Paard heeft een soort angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk94

Paard heeft een soort angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 08:15

Ik heb al een tijdje dit probleem met mijn pony, en ik zou het graag op de NH/Parelli/whatever manier op proberen te lossen.

Mijn pony heet Ginger, en is een 13-jarige NRPS merrie van 1.40.

Ze vind al jaren de achterste hoek van de bak "eng". Ik rijd haar nu zo'n 4 jaar, en in het begin was ze mij puur aan het uitproberen. Ik kon toen nog niet zo heel goed rijden om dat te zien en om het dus aan te pakken. Ze ging telkens omdraaien, en al waren we achterin ging ze er heel hard vandoor weer naar de ingang van de bak. Nu ging het later een tijd weer wel goed, ze liep er gewoon braaf langs. Ook als ze los in de bak stond of als ik haar (achterin) aan het longeren was, was er niks aan de hand.

Maar nu begint het weer. Ze gaat er niet meer langs. Telkens omkeren, doen alsof ze schrikt, er vandoor gaan, enz. Maar achter een andere pony aan gaat het wel, en daarna ook prima alleen.

Ze heeft volgensmij niet echt angst daar achterin. Ze gaat ook niet zegmaar met van die grote neusgaten kijken en "knorren". Ze wil er gewoon niet langs.

Is dit eigenwijzigheid of is ze echt bang? En wat zou ik eraan kunnen doen?

Ik heb wel al wat geprobeert, de monty roberts trailermetode. Telkens nét voor ze wilde schrikken/omkeren halthouden. Weer een stukje stappen en weer. Dit lukte vrij aardig, maar de keer erna kon ik weer opnieuw beginnen enzo voorts. Ze ging maar door eigenlijk.

Alvast bedankt! Haha!

ikenindi

Re: Paard heeft een soort angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:23

ik denk dat ze aan het andere paard een leider heeft, en blijkbaar ben jij die niet genoeg voor haar. zolang ze in jou geen stabiele leider ziet gaat het niet lukken denk ik, dus ik denk dat dat het punt is waar je aan moet werken. ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar is ook moeilijk om echt te beoordelen vanachter een computerscherm...

hoe doet ze als jij haar aan de hand meeneemt daar langs?

verder zou je (nadat je zeker bent dat jij de leider bent, want dat vind ik toch wel t belangrijkste) een schrikparcourtje op kunnen zetten of ergens naartoe gaan waar een workshop wordt gehouden met rookapparaten enzo. leuke ervaring gelijk ook Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:25

Doe je ook de basis van nh/Parelli met grondwerk of doe je dat alleen voor dit probleem? Ik ga namelijk mee met ikenindi, als je paard niet voldoende vertrouwen in je heeft als je erop zit is het goed dit vanaf de basis (grond) af aan op te bouwen.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 08:28

Als ik ernaast loop doet ze meestal niets, loopt ze er gewoon normaal langs. Als ik haar ook even 'aanpak' dan doet ze het ook gewoon braaf hoor.

Nee, ik doe niet NH/Parelli, dit ga ik wel doen. We hebben wel van die oefeningen gedaan van www.paardnatuurlijk.nl , oa ook trailerladen en desensibilisatie.

Ik rijd trouwens bitloos, met het hoofdstel van Norton. Dit heeft geen invloed op hoe ze in die hoek doet hoor.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:30

ik zou zeggen: begin bij game 1 en maak ze allemaal af. hopelijk heeft je paard eer vertrouwen in je daarna en ziet ze jou gewoon als leider. vergt tijd en energie, maar tis t waard Knipoog

succes

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:36

ik heb ook een paard gehad die dat ook altijd deed, altijd dezelfde hoek wat ik ook deed het hielp niks. de ene x wat het wel wat beter dan de andere x. totdat ik besloot om haar te verkopen. ( niet om deze reden alleen natuurlijk) ....maar ik ging nog wel ff rijden maar ik had geen zin meer om aan de teugel te rijden..... tot mijn grootste verbazing schrok ze nergens meer van in die hoek. volgende dag weer, en weer schrok ze niet....conclussie was met dit paard, als ze aan het werk moest was het mis, als ze gewoon lekker kon 'sloffen' was alles prima.....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:40

ikenindi schreef:
ik zou zeggen: begin bij game 1 en maak ze allemaal af. hopelijk heeft je paard eer vertrouwen in je daarna en ziet ze jou gewoon als leider. vergt tijd en energie, maar tis t waard Knipoog

succes

Precies. Zoek een stroming uit waar je je lekker bij voelt en ga daarmee aan de slag vanaf het begin. Parelli, Voest, whatever als het werkt voor jou is het goed.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:48

Heb ik gedaan Lachen Parelli !

Als ik haar ff 'aanpak', dus even streng, dan loopt ze er gewoon langs, dus misschien is het toch eigenwijzigheid.. Ze is ook niet echt bang, althans niet met grote neusgaten, zo knorren ed. Rolleyes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:43

Mijn paard schrikt ook vaak in een bepaalde hoek van de bak, soms is het echt angst, andere keren is het een gebrekn aan respect en een poging om onder het werk uit te komen. Toch heeft hij aan die kan t van de bak vaak wat meer spanning in zijn lijf. Aan de hand hetzelfde probleem.
Ik heb me erbij neer gelegd dat het nu eenmaal zo is, ik blijf hem met grondwerk in die hoek desensibiliseren (ook al met plastik enzo gedaan), maar de spanning blijft toch. Sommige dagen wat meer andere wat minder, af en toe kan ik niet eens in die hoek komen.
Ik bekijk het dus per dag: gaat het vandaag wel, of niet. ik begin altijd met twee rondjes aan de lange teugel elke hand op en dan rij ik alsof er niets aan de hand is. Dat geeft mij een indicatie wat voor dag het vandaag is. Sommige dagen moet ik besluiten om op de volte aan de andere (niet enge) kant van de bak te werken en werk ik gedurende de training steeds verder de hoek in. Andere dagen gaan we er gewoon langs. Als hij echt mijn hulpen gaat negeren, dan bekijk ik of ik kan blijven zitten of dat ik aan de grond moet corrigeren.
Belangrijk is om niet te forceren, omdat het zo'n randgeval is; soms is het echt angst, andere keren dominantie. Maar als ik mijn paard aanpak als hij bang is, maak ik (een deel van) onze vertrouwensband stuk en moet ik weer 6 passen terug zetten. Je moet dus erg voorzichtig zijn.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:06

Ik herken het precies in jou verhaal, Alicia!