bitloos + martingaal kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

bitloos + martingaal kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:26

Vandaag heb ik voor het eerst op mijn oude eigenwijze knol zonder bit gereden.
Ze reageerde zoals altijd, dus eigenlijk super.
Daarom wil ik eigenlijk zoveel mogelijk zonder bit verder. Alleen rijd ik buiten altijd met martingaal omdat ze daar weleens wil gaan rennen op de terugweg. In de bak doet ze dit niet.
Kan ik ook met een bitloos hoofdstel een martingaal gebruiken? En werkt dit dan op dezelfde manier?

Daan_O

Re: bitloos + martingaal kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:24

Ik denk dat het afhenkelijk is van welke bitloze optoming je gebruikt. Maar wat ik me vooral afvraag, denk jij dat je je paard met martingaal wel kan houden en zonder niet? Persoonlijk zie ik bijzonder weinig nut in het gebruiken van een martingaal.

Wel super dat je bitloos wilt gaan rijden!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 09:33

qua bitloze optomingen ben ik nog een beetje zoekende. Ik had gisteren gewoon een halsterhoofdstel zonder bit en binnenkort ga ik die van de ruitershop proberen.

Ik heb het idee dat ik met martingaal net iets meer te zeggen heb als ze wil gaan rennen. Het is ook niet zo dat ze totaal niet meer te houden is, ze wil gewoon graag voor of naast het paard voor haar lopen. Als ze daar eenmaal is gaat ze op normaal tempo verder.

Bitloos vind ik zelf ook super hoor. Wilde het al langer. Waarom zou ik nog een stuk ijzer in dr smoelwerk douwen als ze zonder net zo reageert.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:36

ik heb zelf de ervaring dan mijn pony (reed ik ook altijd met martingaal buiten) zowiezo een stuk beter reageerd zonder bit.. natuurlijk afhankelijk welke optoming, maar heb nooit meer een martingaal hoeven gebruiken.. ook pakte hij vaak het bit vas en dat kan nu niet meer Lachen dus zet hij zich niet meer zo vast in zn lichaam en heb het idee dat het veel efectiever werkt.. een kleine ophouding en gewichtshulp en hop mn paard staat stil Lachen
ik rijd met een variatie op de dr cook hoofdstel met inwerkin op de neus en niet die achter de oren... ik zou gewoon eens rustig aan proberen Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:19

Probeer eens een buitenrit zonder martingaal en zonder bit. Gewoon doen, vol vertrouwen zijn, dan gaat het vaak nog gewoon goed ook Lachen. Misschien gaat het al een stuk beter omdat je paard het bit kwijt is?

Persoonlijk zou ik het net zo vervelend vinden om met martingaal te rijden als met bit. Ik zou het niet doen dus.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:23

Een martingaal is echt geen martelwerktuig, je kunt ook overdrijven.

TS, ik rijd met een bitlooshoofdstel en martingaal, gaat prima. Als je immers geen constante druk op de teugel hebt, voelt je paard de martingaal ook niet. Een martingaal heeft niets met een bit te maken.

Overigens zag ik op het CHIO een springruiter losrijden met hackamore met slof. Dat was pas raar.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:27

Utixo schreef:

Huhw, waar zeg ik dat dan............?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 11:44

hackamore en slof??? kan dat dan?
Op zich durf/wil ik het best proberen zonder martingaal.
Mijn paard had overigens geen problemen met bit, ook niet met martingaal en ik heb zeker geen permanente druk op de teugels. Buiten rijd ik in principe met losse teugel, en alleen als ze te hard gaat of de verkeerde kant opgaat pak ik ze op.
Blijkt het zonder martingaal gewoon goed te gaan dan gaat ie dr ook gewoon af.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:24

Ik zou het eens lekker zonder proberen, gewoon eerste keren kleine stukjes om aan te voelen of je voelde controle hebt Lachen

Utixo schreef:

TS, ik rijd met een bitlooshoofdstel en martingaal, gaat prima. Als je immers geen constante druk op de teugel hebt, voelt je paard de martingaal ook niet. Een martingaal heeft niets met een bit te maken.

De martingaal heeft niets met de druk op je teugels te maken hoor. Hij gaat pas inwerken als het paard zijn hoofd omhoog doet, dat kan ook met een losse teugel. Tegenovergestelde: met meer druk op je teugels kan je paard nog wel het hoofd laag houden en werkt de martingaal dus niet in.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:16

Maar als jij met losse teugels rijd en je paard doet zijn hoofd omhoog, kan dit aangezien de teugels "doorschieten". De teugels moeten wel aangenomen zijn om de martingaal te laten werken.

Citaat:

Hackamore, slof & martingaal. Ik stond er ook van te kijken, ze had de slof door de oogjes van de hackamore, waar ook de teugels aanzaten. Vervolgens de martingaal aan de teugels.

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:36

Ik denk wel dat het kan want de martingaal gebruik je eigenlijk alleen maar dat het paard zijn hoofd niet omhoog kan gooien .
Dus het zou moeten kunnen .

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:11

Afgelopen zondag heb ik mn eerste kleine rondje buiten gedaan zonder bit en zonder martingaal. Dat ging eigenlijk super.
Maar het meeste geklier heb ik eigenlijk als er 1 of meerdere paarden bij zijn. Dat moet ik dus nog een keer proberen. Als dat goed gaat wordt de martingaal naar de schuur verbannen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:13

je kunt ook buiten gaan rijden met een braaf koudbloedig paard gaan rijden, dat deed ik ook mijn pony, zelfde probleem als jij. Als ze rennerig werd, zette ik haar gewoon letterlijk tegen de kont van dat paard aan Clown (ik had dat meisje er wel voor gewaarschuwd vantevoren overigens Knipoog )

Opzich kan het, maar ik vind de martingaal altijd al een hulpteugel met bijzonder weinig nut Clown

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:26

tegen de kont aanzetten werkt niet. Ze wil dr juist langs of naast. Zodra ze er voorbij is, is ze weer prima terug te nemen.

Het fijne van een martingaal heb ik juist altijd het weinige nut gevonden Lachen Hij werkt enkel wanneer dit echt nodig is.
Ik ben namelijk nooit zo van de extra accesoires.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:38

Utixo schreef:
Overigens zag ik op het CHIO een springruiter losrijden met hackamore met slof. Dat was pas raar.

Utixo schreef:
Hackamore, slof & martingaal. Ik stond er ook van te kijken, ze had de slof door de oogjes van de hackamore, waar ook de teugels aanzaten. Vervolgens de martingaal aan de teugels.

Citaat:

Natuurlijk kan dat! Verward

Een hackamore is gewoon druk op de neus. Dan kan je hem via zn neus, ipv via zn mond naar beneden rijden!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:42

Dat kan best. ik rijd ook bitloos, en deed eerst ook altijd mét martingaal. Nu niet meer, maar het kan dus wel..