..ja, ik ben het al een paar keer tegengekomen.
Bij ons op wei staat een pony, die snapt er echt helemaal niets van. Totaal geen idee wat eigen ruimte betekent, hij loopt je zo omver.. ook tegen andere paarden, hij sjokt overal tussendoor zonder iets te horen of zien.
Een paar jaar geleden heeft hij ook al bij ons op wei gestaan. Mijn paard stond er toen ook al, samen met een andere merrie. Die van mij en de merrie lieten duidelijk merken dat hij niet té dicht bij moest komen; oren in de nek, kont erheen draaien, beetje piepen. Maar de oude pony zíet het niet eens. Met als gevolg dat de twee andere paarden hem uiteraard op de plek wilden zetten, zij zien dat natuurlijk als dominantie.. Dus hij werd constant in een hoek gedreven en kreeg flink wat tikken. (Nooit echt gemeen of hard, maar wel altijd van die dreigingen) En tóch leerde hij er helemaal niets van. Bleef zich steeds maar er tussenin duwen.
Nu staat hij sinds een half jaartje weer in de wei, wel apart met een draadje ertussen, maar nog steeds spreekt hij totaal geen paardentaal.
Nu is dat dus best moeilijk om mee te werken als je zo'n gevoelig paard als de mijne gewend bent.
De pony loopt netjes mee, en is niet gemeen ofzo, maar als hij komt aanrennen moet je echt uit de weg gaan, groot maken heeft totaal geen zin, van je af jagen werkt ook niet, en hij heeft ook nog nooit gekauwd, of met de neus over de grond gelopen, zelfs geen oor naar mij gericht..
Jonge paarden zijn daarin zo makkelijk.. elk klein signaaltje pikken ze op.
Zijn jullie dat ook al eens tegengekomen?
En hoe los je zoiets op?
Zou zo'n oude pony eigenlijk wel weer een beetje paardentaal kunnen leren?
Gewoon uit nieuwsgierigheid eigenlijk, het is niet mijn pony, ik ben ook niet van plan om hem opnieuw te gaan opvoeden ofzo.