Het ultieme natuurlijk bekappen? Nu met foto's.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Het ultieme natuurlijk bekappen? Nu met foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 17:31

Vandaag kwam na een aantal maanden de smid onze paarden doen. Het is geen NB-smid, maar een orthopedische die altijd komt omdat we een pony hebben die behoorlijk beroerd liep voor hij zich ermee ging bemoeien.

Mijn B'elanna is de laatste weken veel meegeweest naar buiten, als moeder overste paard voor het jonge grut dat ook moet leren dat het buiten niet eng is. En we hebben wat asfalt in de buurt. De Lutte is een seniorenvakantiedorp.

Affijn, het paard van mijn vriendin op ijzers, Lan gehaald.. heeft hij bekeken en alleen de hakkeltjes wat bijgeveild. Gewoon twee keer per week naar buiten gaan, was het advies. Verder niets aan doen, zij was één van die paarden met prachtige goed harden hoeven, die bekapte zichzelf.

Hij vroeg ook nog of zel toevallig gelders of gronings bloed had, want dat soort paarden hadden altijd prima hoeven.
En dat had hij goed: Lan is Gelders. Haar zoon Wiz (ook Gelders dus) was daarna aan de beurt. En ook voor hem was de diagnose: niets aan doen, mooie harde hoeven...

Dat lijkt me toch het ultieme natuurlijk bekappen. Mijn paarden bekappen zichzelf Haha!
En de hoefsmid is gelukkig wel zo netjes om er dan geen hele stukken af te gaan halen.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 15-06-08 19:23, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

Jodieee

Re: Het ultieme natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:35

ja ik ken er ook zo een Lachen maar die had fjordenbloed en nog iets wat ik niet weet. wanneer de hoeven te lang waren had het meisje(baasje) de hoefsmid gebeld was die een paar dagen later gekomen was het al niet meer nodig geweest en kon hij zo weer weggaan

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:38

ik wilde dat mijn pony dat ook had! ideaal toch?
Mijn pony heeft namelijk hele slechte hoeven Boos!
Voor brokkelen ze af ( nu heeft ze ijzers )
En achter zijn ze ook erg kort..
Echt handig, dat "natuurlijk bekappen" haha.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:41

Haha, ideaal!
Dus behalve dat ze de buitenritjes erg leuk vindt, is het ook nog eens goed voor dr voeten Knipoog
Helaas werkt dat bij die van mij anders... ondanks het naar buiten gaan moet ik hem nog regelmatig bijvijlen, anders wordt de hoefwand echt te lang Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:43

In NL ondervinden paardenhoeven toch te weinig slijtage, zelfs op asfalt. De steunsels blijven te lang omdat deze geen slijtage ondervinden.

Slechts één van de cursisten van onze cursus had de ideale ondergrond: rotsbodem op St. Maarten (Ned. Antillen).

Dat had tegelijk ook weer een nadeel: er groeide geen bal, ze moest grasbrok en hooi laten invaren.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:48

Dat is inderdaad de natuurlijkste vorm van bekappen! Mijn paard en pony hebben ook van die mooie, harde voeten. Ja Ik vijl zelf af en toe een randje eraf, als dat nodig is. Verder kijkt de smid eens in de zoveel tijd of het goed blijft gaan, maar die hoeft bijna nooit iets te doen. Eigenlijk niet zo gek, daar zijn paarden ook op gebouwd. Als ze maar de mogelijkheid krijgen om de voeten zelf af te slijten! Knipoog

Arabesk, ik denk dat dat niet alleen van de ondergrond afhangt, maar ook van de hoeveelheid beweging op de harde bodem. Stukje verharden in de wei/paddock en beweging bevorderen wil al heel veel helpen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 14:01

Wendy heeft even geholpen een foto te maken van de hoef van Lan.
Ons lijkt het dat de steunsels er keurig uitzien. En ik durf met de hand op mijn hart te beweren dat de smid hier zelden of nooit wat aan doet en dat het i.i.g. bijna drie maanden geleden is dat ze bekapt is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:02

die van mij hoeft ook amper naar de smid. roos moet veel vaker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:03

Het is op de foto's niet zo heel goed te zien, maar er is een randje steunsel wat keurig rechtop staat. Niks over de zool heen gegroeid.
Wel wat door zoolmateriaal, zie de krassen die ik heb gemaakt met de hoevenkrabber.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:52

Anya's paarden hoeven inderdaad niet zo vaak naar de hoefsmid dan die van mij. Hoefsmid komt eens de 7 à 8 weken en kijkt dan ook altijd naar de hoeven van Anya's paarden, maar hij hoeft er lang niet altijd wat aan te doen.

CherokeeChum

Re: Het ultieme natuurlijk bekappen? Nu met foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:56

Super toch!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:59

Ik vind de toon wat lang. De punt van het hoefbeen ligt zo'n 2 cm voor het puntje van de straal, als je ziet hoeveel er dan nog zit voordat de hoefwand eraan komt, dat vind ik best veel.

De hoeven zijn wel mooi groot Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:12

Ze heeft zelfs heel grote hoeven Arabesk Ja
Maar de foto staat er vanwege jouw opmerking over de steunsels. En die zijn keurig volgens ons.

We hebben geen foto van de buitenkant gemaakt, maar ze heeft absoluut geen lange tenen en de hoefas is keurig. Maar ze heeft idd heeft géén mustangrol, wil ik ook niet overigens. Ze is nooit een dag kreupel geweest en op de foto's zag het er ca een jaar geleden prachtig uit. Bovendien landt ze eerst op de achterkant en dan pas op de voorkant (tenzij ze sloft op weg naar de wasplaats, dat tilt ze helemaal niks op Clown Pling ) Ze is ook niet natuurlijk bekapt, maar gewoon traditioneel, wél door een smid die echt weet wat hij doet.

Ik ben overigens niet tegen Natuurlijk Bekappen (het paard van Wendy staat er prachtig bij), maar ze staat soms (voor de stops) ook wel op ijzers. Dan is traditioneel doorgaans de logischer keuze Knipoog

en hoe dan ook: if it aint broken, do'nt fix it. Ze doet het op deze manier meer dan prima.

Die grote hoeven zullen daarbij vast wel helpen trouwens.
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-06-08 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:14

Jammer dat de hoeven niet schoon geborsteld zijn, de witte lijn zien we bijv. geheel niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:54

opala schreef:
Jammer dat de hoeven niet schoon geborsteld zijn, de witte lijn zien we bijv. geheel niet.

Paard stond in de wei. Het was even snel voet uitkrabben, andere weidegenoten weghouden en foto klikken Clown
Het ging om de steunsels, dat zou niet kunnen. Witte lijn niet over gehad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:01

Oh wil nog wel een keer een foto van de witte lijn maken hoor.
Maar daarvan weet ik geheel zeker dat die absoluut volgens het boekje is Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:03

Anya schreef:
Oh wil nog wel een keer een foto van de witte lijn maken hoor.
Maar daarvan weet ik geheel zeker dat die absoluut volgens het boekje is Ja

Dat in tegenstelling met de witte lijn van mijn natuurlijk bekapte paard. Helaas Knipoog

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:03

Arabesk schreef:
Slechts één van de cursisten van onze cursus had de ideale ondergrond: rotsbodem op St. Maarten (Ned. Antillen).

Precies, en dat hebben we in NL niet.....

Paard heeft prachtige zandscheppen! Niks aan doen! OK dan!