Hoofdstel van Linda Parelli

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knakkertje

Hoofdstel van Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:50

Ik heb een beginnend Parelli-er (Level 1 gister ontvangen).

Nu ben ik helemaal verliefd op het hoofdstel waar Linda mee rijdt. Ik vraag me alleen af of dit is toegestaan op wedstrijden.
Het enige wat mist is dus de neusriem en de "reins" zou je nog kunnen vervangen door gewone teugels.

Iemand die mij dit kan vertellen? Ik vind hem namelijk zo stoer!

Alvast bedankt!

Cassidy

Re: Hoofdstel van Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:23

Op westernwedstrijden mag je met dat hoofdstel gewoon rijden hoor, zelfs zonder neusriem. Maar ik vermoed zomaar dat je dressuurwedstrijden bedoelt?

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:39

Inderdaad, ik bedoel dus dressuurwedstrijden. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:43

Western neusriemen zijn los te krijgen, dus dat zou geen probleem moeten zijn als je echt met neusriem zou moeten rijden.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:00

Oke! Ik zou er dan voor een eventuele wedstrijd alsnog een neusriem op kunnen zetten.
Maar ja, waar hebben we het over? Paard is nog maar 3,5 jaar! Pling

We hebben nog ff de tijd....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:02

Ik begrijp dat je je ook voor de manier van NH rijden interesseerd? Misschien is tegen de tijd dat je het niveau bereikt hebt met je paard de drang naar wedstrijden wel helemaal weggezakt.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 16:59

Het is niet zo zeer de drang naar wedstrijden maar ik wil het allemaal eens meegemaakt hebben.
Trec vind ik bijvoorbeeld ook helemaal geweldig!

Ik vraag me gewoon ook af of je echt een neusriem moet hebben om je paard goed te laten lopen. Als ik naar Linda kijk dan lijkt het mij dat de helft van mijn hoofdstel overbodig is. Maar ja, of een jury tijdens een wedstrijd dat ook vindt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:08

Idd, het gaat om de wedstrijdregels. Anders kun je net zo goed met een westernzadel en in je westernoutfit een dressuurwedstrijd starten. En dat mag bijvoorbeeld ook niet.

Maar voor die enkele keer wedstrijd die je rijdt, zou ik dat hoofdstel niet laten schieten. Niet als het echt is wat je zoekt.

Clinton Anderson heeft overigens ook vergelijkbare hoofdstellen. Die kun je los kopen, zonder de teugels erbij.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:12

Die noteer ik even! Ga meteen eens kijken.

Tnx!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:15

Ik heb je zijn website per PB gestuurd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:46

misschien een stomme vraag, maar wat vindt je zo bijzonder aan het hoofdstel van linda?
Volgens mij is het een vrij normaal hoofdstel alleen de teugels zijn (voor dressuurmensen) misschien bijzonder. Als je echt interesse hebt in zon'n hoofdstels moet je eens een westernstore binnenstappen, gaat een wereld voor je open! Haha!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:56

cissy schreef:
misschien een stomme vraag, maar wat vindt je zo bijzonder aan het hoofdstel van linda?
Volgens mij is het een vrij normaal hoofdstel alleen de teugels zijn (voor dressuurmensen) misschien bijzonder. Als je echt interesse hebt in zon'n hoofdstels moet je eens een westernstore binnenstappen, gaat een wereld voor je open! Haha!

Tja, ik weet niet, de eenvoud ervan denk ik.
Ik heb inderdaad al eens naar western-hoofdstellen gezocht maar die hebben vrij veel toeters en bellen.

Ach, ik heb dit nu in mijn hoofd zitten dus het zal er nog wel eens een keer komen. Haha!
Het zou hem echt mooi staan (door zijn eenvoud dus).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:40

dan heb je een misvatting over western hoofstellen, uiteraard zijn ze er met bling bling maar ook juist hele simpele werk hoofdstellen zonder neusriem zonder keelriem en met 1 oortje meer niet Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:25

Knakkertje schreef:
Het is niet zo zeer de drang naar wedstrijden maar ik wil het allemaal eens meegemaakt hebben.
Trec vind ik bijvoorbeeld ook helemaal geweldig!

Ik vraag me gewoon ook af of je echt een neusriem moet hebben om je paard goed te laten lopen. Als ik naar Linda kijk dan lijkt het mij dat de helft van mijn hoofdstel overbodig is. Maar ja, of een jury tijdens een wedstrijd dat ook vindt....

De jury heeft de regels uit het boekje te volgen en die zijn heel duidelijk over de optoming. Ook een westernhoofdstel met een losse neusriem zal vast niet geaccepteerd worden. Dat het allemaal onnodig is, maakt voor dressuurwedstrijden niet uit, tenslotte heb je voor het rijden ook geen witte rijbroek nodig of een wit zadeldekje, maar ze stellen het wel gewoon verplicht.
Een neusriem is niet nodig om een paard goed te laten lopen, het kan bij onervaren paarden (en ruiters) helpen om het bit wat stabieler te laten liggen in de mond (lage neusriem), voor de rest is het alleen maar een ding waarmee de bek dicht wordt gehouden, zodat het verzet van het paard tegen de hand van de ruiter niet nog duidelijker is......
Oja, in de westernwereld willen ze een neusriem ook nog wel eens gebruiken voor de bevestiging van een staande martingaal. Dit is iets dat in NL niet gangbaar is, maar in GB kom je het nog wel eens tegen en dus in de westernsport ook.