Voet op de mijne zetten tijdens eten: dominantie of lomp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Voet op de mijne zetten tijdens eten: dominantie of lomp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:57

Hey,

ik heb best een lange weg afgelegd om tot level 1 les 6 te komen denk ik, maar met de hulp van mijn instructrice is het dan toch gelukt. Sam aanvaardt nu eindelijk carrot stick, touwhalster en leadrope en vindt het ok als ik halster omdoe en hem overal streel, zowel met handen als met stick. Hij staat er dan heel relaxed bij, voetje op rust, kauwen, kijkt af en toe geïnteresseerd in mijn richting met oortjes naar voor.

Na het beëindigen van deze les gaf ik hem zijn ontbijt (wortel en klein handje korreltjes, staat anders op de wei) en ben ik hem beginnen borstelen. Nou verzette ie plots zijn voorvoet bijna op de mijne!! Is dit lompigheid of dominantie? Ik heb direct mijn voet teruggetrokken en daar schrok hij dan weer even van, maar herpakte zich zeer snel en werd direct terug relaxed en at verder.
Hij heeft dit vroeger ook al eens gedaan terwijl hij aan het eten was (en toen was het wel raak). Doet het niet als ik "aan het werk" ben met hem. Of is het gewoon geen goed idee om verzorgen en laten eten te combineren?

Morrie

Re: Voet op de mijne zetten tijdens eten: dominantie of lomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:08

aangezien een paard tot op de milimeter precies weet waar hij z'n voeten neerzet, zou ik denken dat het dominantie is.......

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:10

ik volg ff

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:17

Morrie schreef:
aangezien een paard tot op de milimeter precies weet waar hij z'n voeten neerzet, zou ik denken dat het dominantie is.......

Zeker weten?
Bij ons op de manege loopt ook een paard dat bij iedere drempel zijn achterhoeven stoot als je vergeet te zeggen "pas op".
Ook tijdens het poetsen 'struikelt' hij soms bijna als hij zijn been zo verplaatst dat zijn hoef naast een van de betonplaten komt te staan. En dat is een hoogteverschil van nog geen 2 cm. dat er bovendien al jaren zit.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:20

Nimfe deed dat altijd bij het stilstaan. Echt dominant was ze aan de hand eigenlijk niet. Ze liep gewoon naast me mee zonder touw of zo. Volgens mij is het een vorm van aandacht vragen. Nimfe deed het trouwens bij iedereen en niet alleen bij mij.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:23

Er zijn wel meer paarden die hun hoef per ongeluk eens (of bijna) neerzetten op iemand's teen.. Om dan maar meteen te zeggen dat het dominantie is, ben ik het niet mee eens. Wel dient het paard dan direct opzij te gaan als je dat vraagt.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:26

Ik denk dat het uit lompigheid is Ja
Mijn paard stond in de week hooi te eten & mn moeder stond ervoor.
Mn paard haar been jeukte en dan strekt ze het altijd in een beweging naar voor om eraan te krabben ...alleen stond mn moeder haar voet daar nu... Clown
Haar hoefijzer staat nu in mn moeder haar voet ...oeps ...
Paard is helemaal niet dominant, volgt zonder halster en al ...is supr lief maar het was even een lomp momment Tong uitsteken
Zoals dat denk ik was bij jou paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:25

Het kan beide zijn, is zo vanachter de pc niet met 100% zekerheid te bepalen. Maar het feit dat hij het doet bij eten en dus tot 2x toe geeft mij toch de indruk dat het bewust onbeleefd gedrag is. Of het nou direct dominant moet noemen is de vraag, maar het klinkt als bewust stout: "wat gebeurt er als ik dit doe?" Wel is dit een aanloop naar meer stout gedrag, dus zorg dat je het de volgende keer voor bent.
Enne, niet jij moet je voet wegtrekken, je paard mag hem niet op jouw voet parkeren, dus die zoekt maar mooi een ander plekje om te landen. Degene die de ander een voet laat verzetten scoort punten, hou dat in gedachten. Knipoog

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:27

Als ik goed lees was de eerste keer een hele tijd geleden, dus niet dat het 2x na elkaar gebeurde? In dat geval denk ik wel dat het gewoon wat lompheid was.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:20

100 punten voor je paard! ding ding ding ding! (voor de insiders, gunsil juice everywhere! 10.000 points)

soms is het lompigheid en meestal is het inderdaad kijken wat er gebeurt als ik mn voet hier neerzet.
dat paard bij Oomens is gewoon een dom paard, ook die zijn er, we fokken nou eenmaal met van alles en nog wat, misschien boeit het hem gewoon niet waar ie zn voeten laat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:00

Aangezien een paard donders goed weet waar hij zijn voeten neerzet, is dit idd verkapte dominantie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:08

oomens schreef:
Morrie schreef:

Zeker weten?
Bij ons op de manege loopt ook een paard dat bij iedere drempel zijn achterhoeven stoot als je vergeet te zeggen "pas op".
Ook tijdens het poetsen 'struikelt' hij soms bijna als hij zijn been zo verplaatst dat zijn hoef naast een van de betonplaten komt te staan. En dat is een hoogteverschil van nog geen 2 cm. dat er bovendien al jaren zit.

Dat is puur luiheid en lompigheid. Een paard weet nog waar een vlieg zit en bovendien is een paard een vluchtdier, moet zijn omgeving donders goed in de gaten houden en precies weten waar hij wel en niet heen kan en hoe dat moet. Wat jij dus beschrijft, de benen pas optillen nadat gewaarschuwd wordt, is lui gedrag, er is aangeleerd dat hij moet oppassen nadat 'pas op' is gezegd.

Wbt TS; Als dit een losstaade situatie is kun je het niet met zekerheid zeggen, het kan ook een foutje zijn. Gebeurt dit systematisch nadat je met hem bezig bent geweest/ iedere dag, dan is het zeker dominantie, een keer kan een foutje zijn, twee keer evt ook nog als je een dom paard hebt, maar als het vaker gebeurt gaat het expres, zeker als het steeds op dezelfde tijden gebeurt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 02:01

Dominantie.
Mijn pony doet het zelfde maar dan wel alleen op momenten dat ik iets verlang wat ze liever niet doet.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:55

Cassidy schreef:
Aangezien een paard donders goed weet waar hij zijn voeten neerzet, is dit idd verkapte dominantie.

Idd!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 11:39

Ik ga het in de gaten houden, ondertussen heeft ie het niet meer gedaan...

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:35

dominantie en respectloos... niet iets ernstigs als het niet meer gebeurd is..... wel pijnlijk... Lachen