dat niet dacht ik zo Haha!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:33

Midasje schreef:

Past dat niet in ons hokje Knipoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:54

Midasje schreef:

Zo zie je maar weer. Hokjes, etiketjes, vooroordelen, veronderstellingen... Knipoog

Mijn paarden nemen overigens hun toevlucht tot de inloopstal als het ze te erg wordt met de dazen. Ze kunnen naar binnen en naar buiten wanneer ze maar willen, ideaal.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:04

die van mij heeft een eczeemdeken, maar er bestaan ook van die dazenvallen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:37

JoviBan schreef:
Mijn paarden nemen overigens hun toevlucht tot de inloopstal als het ze te erg wordt met de dazen. Ze kunnen naar binnen en naar buiten wanneer ze maar willen, ideaal.

*zucht* dat zou idd ook mijn ideale oplossing zijn! Maar helaas denkt de terreineigenaresse daar anders over :'(

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:40

hier ook inloop en atex daasspray op basis van hertshoorn, meurt maar werkt goed Ja en je krijgt er een mooie striping van op je paard Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:50

Met de dazen e.d. valt het gelukkig heel erg mee, waar mijn paard staat Lachen . Het waait daar meestal wel een beetje. De eerste twee zomerseizoenen droeg hij wel eens een vliegenkap, omdat hij snel last kreeg van zijn ogen met de vliegen, al heb ik de kap ook wel eens opgedaan vanwege opkomende eczeemplekjes, die hij wel vaker heeft in de maanden mei/juni. Dit jaar is het nog niet nodig geweest. Hij trekt minder vliegen aan, lijkt wel en zijn ogen zien er gezond en 'droog' uit. Ook de lichte eczeem heeft dit jaar niets voorgesteld, gelukkig.

Ik vind het ook jammer dat er geen schuilstal gebouwd mag worden, maar ja, dat heb je in een natuurgebied. En juist in de buurt van de struiken/bomen zijn veel meer insecten, dus hij gaat meestal gewoon midden op het land staan. Clown
Hij heeft inmiddels een vollere staart en langere manen, wat ook goed meehelpt bij eventuele vliegenoverlast. Haha!

Als hij echt last zou hebben van de insecten zou ik er zeker wat aan doen. Heb er ook een merrie zien staan, die echt onder de bulten zat, maar haar traditionele eigenaresse doet er niets aan, hoor. Scheve mond
Na enkele weken werden de bulten gelukkig wel minder, maar toch.........

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:59

Dani62 schreef:
Midasje schreef:

Past dat niet in ons hokje Knipoog?

nee idd Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:29

Beadnkt voor jullie reacties!

Conny67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:33

_rosita_ schreef:
Een deken doe ik mijn paarden niet op voor de vliegen, net als zo'n alienkap.... niet omdat ik zo nodig natural moet zijn, maar wel omdat er onder die zooi ook een daas/vlieg kan gaan zitten en dat vele malen meer irriteerd dan een beest wat weg kan vliegen.
Mijn Belg en Shet spuit ik af en toe in met Veerust als het heel erg is, mijn KWPN heeft totaal geen voorpluk en die heeft dus sinds vandaag een vliegenfrutsel om met die slierten, zodat ie in ieder geval íets voor zn ogen heeft bungelen.

Wij hebben bij het vliegenmasker het puntje van de oren geknipt, zo kunnen de vliegen eruit Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:43

Conny, mijn vliegenkap heeft helemaal geen oren. Knipoog
Overigens ligt hij dit seizoen in de kast weg te rotten. Mijn paard doet het prima zonder wat dan ook daarbuiten deze zomer.