Nieuwe pony, meteen beginnen met grondwerk of eerst wennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Nieuwe pony, meteen beginnen met grondwerk of eerst wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 15:39

Ik heb een pony gekregen, ze is erg onrustig.
Is het goed dat ik haar eerst laat wennen aan de omgeving en zonder andere paarden in de wei of kan ik beter meteen met grondwerk beginnen??? Ik werk op de manier van Hempfling.
Wie heeft er tips/ ervaring??

Moondust

Re: Nieuwe pony, meteen beginnen met grondwerk of eerst wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:11

Als je twijfelt, wacht dan nog even. Ik zou pas beginnen met grondwerk als zowel je paard
als jij er klaar voor zijn. Wat je wel kunt doen is gewoon bij je paard in de wei zijn en niets
van hem vragen. Hierdoor leer je hem goed kennen en wordt hij waarschijnlijk ook
nieuwsgierig naar je. Dit vormt een goede basis voor de rest van de training. Succes!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:32

Moondust schreef:
Als je twijfelt, wacht dan nog even. Ik zou pas beginnen met grondwerk als zowel je paard
als jij er klaar voor zijn. Wat je wel kunt doen is gewoon bij je paard in de wei zijn en niets
van hem vragen. Hierdoor leer je hem goed kennen en wordt hij waarschijnlijk ook
nieuwsgierig naar je. Dit vormt een goede basis voor de rest van de training. Succes!

Oke, ik heb het even geprobeerd, het ging niet zo erg goed.
Dus ik doe wat jij hebt bedacht.
Bedankt voor je tip!!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:38

Zonder andere paarden in de wei Clown ???

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 15:33

Dani62 schreef:
Zonder andere paarden in de wei Clown ???

Ja, we hebben geen andere paarden dus staat ze alleen.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:13

Het alleen staan kan ook een oorzaak zijn voor het onrustig zijn. Paarden zijn immers
kuddedieren.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 06:49

Moondust schreef:
Het alleen staan kan ook een oorzaak zijn voor het onrustig zijn. Paarden zijn immers
kuddedieren.

NU is ze allang niet meer onrustig en vermaakt zich wel bij ons

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:00

Even offtopic: ik vind het wel een beetje raar dat je paard in z'n uppie staat. Je doet wel Natural Horsemanship, maar je paard staat alleen. Juist een NH'er zou toch moeten weten dat het vrij paardonvriendelijk is om je paard alleen te zetten. Het kan best dat je paard zich vermaakt, nú misschien. Maar je paard kan geen sociale contacten met andere paarden onderhouden, heeft geen vriendje om mee te spelen, en er zijn geen rangen om zich aan te houden. Dit kan later nog best problemen opleveren, simpelweg omdat hij geen 'kudderegels' heeft om naar te leven. Enkel als je echt een uitmúntend leider bent zal het geen (erge) problemen opleveren, omdat je de leidende merrie/drijvende hengst bent, om maar zo te zeggen. Maar nu ben je pas net begonnen met NH, en ik zou echt even kijken voor een pony erbij. Misschien heb je een vriendin/kennis oid die een pony heeft? Of misschien een advertentie zetten voor weidemaatje gezocht? En anders voldoet een kleine shetlander ook. Niet duur, en dan heeft je pony toch een maatje.

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:42

Waarom niet meteen beginnen met grondwerk?
Dit is wel de beste manier om elkaar te leren kennen, als hij weet dat hij jou kan vertrouwen schept dat voor hem misschien wat meer thuis bij jou..
En inderdaad een maatje voor hem zou ook een goede oplossing geven, alles is nu heel spannend voor hem helemaal omdat hij een eenmans kudde vormt. Het kan geen kwaad om hem alleen te leren staan (heb ik zelf ook gedaan met mijn pony) maar dan voor een maandje of wat..
Hoop dat het goed gaat en je bovenal veel plezier mag hebben van je nieuwe pony!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:55

Ik zou niet gelijk beginnen , laat haar eerst maar even wennen aan alles bij jullie [ zie dat je dat ook hebt gedaan ].
Daarna zou ik rustig beginnen met een beetje basic , laat haar maar gewoon even aan je wennen,.
Verder vind ik ook dat er een ander paard of dier bij je pony moet staan. En als een anderen pony of shet niet kan , dan iig een geitje ofzo..

Suc6 met haar...