Duwtje in de rug...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Duwtje in de rug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 04:59

Even een vraagje aan de mensen die wat meer met NH bezig zijn Haha!

Al sinds ik United heb is hij aan de hand en los in de bak e.d. het schoolvoorbeeld van een goed afgericht paard Clown
Hij wijkt netjes voor druk, is volgzaam, wanneer hij lekker aan het rennen is in de bak en je gaat op het midden staan komt hij meteen rustig naar je toe stappen en afwachten wat je gaat doen. Ga je lopen, wandeld hij achter je aan... sta je stil, doet hij het ook.
Best grappig aangezien hij met andere paarden en af en toe tijdens het rijden een erg dominant mannetje kan zijn Knipoog

Nou mijn vraag, en wat jullie kijk hier op is...
Soms als hij achter me aan loopt geeft die me met z'n neus een duwtje in mijn rug... ik denk dat dit wellicht een kleine vorm van dominantie kan zijn, iig dit proberen te zijn Knipoog
Het komt op mij een beetje spelerig over, hij kijkt er iig erg vrolijk bij Clown
Hoe zien jullie NH'ers dit en wat zouden jullie dan doen, vroeg ik me af?
Ben altijd wel benieuwd naar de inzichten van anderen.

koetjes

Re: Duwtje in de rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:20

het ligt er een beetje aan hoever je bent met natural horsemanship denk ik. Als mijn eigen paard het doet heb ik er wel vertrouwen in, maar een jong paard, of een paard die ik niet zo goed ken wil ik niet zo dichtbij hebben, Bij dat soort paarden zie ik het als een vorm van dominantie en die houd ik buiten mijn persoonlijke circel.

hoe meer NH je doet hoe meer je paard met je wil spelen. Ik denk dat het in jouw geval gewon een leuk spelletjes is en niks bedreigends.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:27

Tja, het kan een vorm van dominantie zijn, maar dat hoeft niet.
Mijn paard heeft ook wel eens dat ze een keer een zacht duwtje geeft. Wat me dan wel opvalt, is dat ik iets doe waar ze het niet mee eens is.
Let eens op je lichaamstaal als je paard je een duwtje geeft. Misschien doe je wel iets waar het paard het niet mee eens is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:53

ik zou het proberen uit te spelen met lichaamstaal....
sta je 'in rust',laat het dan toe,als je mooi rechtop en actief bezig bent,dan zou ik het niet toelaten....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 21:37

Babeth schreef:
Mijn paard heeft ook wel eens dat ze een keer een zacht duwtje geeft. Wat me dan wel opvalt, is dat ik iets doe waar ze het niet mee eens is.
Let eens op je lichaamstaal als je paard je een duwtje geeft. Misschien doe je wel iets waar het paard het niet mee eens is.

Hij kijkt vooral erg blij... het is sowieso een paard wat graag aan je zit.
Hij doet het alleen wanneer je gewoon aan het wandelen bent, als je echt met hem aan het werk bent doet die het niet en heeft die alle aandacht bij je.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:23

c_alsemgeest schreef:
Babeth schreef:

Hij kijkt vooral erg blij... het is sowieso een paard wat graag aan je zit.
Hij doet het alleen wanneer je gewoon aan het wandelen bent, als je echt met hem aan het werk bent doet die het niet en heeft die alle aandacht bij je.

Dan is het gewoon puur aandacht vragen en speelsheid.