Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
FitzChivalry schreef:Omdat ik mijn ventje volgende zomer wil gaan inrijden heb ik een vraagje..
Ik wil dit graag zo natuurlijk mogelijk doen.. maar hier heb ik nog niet veel ervaring mee (ben altijd normaal dressuurruiter geweest.. maar dat is toch niet wat ik wil.)
Het zal zeker bitloos en boomloos gedaan worden..
Nu heb ik al een aantal keer gelezen (oa op paardnatuurlijk) dat een paard
voor goed ruggebruik niet per se "aan de teugel" moet lopen.

FitzChivalry schreef:Als er iemand goede oefeningen weet hoorik het graag...
), aangalloperen vanuit stap en vice versa (daarbij goed letten of hij vanuit de achterhand aanspringt en op achterhand terugkomt, wat hierbij helpt is zelf ook je achterhand goed onder schuiven en zo mee te draaien op de cirkel, klinkt raar maar werkt wel
!)Dani62 schreef:Bij goed ruggebruik zal het paard het hoofd oprichten en níet de hals strekken.
. 
Waratje schreef:Je kunt trouwens het paard ook in stilstand het bekken laten kantelen, zie hiervoor oefeningen van TTEAM. Pas hierbij wel op dat je het niet teveel (achter elkaar dus) doet, want in stilstand is het vrij heftig en komen ze er nauwelijks onderuit als ze het teveel vinden. Als ze lopen kunnen ze het bekken weer terugkantelen als het te zwaar wordt en dat doen ze ook. Als ze niet gewend zijn om hun bekken te kantelen kost het ze best veel moeite, dus hou die training in eerste instantie heel kort, maar wel van goede kwaliteit. Je merkt vanzelf wanneer het paard sterker wordt en het dus langer kan volhouden.
.
FitzChivalry schreef:ik ben vanmiddag eens aan het lezen geweest op een site over klassiek paardrijden. De grondwerkstukken spraken me heel erg aan. Het lijkt me erg interessant. Ik ga me hier zeker in verdiepen.
!!! liljebo schreef:Ik volg dit topic met interesse. Kan ik die oefening ergens op het net terugvinden of moet ik dan het boek kopen van Linda tellington.