Achteruit lopen, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musjes

Achteruit lopen, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 21:05

Als ik met mijn paard grondwerk doe heb ik grote moeite om er voor te zorgen dat ze blijft staan als ik naast haar sta.

Ze wil eigenlijk dat ik voor haar sta. Als ik naast haar hoofd sta blijft ze netjes staan.
Als ik naast haar buik/schouders sta voor een (parelli) spelletje, dan gaat ze achteruit lopen om ervoor te zorgen dat ze achter me komt. Ze kruipt niet letterlijk achter me maar schuin, zoals je loopt zeg maar. Ik reageer door zelf ook achteruit te lopen, maar ja dan lopen we dus met zn tweetjes achteruit Clown Leuk als het de bedoeling is maar dat is het dus niet. Ik heb overigens wel achteruitloop spelletjes met haar gedaan, dus samen naast elkaar achteruit lopen, maar ze weet volgens mij heel goed dat dit anders is.

Ze wordt ook onzeker als ik haar toespreek wanneer ze dit doet. Waardoor ik me schuldig ga voelen. Het lijkt door haar onzekere reactie, alsof ze bevestiging zoekt? (ik roep maar wat, heb even geen idee meer)

Ik heb wel al de tip gekregen om zodra zij blijft stilstaan belonen, maar ja dan moet ze wel eerst stil blijven staan.

Hoe kan ik dit oplossen?

Musjes

Re: Achteruit lopen, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:38

Is er helemaal niemand die me een beetje op weg kan helpen? Dacht dat er veel meer mensen hier zouden zijn met kennis van grondwerk Bloos

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:42

als jij loopt met je paard en je zet een stap achteruit moet je paard ook achteruit lopen
je hebt dus een heel braaf paard Knipoog

als je je dan omdraait en vooruit naast haar gaat staan moet ze blijven staan

een duidelijk verschil maken dus in volgen en duidelijk aangeven wanneer ze moet blijven staan
(wij zeggen dan "stay") en ik kan dan achterhaar langs you name it

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:00

Maar hoe zorg ik er voor dat ze ook blijft staan als ik naast haar sta? (met de bedoeling om vandaaruit wat te gaan doen)

Ze probeert zichzelf achter mij te plaatsen. Als ik voor haar loop en ik zeg stay blijft ze dus wel gewoon staan op de plek die ik wil. En het gekke is als we samen achteruit lopen als spelletje en ik zeg stay (of stop met lopen) stopt ze wel en blijft ook staan.

Dank je wel voor je reactie!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:17

ik leer ze nooit ecact achter mij te lopen
maar schuin achter me
stay is stilstaan
dat toon je ook met je heuben en hand dan draai je naar het paard toe
paard loopt rechts van je dus rechtsom en herhaalt stay en dan kan je als het goed is overal komen zonder dat die volgt
volgt die wel zit stay er dus niet goed in
dus weer stil zetten en alles herhalen ..

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:31

let eens op je energie. als je je paard achteruit vraagt ga omhoog in je energie, als je naast je paard wil staat loop je richting zijn schouder met een lage energie.
daarnaast kan je ook approatch en retreat doen met je zelf Knipoog dus voor hem beginnen dan een stukje naar de hals en voordat je paard mee wil lopen weer terug gaan naad zijn voorkant.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:34

ik denk dat je te dominant bent in je lichaamstaal en het paard dat doet wat je van haar vraagt, namelijk achter je blijven........

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:25

Ik heb dit probleem ook met mijn paard. Afstraffen helpt niet, dat zal je paard denk ik niet snappen. Wat ik dan doe is mijn paard overal krabbelen, eerst bij de manen en daarna steeds meer naar achteren (game 1 van parelli geloof ik). Vindt ze leuk en dan blijft ze netjes stil staan.

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:53

Probeer je wat minder te focussen op de plek bij de schouder, loop inderdaad wat minder dominant naar die plek, door bijvoorbeeld een half rondje van je paard weg te lopen, en dan pas naar de schouder.

Plaats je eigen schouders wat naar voren, ga iets gebogen lopen met je ogen van je paard af. Als jij minder dominant overkomt zal je paard blijven staan. Doet hij dat niet geef dan rustig druk op het halster, wel zelf blijven staan. zodra hij een pasje naar voren doet loslaten en aaien over de schouder. Niet boos worden, je geeft zelf aan dat je paard erg gevoelig is en dan wat onzeker word. Je paard wil het graag goed doen voor je..... en is erg onderdanig.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:22

Bedankt voor alle tips/opmerkingen!

Even voor de duidelijkheid ik straf/sla haar niet. Ik praat alleen dan iets te streng tegen haar. Bloos (ze reageert alleen erg sterk als ze mn ongeduld hoort. Ik hou ontzettend veel rekening mee met haar gevoelige karakter. maar ja ben ook maar een mensje )

Het rare is dat niet ze wegloopt op het moment dat ik naar haar buik toe loop maar pas op het moment dat ik iets van haar vraag. (druk) Ik zal even heel bewust op mijn houding gaan letten als ik naast haar sta. Misschien dat ik dominants over me heb als ik naast haar sta (zou dan de eerste keer zijn Tong uitsteken ) Ook de tip van Kakoo zal ik gaan proberen, misschien moet ik gewoon eens een hele tijd kriebelen voor dat ik wat ga vragen.

Ik heb overigens wel een lesgeef mens maar ze is aan het genieten van de zon ergens ver weg. Dus zal het er met haar ook over hebben.

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:48

Misschien is het een idee om met je stick (je deed parelli toch?) ritmisch op haar rug te tikken. Zoals ze bij parelli leiden vanuit zone 3. Je blijft ritmisch tikken als hij achteruit loopt. Je paardje zal een manier gaan zoeken om jou te laten stoppen met tikken met je stick. Zodra ze ook maar een poging doet tot langzamer achteruit/ stilstaan/ of zelfs voorwaarts stop je met tikken en ontspan je.

(Even voor de duidelijkheid: met tikken bedoel ik niet met veel kracht. het is de bedoeling dat je paardje het ervaart als oncomfortabel. Niet als pijnlijk. Je zal zelf op moeten zoeken waar dat ligt voor jouw paardje. Je zou het tikken een beetje kunnen ervaren als het klappen van je handen, alleen is je ene hand dan de stick en je andere hand de rug van je paardje)

Nynnnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:57

Het wil wel eens werken als je je hand bij de singel legt!:)