tips gevraagd over voeding en huisvesting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

tips gevraagd over voeding en huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:23

ik ga mijn paard binnenkort verhuizen naar een andere stal.

ik ga hier alles zelf doen,dus zelf mn hooi regelen,mn biks mn bodembedekking,zelf mesten,zelf bepalen wat ik voer en hoeveel,zelf bepalen hoelang ze buiten staat etc.

ze komt met 3 andere paarden te staan.swinters komen de paarden ook buiten in een grote paddock,de andere 3 paarden gaan in de winter snachts op stal,dus dat zal zij ook gaan,omdat ze anders in dr eentje buiten staat.

1.mijn eerste vraag gaat dan ook over de bodembedekking;waar kiezen jullie voor?
oa met het oog op de gezondheid van de hoeven en luchtwegen,makkelijk schoonhouden en comfort voor het paard?
gaan jullie voor vlas,stro,zand of rubberen stalmatten in de box?vooral naar ervaringen met de stalmatten ben ik wel benieuwd.

er zit een gewone betonnen vloer in de stal,zou de urine dan wel goed weglopen?en zijn die matten wel comfotabel voor het paard om op te liggen?

2.vraag over het voer,en dan het krachtvoer.
op het moment krijgt ze wel wat bijgevoerd naast de weidegang,namelijk een handje subli slobber met subli fokkerij mineralen (poeder supplement),ik overweeg echter om daar mee te gaan stoppen en haar dan op enkel gras (in de zomer) of hooi (in de winter) te zetten icm een liksteen,welke liksteen is dan het beste?
volgens pn zou dit voldoende zijn,ook voor een paard in de groei (ze is 1,5jaar) maar ik twijfel daar nog aan,wat zouden jullie doen?

3.over het ruwvoer
ik kan dus ook zelf mijn eigen hooi gaan kopen.
in de winter zou ik haar graag onbeperkt hooi geven,maar omdat ze dan overdag in de paddock staan weet ik niet hoe dat het meest praktisch te realiseren is.iemand tips?
en dan nog iets,wat voor hooi/ruwvoer zouden jullie kiezen?

tamary

Re: tips gevraagd over voeding en huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:50

Stalmatten werken goed als er een goede afvoer onder zit. Anders wordt het een erg smerige bende eronder.
Benodigd voer is een kwestie van goed kijken, een jong paard mag iets ribbig zijn. Ook is het juist goed als ze in de winter niet groeien, dan kunnen de spieren en pezen zich optimaal aanpassen aan de nieuwe afstanden. Alle kleine scheurtjes, etc. door het constante oprekken van het groeien kunnen dan optimaal herstellen.
Voor de darmwerking is het belangrijk om toch het hele jaar door hooi te verstrekken, zeker als het gras erg slap is. In hooi zit dan meer cellulose en dat zorgt voor een goede darmwerking. Bij lang, doorgeschoten gras is dat minder essentieël, omdat daar meer cellulose in zit.
Hooi kan je in een hooinet voeren, bv www.hooinet.nl heeft goede netten die getest zijn op gebruik in de wei, ze geven wel aan dat de netten alleen geschikt zijn voor onbeslagen paarden.
Soort ruwvoer : hooi. Kuil bevat o.a. melkzuur door de fermentatie en niet alle paarden kunnen dat hebben, verteren kunnen ze het nooit, maar de een toont sneller klachten dan de ander.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:52

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:00

1. Ik zou voor stalmatten en stro gaan. Dat heb ik zelf ook en ik vind het erg prettig.

2. Ik zou wel wat bijvoeren. Aangezien ze 1,5 is en nog volop in de groei. Ik zou haar per dag 0.5-1 kg veulenbrok geven (bv derde fase van pavo, maar kan ook van een ander merk)
Mijn jaarling hengst van 13 maanden krijgt nu 0.5 kg per dag van Pavo.
Een liksteen kan nooit kwaad. Ik heb zelf zo'n rode liksteen.

3. Onbeperkt hooi in de winter is ideaal. Misschien kan je het doen door een vaste baal hooi in de weide of paddock te zetten zodat ze altijd kan eten. En dan misschien 's avonds op stal nog wat geven.
Probeer stofvrij, geurig en droog hooi te geven. Daar hou ik het meeste van.

Als je nog vragen hebt mag je altijd pb'en

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 09:44

stalmatten lijken mij toch ideaal voor op de grond,maar als je die urine doorlatende matten hebt dan heb je natuurlijk grote kans dat de urine eronder blijft liggen.........ik ga straks nog even kijken op mijn nieuwe stal hoe het precies zit met de afvoer,volgens mij loopt de vloer wel wat schuin af,maar zit er geen putje in.

ik heb gelezen dat het bij die doorlatende matten het beste is om geen strooisel te gebruiken omdat ze anders verstopt raken,nou vind ik dat geen probleem,want ze staat alleen snachts op stal in de winter.

mocht de afvoer nou niet helemaal top zijn is het dan misschien een beter idee om voor een waterdichte mat te gaan (wel 1 met anstislip laag tegen het uitglijden) en dan op een gedeelte van de mat strooisel te gebruiken waar de urine in kan trekken?dit zou ik er dan dagelijks uit halen en verversen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:41

waarom moeten ze op stal in de winter Verward

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:16

1. Bodembedekkers als stro of vlas ontrekken vocht uit de hoeven, daar zou ik niet voor kiezen. Plus dat stro geen paardenvoer is (ik heb liever niet dat mijn paard het eet). Rubberen matten zijn een uitkomst omdat ze zacht kunnen liggen en tegelijkertijd op een vlakke bodem staan. Maar inderdaad, wat Arabesk ook al zegt, waarom moeten ze op stal? Daar zou ik echt verandering in brengen Knipoog !

2. Mijn bijna jaarling heeft 24/7 de beschikking over gras/hooi en een liksteen. Af en toe wat wortelen in de winter, verder niks. Gaat prima Lachen. Ik let goed op dingen als groei, energie, vacht en ogen. Mocht je vinden dat jouw paardje symptomen van tekorten vertoont kun je een bloedonderzoek laten doen en op die manier gericht bij voeren met een supplement. Maar die tekorten zitten meestal tussen de oren van de eigenaar... Clown Mijn paard staat in een groep van 12, alle soorten, maten en leeftijden en ze doen het allen perfect op enkel gras/hooi/liksteen/water.

3. Ik zou zelf voor hooi kiezen als ruwvoer. In het foto album van paardnatuurlijk staan wat goede ideën over hooivoorzieningen: http://paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/album.cgi
Aangezien je paard 's winters in de nacht op stal moet, zou ik er voor zorgen dat ze voor de hele nacht voldoende hooi heeft.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:20

Dani62 schreef:
1. Bodembedekkers als stro of vlas ontrekken vocht uit de hoeven, daar zou ik niet voor kiezen. Plus dat stro geen paardenvoer is (ik heb liever niet dat mijn paard het eet). Rubberen matten zijn een uitkomst omdat ze zacht kunnen liggen en tegelijkertijd op een vlakke bodem staan. Maar inderdaad, wat Arabesk ook al zegt, waarom moeten ze op stal? Daar zou ik echt verandering in brengen Knipoog !

2. Mijn bijna jaarling heeft 24/7 de beschikking over gras/hooi en een liksteen. Af en toe wat wortelen in de winter, verder niks. Gaat prima Lachen. Ik let goed op dingen als groei, energie, vacht en ogen. Mocht je vinden dat jouw paardje symptomen van tekorten vertoont kun je een bloedonderzoek laten doen en op die manier gericht bij voeren met een supplement. Maar die tekorten zitten meestal tussen de oren van de eigenaar... Clown Mijn paard staat in een groep van 12, alle soorten, maten en leeftijden en ze doen het allen perfect op enkel gras/hooi/liksteen/water.

3. Ik zou zelf voor hooi kiezen als ruwvoer. In het foto album van paardnatuurlijk staan wat goede ideën over hooivoorzieningen: http://paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/album.cgi
Aangezien je paard 's winters in de nacht op stal moet, zou ik er voor zorgen dat ze voor de hele nacht voldoende hooi heeft.

ze moeten niet op stal in de winter (gaat wel om alleen de nacht trouwens he,overdag zijn ze allemaal buiten) maar omdat alle andere paarden daar wel snachts op stal gaan denk ik dat de mijne dat dan ook fijner zal vinden dan in zn eentje buiten blijven snachts.

ik kies ook liever voor rubberen matten in de stal ipv bodembedekking,maar dan moet de urine natuurlijk wel goed weg kunnen lopen,en als er geen putje in de box zit waar moet de urine dan heen en hoe maak je het dan goed schoon?

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:09

ben net nog even wezen kijken op de nieuwe stal,de bodem loopt wel schuin af naar de zijkant,de bodem is betegeld trouwens,maar het water kan daar dan verder niet weglopen,dus dat is niet echt ideaal.

de staleigenaar is zelf niet zo moeilijk,dus als mijn paard er eenmaal staat gaan we overleggen of het mogelijk is om een betonnen vloer te storten met een afvoer,zodat ik daarop dan de rubberen matten met drainage kan gaan gebruiken,als dit niet kan dan denk ik dat we beter gewoon strooisel kunnen blijven gebruiken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:40

wij hebben dichte rubber matten met strooisel aan 1 kant. Ze plassen zelf het liefst in het strooisel, dus automatisch zoeken ze de goede hoek uit hier.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 15:43

joyce B schreef:
wij hebben dichte rubber matten met strooisel aan 1 kant. Ze plassen zelf het liefst in het strooisel, dus automatisch zoeken ze de goede hoek uit hier.

maar blijven er dan geen plassen op staan?en blijft het wel aardig schoon en gaan de paarden dan niet juist ook in het strooisel liggen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:23

Wij hebben hennepstrooisel of zaagsel. Dat neemt al het vocht op als je voldoende dikke laag neerlegt (zo'n 5 tot 10 cm als het ingezakt is) De natte plekken halen we er om de paar dagen uit, of strooien eerst wat bij zodat de laag dikker wordt en het vocht naar beneden kan zakken.
Niet te snel de natte plekken eruit halen, anders heeft het strooisel niet de kans maximaal op te nemen en dat is zonde.

Het blijft schoon doordat we steeds de mest eruit halen. Bij de normale stallen 1x uitmesten en als we zien dat er 's avonds na het opstallen in gemest wordt, ruimen we het ook gelijk op.

Bij de schuilstal wordt er ook 2x per dag mest uitgehaald als dat er ligt.

De paarden liggen hier het liefst in het zand. Dus in de inloopstal liggen ze zelden, of het moet buiten erg nat zijn. Maar doordat het strooisel netjes blijft, is liggen in het strooisel geen probleem. Vooral in de winter poepen en plassen ze veel in de schuilstal. Ze lopen er speciaal heen. Door het strooisel spat het niet. Poepen en plassen op nat zand of bestrating wel Tong uitsteken Dat heeft dus niet hun voorkeur.
Met 3 paarden die 1 schuilstal als toilet gebruiken moeten we het wel regelmatig bijhouden.

Op stal liggen ze ook in het strooisel deel. Dan kunnen ze ook niet anders.
De stal is zo'n 3m60 lang en het strooisel ligt tot zo'n 2,50m. Daar liggen ze dan in, al zie ik dat vooral door stofafdrukken in mestplakken en strooisel dat wat opzij geschoven is bij het opstaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:48

Verder voeren we in de winter, voorjaar en najaar hooi of voordroogkuil uit hooibakken die zelf gemaakt zijn van tuinhout en uit de hooinetten van www.hooinet.nl
Dit voeren we vanaf het verharde deel van de paddock en in de schuilstal hangen nu de netten. Op die manier kunnen we de paddock makkelijker netjes houden, want ze verspillen toch wel aardig wat hooi over de hele winter gezien. Los neergooien is voor ons geen optie. Ze poepen en plassen erin en het is lastig netjes te houden omdat ze het dan snel door de hele paddock verspreiden en in het zand trappen.

Mijn paarden krijgen als basis het hele jaar door pavo-vital vitaminebrokjes. Daar hoe ik maar 50 gram van te voeren en dan hebben ze de complete dosering voor een pony binnen.
Na het rijden krijgen ze dan nog een kwart tot half schep granenmix/muesli of brok, als beloning en voor extra energie. Voor hun onderhoud en buikvulling is het ruwvoer voldoende. Daar hebben ze dag en nacht de beschikking over.

Een mineralen liksteen is volgens mij beter dan een eenvoudige zoutliksteen, maar in de wei moeten ze wel een geschikte plek hebben om hem neer te leggen of op te hangen. Als je hem neerlegt wordt hij erg snel aangetast door vocht en "smelt" onder je ogen weg.
Wij hebben een himalaya liksteen. Even was het interessant, maar nu gebruiken ze hem nog maar zelden. Ze eten wel graag grond. Ze zoeken een plekje uit, krabben het gras weg en nemen dan happen. Ik weet niet waarom ze liever grond eten dan de likstenen gebruiken.

Likstenen moeten ook niet te lekker zijn. Dan heb je kans dat ze ze als snoepje gebruiken. Zo kunnen de paarden hier in no-time zo'n emmer met bruine liksteen met kruiden en knoflook leegeten. Die vinden ze blijkbaar erg lekker. Hun hele snuit zit er onder, het is erg plakkerig spul en ruikt ook heerlijk. Heel fijn, maar niet voor dag en nacht toegang bij onze paarden dus Knipoog

Voor paarden in de groei zou je misschien voor de zekerheid ook een supplement bij kunnen voeren, maar kilo's krachtvoer is niet nodig. Vooral in de zomer, met ruim gras, halen ze daar al veel energie uit. Is het schraal land, dan ligt dat iets anders.