Bij NH GEEN voedselbeloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Bij NH GEEN voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 16:25

Is het zo dat als je NH doet, je je paard niet mag belonen dmv een voedselbeloning?
Iemand van bokt zei dat, maar ik wist niet dat dat een principe was..

LadyMadonna

Re: Bij NH GEEN voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:51

moet je wel even de hele context erbij zetten....
Topic wat nu geopend wordt is nav [HAW] Natural horsemanship met Shandy! waarin ik aangeef dat ik er weinig NH inzie maar meer VD (wat het filmpje an sich niet minder leuk maakt trouwens)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 16:53

hoezo moet dat?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:53

Je mag bij NH zeker je paard belonen met snoepjes, alleen heeft het niet bij alle paarden evenveel zin. Ik denk dat de meeste NHers wel weten hoe je voorkomt dat je paard lastig wordt van voedselbeloningen en wanneer ze wel en wanneer ze niet toe te passen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:56

Tuurlijk mag je je paard trouwens weleens een snoepje of iets geven, het gaat er mij om dat er hier duidelijk dingen aangeleerd worden dmv voedselbeloningen.
NH is het met een paard communiceren dmv lichaamstaal, en dat is heel wat anders

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:00

stef schreef:
Tuurlijk mag je je paard trouwens weleens een snoepje of iets geven, het gaat er mij om dat er hier duidelijk dingen aangeleerd worden dmv voedselbeloningen.
NH is het met een paard communiceren dmv lichaamstaal, en dat is heel wat anders

Mee eens! Dan lijkt het mij ook eerder vd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:20

Ik heb mijn paard geholpen leren springen (squeeze game) met voedselbeloningen. Gewoon volgens Parelli. Ook geeft het net dat beetje extra draw. Ik gebruik het als extra motivatie, niet om dingen aan te leren, zoals ook voorgeschreven in de NH.
Of de ts voedsel als motivatie of als leermiddel gebruikt, dat weet ik niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 18:10

oke bedankt Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:31

Ik heb je HAW topic doorgelezen en ik vind dat stef gelijk heeft.

Bij natural horsemanship gaat het erom dat het paard doet wat jij wilt omdat jij de leider bent en hij jouw lichaamstaal begrijpt... En dus niet omdat hij daarna een snoepje krijgt.

Maar ik vind niet dat het één vriendelijker/beter is dan het andere. Combineer een beetje van beide zou ik zeggen Lachen. Leuk filmpje trouwens!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:35

Dani62 schreef:
Maar ik vind niet dat het één vriendelijker/beter is dan het andere. Combineer een beetje van beide zou ik zeggen Lachen. Leuk filmpje trouwens!

daar ging het ook niet om Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:38

Dat weet ik, maar ik zeg het even tegen TS zodat ze niet denkt dat ze niet vriendelijk bezig is omdat we vinden dat ze niet aan NH doet.. Ofzo.. You never know what people might think... Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:34

oke dankjewel Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:35

wat een onzin zeg. Waarom horen voedselbeloningen niet bij NH? naar mijn mening sluit het elkaar niet uit. Alleen begin je er in het eerste stadium niet mee, in tegenstelling denk ik tot VD.
Er is denk ik wel een onderscheid in wanneer, waarom en bij welk paard een voedselbeloning te gebruiken

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:31

Belonen door middel van snoepjes is handig om te gebruiken met dieren.
Maar eerst moet de dominantie goed zitten, dus in het begin géén beloning maar later kan je dit goe als hulpmiddel gebruiken (liever te laat dan te vroeg beginnen met snoepjes)

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:37

het mag wel... ik doe het ook af en toe....
alleen als je je paard een voedselbeloning geeft komt het meer over als een kunstje wat je hem leert.... natural horsemanship is gebasseerd op natuurlijk gedrag, dus vandaar zo min mogelijk snoepjes.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 02:17

natuurlijk gedrag is ook dat een lui paard een stuk sneller loopt op de weg terug naar huis omdat er een bak voer staat te wachten. Daar kan je ook positief gebruik van maken Knipoog

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:21

dat klopt!! ik weet dat parelli ook wel snoepjes en voer gebruikt. Ik zie er nook niks verkeerds in, ik zou het alleen niet gebruiken als basis.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:24

Ik voer niet uit de hand, mijn paardje word daar happerig van en opdringerig..
Dat is niet alleen met snoepjes, dat is ook met álles tussendoor..
Dus nee, ik voer hem niet uit de hand en ik geef hem ook geen snoepjes.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:26

Ik voer die van mij ook niet uit de hand, héél afentoe krijgt hij wat. Belonen tijdens onze parelli les gaat niet met voer maar met knuffels en aaien. Als ik hem met snoep ga belonen, blijft hij zoeken. Dus het antwoord is nee voor mij Lachen

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:02

ik heb een keer een dvd gezien van parelli, waarmee hij een futloos springpaard weer plezier in het springen gaf dmv emmers voer..... maar dit is wel anders dan uit de hand...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:35

ik beloon nooit met voer.voer ze wel soms zo eens 'als verrassing'

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:43

ik voer gewoon uit de hand. Geen enkel probleem als je paard gewoon respect voor jouw signalen heeft.
Het hoort inderdaad niet bij de basis. Je moet eerst een goede communicatie hebben. Bij het ene paard is het inderdaad makkelijker dan bij een ander paard.
Lukt het niet, oefen dan nog even door zonder voer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:31

koetjes schreef:
ik heb een keer een dvd gezien van parelli, waarmee hij een futloos springpaard weer plezier in het springen gaf dmv emmers voer..... maar dit is wel anders dan uit de hand...

Dat niet alleen. Ik heb ook dvd's gezien waarbij een paard (remmer) een koekje kreeg als beloning om hem te motiveren -

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:19

Je beloont met hetgeen waar het paard het meest waarde aan hecht, en gebruikt het niet als motivatie, maar als extra beloning. Voorbeeld: als je paard weet dat hij wat lekkers krijgt als hij het goed doet (of als je niet altijd voedselbeloningen bij je hebt maar bij de ene sessie wel) dan zou het 'motivatie' zijn. (bijvoorbeeld als je altijd met een bakje biks de wei in zou gaan om je paard te halen. Als je dan een keer dat bakje niet bij je zou hebben... Knipoog

Als je altijd voedselbeloningen bij je hebt, maar je paard krijgt het maar af en toe, dan weet hij (als je het goed hebt gedaan) dat hij -als hij het heel goed doet- iets lekkers KAN krijgen, want je geeft het niet iedere keer. Het komt er eigenlijk op neer dat je moet uitzoeken wat voor je paard een echte beloning is, dat zegt linda ook in level2, en dat is dus niet voor ieder paard en ieder moment hetzelfde. Het eerste belangrijkste voor een paard is veiligheid (safety) dan comfort, dan play en dan pas 'food', dus wanneer aan de eerste drie is voldaan, dan pas zal een voedselbeloning ook iets toevoegen. Het zal ook niet voor niets zijn, dat ze dat pas vertelt in level2 want je begint met het opnieuw aangaan van een relatie met je paard en dat gaat niet met omkoperij maar je moet eerst de regels begrijpen en leren toepassen)>

En dan kun je je nog afvragen wanneer iets een kunstje is en wanneer niet; als je een nieuwe oefening aanleert, kun je snoepjes gebruiken maar ook het weghalen van druk. Je moet het je paard gewoon duidelijk maken wat je wilt, en hem daarvoor belonen. Dat je spreekt van 'kunstjes' bij het gebruik van voedselbeloningen is gewoon onzin.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:42

Het is idd heel paardafhankelijk of beloning in een aanleerfase kan werken. Linda gebruikt het dus wel als motivatie voor remmer (zie dvd calm ride impulsion van Parelli) omdat hij daardoor meer ' geeft' Maar remmer is dan ook een paard met veel minder impuls van zichzelf en georienteerd op voedsel. Hij heeft op die manier de ingewikkelde dressuuroefeningen geleerd. Hij was nl niet gemotiveerd om het zomaar te doen en beloning in de vorm van koekje, klaver ed werkte wel voor hem. Maar niet voor bv een paard met veel temperament of wat snel opgewonden is. Paard afhankelijk dus en de beloning wordt verminderd tot weggelaten (meestal) bij het vorderen.
Het mag duidelijk zijn dat van te voren wel de rangorde zeer duidelijk moet zijn en dat je boven je paard moet staan.
Ook dat geeft ze aan. In ieder ander geval kun je een erg opdringerig tot gevaarlijk paard krijgen.