goed ruggebruik zonder "in de krul" te lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

goed ruggebruik zonder "in de krul" te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:07

Titel is wel wat kort door de bocht, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel.. (voordat ik half bokt over me heen krijg..)
Omdat ik mijn ventje volgende zomer wil gaan inrijden heb ik een vraagje..
Ik wil dit graag zo natuurlijk mogelijk doen.. maar hier heb ik nog niet veel ervaring mee (ben altijd normaal dressuurruiter geweest.. maar dat is toch niet wat ik wil.)
Het zal zeker bitloos en boomloos gedaan worden..
Nu heb ik al een aantal keer gelezen (oa op paardnatuurlijk) dat een paard
voor goed ruggebruik niet per se "aan de teugel" moet lopen.
Ik kan alleen nergens vinden hoe dat werkt..

Wie heeft hier ervaring mee..

Pablo zal uiteindelijk vooral een recreatiepaard worden, met wat uitstapjes richting endurance en trec..

Waratje

Re: goed ruggebruik zonder "in de krul" te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:43

FitzChivalry schreef:
Omdat ik mijn ventje volgende zomer wil gaan inrijden heb ik een vraagje..
Ik wil dit graag zo natuurlijk mogelijk doen.. maar hier heb ik nog niet veel ervaring mee (ben altijd normaal dressuurruiter geweest.. maar dat is toch niet wat ik wil.)
Het zal zeker bitloos en boomloos gedaan worden..
Nu heb ik al een aantal keer gelezen (oa op paardnatuurlijk) dat een paard
voor goed ruggebruik niet per se "aan de teugel" moet lopen.

Het bekende probleem weer dat "aan de teugel" wordt verward met "in de krul" Verdrietig
Aan de teugel heeft maar beperkt te maken met teugels, het is meer dat het paard goed aan je hulpen is en in correcte houding (=lichaamsgebruik) loopt. Dat hoeft niet altijd eruit te zien alsof je op een wedstrijd bezig bent, het kan ook (na verloop van correcte training) aan een los teugeltje.
Wat je feitelijk wilt is je paard direct te leren om de achterhand onder te brengen als er "gewerkt" wordt. Dit kun je het paard al aanleren voordat je erop gaat zitten, daar heb je zelfs heel veel voordeel van als je dat van tevoren doet. Dus met je grondwerk/longeerwerk daar goed aandacht aan besteden. Verder is het van belang dat je zorgt voor voldoende spieren voordat je opstapt, zodat je paardje je ook in balans KAN dragen. Begin dus ook niet te vroeg met erop te gaan zitten en wil niet te snel draven en galopperen.
Wij hebben dit ook gedaan met onze Welsh Cob en hij heeft nu een uitstekende eigen houding onder de ruiter en kan zowel aan een losse teugel buiten lopen als wat meer "opgepakt" kan "dressuren".
Goede les/begeleiding is wel heel erg zinvol hierbij. Cool

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:17

Ik zou het ook eerst vanaf de grond aanleren. Neem een instructeur die je daarbij kan helpen. Ik vind het niet belangrijk dat een paard 'aan de teugel' of 'in de krul' loopt maar goed ruggebruik is toch wel een vereiste. De meeste kreupelheden komen voort uit verkeerd ruggebruik en verkeerd ruggebruik komt weer altijd door de ruiter. Daarom ook éérst vanaf de grond totdat je paard sterk genoeg is, in verzamelde houding loopt, genoeg rugspieren heeft, in balans is etc. Dan pas is een paard toe aan een ruiter, eerder kan hij je niet dragen naar mijn mening.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:19

lang en laag, dus hoofd hals laag, kont er onder. dan heb je al gioed ruggebruik voor zover ik t begrepen heb. als ze4 in evenwicht en ontspannen lopen kunnen ze zo lopen. kun je ook al aan de hand oefenen Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:07

bedankt voor jullie reacties..
Het gaat mij idd om lang en laag.. met goed ruggebruik.
Binnenkort begin ik met les aan de dubbele longe.. Ik zal het met mijn instructeur doorspreken wat mijn doel is.. een goed ondertredende achterhand dus, terwijl de hals lekker lang en laag blijft..

Als er iemand goede oefeningen weet hoorik het graag...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:29

Wat je vooral wilt is dat het paard leert om zijn bekken te kantelen, zorg dat je instructeur je dat heel duidelijk laat zien zodat je weet wat je trainingsdoel is. Een achterhoef onder de buik plaatsen kunnen paarden vaak ook wel zonder het bekken te kantelen en pas als het bekken kantelt krijg je optimaal draagvermogen bij het paard.
Je kunt trouwens het paard ook in stilstand het bekken laten kantelen, zie hiervoor oefeningen van TTEAM. Pas hierbij wel op dat je het niet teveel (achter elkaar dus) doet, want in stilstand is het vrij heftig en komen ze er nauwelijks onderuit als ze het teveel vinden. Als ze lopen kunnen ze het bekken weer terugkantelen als het te zwaar wordt en dat doen ze ook. Als ze niet gewend zijn om hun bekken te kantelen kost het ze best veel moeite, dus hou die training in eerste instantie heel kort, maar wel van goede kwaliteit. Je merkt vanzelf wanneer het paard sterker wordt en het dus langer kan volhouden.

Nuttige oefeningen zijn vooral je correcte zijgangen, want daarmee stimuleer je steeds één achterbeen om extra onder te treden. Maar dit zal je instructeur je ook wel leren. Succes ermee.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:44

FitzChivalry schreef:
Als er iemand goede oefeningen weet hoorik het graag...

Balkjes draven (al dan niet op de cirkel), stukjes achterwaarts, zijgangen, bergopwaarts lopen (als je heuvels hebt waar je woont Haha! ), aangalloperen vanuit stap en vice versa (daarbij goed letten of hij vanuit de achterhand aanspringt en op achterhand terugkomt, wat hierbij helpt is zelf ook je achterhand goed onder schuiven en zo mee te draaien op de cirkel, klinkt raar maar werkt wel Knipoog !)

Voordat er misverstanden ontstaan hier: lang en laag is het strekken van de rugspier. Een goede oefening dus, maar het heeft niets te maken met goed ruggebruik, ontspanning of draagkracht. Een ondertredende achterhand daarentegen zorgt ook dat de rug zicht bolt (goed ruggebruik!) en dat betekent dat de rugspieren zich aanspannen. Aangespannen spieren worden korter (het bewijs dat lang en laag niet voor goed ruggebruik zorgt). Bij goed ruggebruik zal het paard het hoofd oprichten en níet de hals strekken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:55

Dani62 schreef:
Bij goed ruggebruik zal het paard het hoofd oprichten en níet de hals strekken.

Onzin. Dat hangt af van de bouw van het paard.
Goed ruggebruik kun je niet zien aan de positie van het hoofd.
Mijn eigen paard loopt, als hij zijn rug goed gebruikt, niet wezenlijk anders met zijn hoofd, dan wanneer hij niets doet met zijn rug.
De truc is dan ook niet om naar het hoofd te kijken, maar naar wat er gebeurt in het lichaam van je paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:34

Ja oke, daar heb je wel gelijk in. Ik bedoel eigenlijk meer dat hals strekken niet automatisch goed ruggebruik in de hand werkt. Hals strekken is namelijk rugspieren strekken inplaats van aanspannen.

Inderdaad, niet naar het hoofd kijken, vandaar dat ik het hele 'aan de teugel' verhaal ook kul vind Haha! .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:41

Dat van het hals strekken, dat klopt, maar desondanks wel belangrijk om af en toe te doen voor de ontspanning Lachen

Om even terug te komen op de vraag van de ts: dubbele longe is een goed idee. Beviel bij mijn jonge paard erg goed. Fijne manier om je paard sterk te krijgen voordat je er op stapt.
Het leuke is ook dat je het heel aantrekkelijk kunt maken voor je paard, makkelijk van hand veranderen, figuren meenemen, balkjes etc.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 17:49

ik ben vanmiddag eens aan het lezen geweest op een site over klassiek paardrijden. De grondwerkstukken spraken me heel erg aan. Het lijkt me erg interessant. Ik ga me hier zeker in verdiepen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:14

Waratje schreef:
Je kunt trouwens het paard ook in stilstand het bekken laten kantelen, zie hiervoor oefeningen van TTEAM. Pas hierbij wel op dat je het niet teveel (achter elkaar dus) doet, want in stilstand is het vrij heftig en komen ze er nauwelijks onderuit als ze het teveel vinden. Als ze lopen kunnen ze het bekken weer terugkantelen als het te zwaar wordt en dat doen ze ook. Als ze niet gewend zijn om hun bekken te kantelen kost het ze best veel moeite, dus hou die training in eerste instantie heel kort, maar wel van goede kwaliteit. Je merkt vanzelf wanneer het paard sterker wordt en het dus langer kan volhouden.

.

Ik volg dit topic met interesse. Kan ik die oefening ergens op het net terugvinden of moet ik dan het boek kopen van Linda tellington.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:42

FitzChivalry schreef:
ik ben vanmiddag eens aan het lezen geweest op een site over klassiek paardrijden. De grondwerkstukken spraken me heel erg aan. Het lijkt me erg interessant. Ik ga me hier zeker in verdiepen.

Kijk maar uit, klassieke rijkunst is zéér verslavend Haha! !!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:50

liljebo schreef:
Ik volg dit topic met interesse. Kan ik die oefening ergens op het net terugvinden of moet ik dan het boek kopen van Linda tellington.

Ik kan je haar boek zeker aanraden!
Of de grondwerkoefeningen van TTEAM op worldwideweb staan durf ik eigenlijk niet te zeggen...

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:09

Wauw, heel interessant topic. Ik ga dit ook even volgen Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:43

Bij www.moravita.com kunnen ze heel goed begeleiden. Zij werken volgens de Klassieke Dressuur en maken idd het paard sterk vanaf de grond, dus voordat ze (of jij) erop gaan zitten. Kost wel wat centjes, maar is het zeker waard.