Beginnen met Parelli, vraagje....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knakkertje

Beginnen met Parelli, vraagje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:56

Hallo,

Ik heb net Level 1 binnen en wil dus een dezer dagen gaan beginnen.
Nu moet ik een half uur doorbrengen met mijn paard.

Maar....hij staat in de wei met nog 2 merries. Daar gaan zitten is geen optie want dan krijg ik heel de bups over me heen en gaan ze lopen vervelen.
Dat zou dus betekenen dat ik hem uit de wei moet halen, in de paddock/bak moet zetten en daar moet gaan zitten.

Nu is het doel van het "half uur zitten bij je paard" dat je nieuwsgierigheid opwekt, hij naar jou toe komt in plaats van andersom.
Maar om dit te kunnen doen moet ik hem toch eerst uit de wei plukken (ik neem op dat moment het initiatief).

Zelf vind ik het een beetje krom op deze manier....
Hij komt trouwens 9 van de 10 keer gewoon naar me toe lopen als ik hem uit de wei wil halen.

Alvast bedankt!

Cassidy

Re: Beginnen met Parelli, vraagje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:04

Undemanding time versterkt de band tussen ruiter en paard. En ja, daarvoor zul je hem toch even apart moeten hebben. In het begin van het werk aan de rope zul je je paard ook een beetje moeten " dwingen" (met opzet inm aanhalingstekens) om op jouw te letten. Doe je dat niet heeft het hele programma geen zin.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:10

Ik weet niet of het vanavond droog blijft maar we gaan er dan maar eens aan beginnen!

Ik vind het wel spannend, ben benieuwd wat hij gaat doen (of niet).
Waarschijnlijk is hij het snel zat en wil hij terug naar de dames in de wei maar we zullen zien!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:06

Als je wat verder gevorderd bent in level 1 en wat meer individuele undemanding time hebt doorgebracht, is het wel leuk om de groep eens te observeren. Dat kun je ook buiten de wei doen. Ik vind het nog altijd machtig interessant hoe de onderlinge relaties liggen en hoe subtiel de signalen kunnen zijn.

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:48

tja in het begin is het best lastig, want hoe weet je paard dat hij jou moet vangen ipv jij hem... ik denk dat dat van zelf groeit, dus lekker uit de wei halen in de paddock zetten en lekker gaan zitten. verwacht niet de veel hoor Knipoog maar als je dit vaker doet gaat het veel leuker worden!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 12:04

Nou, ik heb het dus eens geprobeerd. Meneer kwam vrolijk naar me toe lopen in de wei maar ik was een halster vergeten (meestal ligt er wel 1 bij de wei) dus na wat knuffels ben ik weer weggelopen.
Dat vond hij toch maar raar. Hij volgde me de hele tijd totdat ik uit het zicht was.

Goed, weer terug in de wei (MET halster) kwam hij weer vrolijk op me af. Ik hem in de bak gezet (we hebben geen paddock) en ben vervolgens lekker gaan zitten.

Wat heeft hij gedaan: 4 keer rollen, grassprieten zoeken, kijken naar de andere paarden in de wei en heel af en toe keek hij eens naar mij. Het was dus een enorm succes! Clown

Vandaag heb ik hem echt even nodig want ik moet zijn hoefjes doen maar ik zal dan gewoon eens 10 min. wachten voordat ik hem meeneem.

Het is inderdaad fascinerend om te zien hoe paarden met elkaar omgaan. Ik zit regelmatig gewoon te kijken bij de wei.

In de andere wei staat een merrie van een stalgenoot die in eerste instantie altijd wegloopt als je haar wil pakken. Ik moest even haar neuskapje goed doen en heb haar eens benaderd op de "natuurlijke manier".
Er naartoe lopen, zij de oren in de nek en willen wegdraaien....ik weer een stapje terug en wegdraaien. Dit heb ik 2 keer zo moeten doen en toen stond ze me aan te kijken van: "He, wat is dat nou?". Ze heeft geen pas meer verzet! Echt gaaf om te merken dat het werkt!

Ik zal mezelf eens gaan melden in het HK Topic want ik zal nog wel met vragen komen.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! (ik kan nu niet verder, krijg mijn Carrot Stick maandag pas)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:44

Het ligt natuurlijk een beetje aan de merries, maar je kunt dus idd ook undemanding tijd doorbrengen in de wei terwijl er andere paarden bij staan. Ik (en mijn man) doen dat heel vaak en ze komen altijd om de beurt, soms allemaal, gezellig bij ons staan, ons onderzoeken, beetje klooien of gewoon dichtbij staan,. Maar ja... de paardjes zijn allemaal eigen paardjes die we door en door kennen. Dat is dan toch weer net anders, denk ik.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:27

Het probleem is dat een van de merries erg opdringerig is. Dat trekt meteen de rest aan met als gevolg dat ze toch wat gaan vechten om de aandacht.
Niet erg prettig als je daar lekker in het gras zit....

Maar, ik doe het wel regelmatig (ik blijf dan maar staan). Het grappige is dat die van mij in eerste instantie op me af loopt, na goedendag "gezegd" te hebben loopt hij weer weg en heeft pas weer interesse in me als ik de wei uit ga.

Grappige beesten....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:03

Dat is idd een probleem als het niet je eigen paarden zijn. Je eigen paarden weten al snel dat ze niet in jouw buurt dienen te vechten en je kent ze door en door. Daardoor kan ik op mijn gemak in het gras gaan zitten, Maar bij andermans paarden zou ik dan ook niet snel doen. Zeker niet in jouw situatie. Dan moet je idd voor de veiligere optie kiezen.

En dat hij eerst komt en dan weer vertrekt om je dan weer interessant te vinden als je gaat... betekent misschien wel dat hij je aanwezigheid op prijs stelt. Leuk toch,.