Mijn B'elanna is de laatste weken veel meegeweest naar buiten, als moeder overste paard voor het jonge grut dat ook moet leren dat het buiten niet eng is. En we hebben wat asfalt in de buurt. De Lutte is een seniorenvakantiedorp.
Affijn, het paard van mijn vriendin op ijzers, Lan gehaald.. heeft hij bekeken en alleen de hakkeltjes wat bijgeveild. Gewoon twee keer per week naar buiten gaan, was het advies. Verder niets aan doen, zij was één van die paarden met prachtige goed harden hoeven, die bekapte zichzelf.
Hij vroeg ook nog of zel toevallig gelders of gronings bloed had, want dat soort paarden hadden altijd prima hoeven.
En dat had hij goed: Lan is Gelders. Haar zoon Wiz (ook Gelders dus) was daarna aan de beurt. En ook voor hem was de diagnose: niets aan doen, mooie harde hoeven...
Dat lijkt me toch het ultieme natuurlijk bekappen. Mijn paarden bekappen zichzelf

En de hoefsmid is gelukkig wel zo netjes om er dan geen hele stukken af te gaan halen.
maar die had fjordenbloed en nog iets wat ik niet weet. wanneer de hoeven te lang waren had het meisje(baasje) de hoefsmid gebeld was die een paar dagen later gekomen was het al niet meer nodig geweest en kon hij zo weer weggaan 

) Ze is ook niet natuurlijk bekapt, maar gewoon traditioneel, wél door een smid die echt weet wat hij doet.