Van stal paard naar weide paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

In 1x van 24/7 stal naar 24/7 weide?

Ja
16 (51%)
Nee
15 (48%)

Totaal aantal stemmen: 31

Moontje1991

Van stal paard naar weide paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:18

Ik zit met een vraag.
Ik en mijn vriend hebben een leuk paardje op het oog.
Het is een jaarling hengstje.
De eigenaar doet hem weg omdat ze het niet leuk vindt dat ze er niet op kan rijden en dus niet meer naar heb toe gaat.
Hij staat momenteel 24/7 op stal en staat ongeveer 1 keer per week een uurtje alleen in de padock.
Hij heeft niet de geheele dag door te eeten alleen smorgens en savonds brok en smiddags een beetje hooi.
All zinds hij bij zijn ma weg kon staat hij alleen.
Nu wil ik het paard 24/7 buiten hebben in de wei.
Met dus de geheelde dag gras en hooi.
Is het verstandig zijn leefsituatie in 1x om te gooien?
Opzich is hij nog jong en zou zich dus prima moeten kunnen aanpassen.
Maar ik wil ook weer niet te veel risco loopen.
Daarnaast zal hij met een anderen 2 jarige komen te staan.
Dit is een heel sociaal paardje.
Ze is gek op aandacht en op spelen.
Zou hij door hebben dat het leuk is om met anderen paarden te spelen of zal hij bang of agresiev reageren.
Overgens heeft hij toen hij nog met mams was ook altijd op stal gestaan.
Graag tips

GeneralFlynn

Re: Van stal paard naar weide paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:21

Ik zou hem zeker op de wei zetten,lekker 24/7.
Vooral zo'n jong ding hoort niet op stal.
Je kan hem laten ruinen,voor je hem bij de rest zet.
Dan is zijn hengsten temperament weg,en zal hij zich misschien makkelijker aanpassen.
(wat dacht de eigenaresse nou van te voren,dat ze meteen op een veulen kon rijden ofzo??)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:22

De huidige situatie is verre van ideaal voor het paard.
Als je het paard koopt, zou ik de weidegang geleidelijk opvoeren. Eerst een paar uurtjes per dag en steeds een beetje langer, tot hij 24uur per dag buiten staat. Ik zie (als je het geleidelijk opbouwt) geen problemen. De kwaliteit van leven gaat er alleen maar op vooruit! Succes!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:26

Jeetje zeg, wat een bizar leven voor zo'n jong paardje.
In ene een omschakeling lijkt me geen goed plan. Laat hem eerst maar wennen aan de paddock met goed hooi, en rustig wennen in het gras.
Ook zal hij al die andere paarden niet gewend zijn en waarschijnlijk ook niet goed weten om daarmee om te gaan. Misschien kun je hem eerst bij 1 ander paard zetten en daarna pas bij de kudde.

Maar daarnaast zou ik me toch echt wel afvragen wat deze start voor het veulen heeft betekend, hij heeft zich immers niet op de juiste manier, geestelijk en lichamelijk, ontwikkeld

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:27

In de 1e plaats; schandelijk dat die mensen een jong paard op zo'n manier houden, maar daar kan jij niks aandoen. In de 2e plaats; denk eraan dat een jong paard dat zo gehouden is op divers gebied achterstanden en gezondheidsproblemen kan hebben opgelopen, daar hoef je nu nog niet te zien maar kan hem op wat latere leeftijd wel degelijk parten gaan spelen. ( Ik heb zelf zo'n soort probleempaard staan, ook op jonge leeftijd dingen tekort gekomen en dat komt bij die van mij ws nooit meer helemaal goed).
Om maar niet te spreken over de sociale achterstand die hij heeft omdat hij altijd alleen heeft gestaan.

Maar als je eraan begint moet je de overgang langzaam opbouwen. Als hij nu geen gras krijgt zou ik hem de 1e paar dagen hooguit een half uurtje op het gras zetten en dat dagelijks met een kwartiertje opbouwen. Dat hoef je niet vol te houden tot je aan de 24 uur zit Knipoog , maar zeker tot een uur of 6 per dag langzaam aan doen. Hij zal ook moeten wennen aan een stal/ weidegenootje. Als hij eenmaal gewend is, ik zou er ca. 2 weken voor uit trekken, zal hij in zijn nieuwe, betere, situatie snel aangepast zijn en heel gelukkig Haha!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:29

Tinkerloos ik weet niet wat de huidige eigenresse dacht in mijn ogen is ze iniedegeval fout bezig.
Ik wil hem nog niet laten ruinen.
Ten eerste is het een schat ik heb een aantal maal all met hem gewandeld want ik wil zekker weeten dat ik geen misaankoop doe maar tot nu toe vraag ik me af of hij wel weet wat hij is.
En hij is natuurlijk ook nog vrij jong dus echt iets doen kan hij nog niet.
En daarnaast bij op laate leeftijd ruinen worden de hengsten kenmerken behouden.
En mischien wordt er wel in de toekomst besloten hem niet te laaten ruinen.
Zolang het niet nodig is doe ik het niet wat ik wil er geen spijt van krijgen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:29

kan prima.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:33

Denken jullie dat het ook een mogelijk om in de wei een deel af te zetten waar een staling die dicht kan staat.
Zodat hij met 2 lijntjes waar ongeveer een meter tussen zit aan andere paarden kan wenen en hij toch niet altijd buiten staat omdat ik hem ook in de stal kan zetten de eerste 3 weken?
Ik ben namelijk niet in het bezit van een stalling en padock alleen van een weide met op een aantal plaatsen een schuilstal waarvan er 2 dicht kunnen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:40

Laten ruinen lijkt me nu niet het belangrijkste inderdaad, als hij zich netjes gedraagt kan hij best nog een jaartje of zelfs 2 hengst blijven, afhankelijk wat de plannen met hem zijn.

Maar persoonlijk zou ik zo'n dier nooit kopen. In principe heeft hij dus vrijwel zijn hele leventje op stal doorgebracht, met verkeerde gegeven voeding. Te weinig hooi dan ook maar 2 x per dag voer zou kunen betekenen dat hij problemen kan krijgen met zijn maag en darmen, hij heeft ws een voedingsachterstand ( dat hoef je niet meteen te kunnen zien). Daardoor en door te weinig beweging zullen zijn botten/ pezen/ gewrichten en spieren ws. slecht ontwikkeld zijn.
Hoe zit het zijn entingen, ontworming en hoefsmid, is dat netje bijgehouden?

Eigenlijk zouden de huidige eigenaren aangeklaagd moeten worden wegens mishandeling, want in feite is deze manier van een paard houden een misschien niet meteen zichtbare maar wel heel ernstige manier van een dier zijn levensvreugde en benodigdheden onthouden!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:43

Ramona_T schreef:
Denken jullie dat het ook een mogelijk om in de wei een deel af te zetten waar een staling die dicht kan staat.
Zodat hij met 2 lijntjes waar ongeveer een meter tussen zit aan andere paarden kan wenen en hij toch niet altijd buiten staat omdat ik hem ook in de stal kan zetten de eerste 3 weken?
Ik ben namelijk niet in het bezit van een stalling en padock alleen van een weide met op een aantal plaatsen een schuilstal waarvan er 2 dicht kunnen

Lijkt me een prima optie, pas wel op met lijntjes tussen paarden, zeker als dit jonge ding dat ook niet kent zal hij daar eerst aan moeten wennen en aan de stroom. En realiseer je dat ook een hengst van een jaar kan dekken en bevruchten , dus samen met een merrie straks op de wei is ook niet echt een goed idee. Met een ( oudere) ruin kan vaak heel goed!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:45

Ja elcid alles is netjes bij gehouden.
De eigeneraas heeft nog een paard en is zon type van een paard is een gebruiksvoorwerp en heeft geen liefde of aandacht nodig.
Dus paarden houden om erop te zitten en voor aanzien en niet omdat je ze lief vindt.
ze had net zo goed een fiets kunnen kopen maarja dat geeft natuurlijk minder aanzien
Overgens zat ik zelf te denken om hem bij een ruintje op de wei te zetten maar dat zit ik ermee dat het merrietje alleen staat.
Voor haar dacht ik eraan om er een ezeltje ofzo bij te zetten
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 10-06-08 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:47

waar ik sta hebben we veulens die eerst 24/7 op de wei staan en dan aantal weken naar binnen om beleerd te worden. Volgens mij kan het niet heel erg kwaat als het paard niet te veel eet , let op met graskoliek enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:59

Wat erg zeg, niet te geloven. Boos!

Het zou geweldig zijn als je dit dier een leven van 24/7 op de wei kunt geven.
Maar lees ik het goed dat hij met één ander paardje van 2 jaar komt te lopen?
Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet echt ideaal. Het zou goed zijn dat hij in een kudde komt waar meerdere en ook volwassen paarden lopen. Misschien dat je daar eerst naar op zoek kunt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:16

Het feit dat dit paard zoveel alleen heeft gestaan en dervoor enkel met zijn moeder geeft me rillingen. De kans is klein dat hier een evenwichtig en betrouwbaar dier uit komt.... Hou er dus rekening mee dat het moeilijk kan worden, voor hetzelfde geld gaat het natuurlijk gewoon goed...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:23

Van je directe vraag geen verstand Koe , maar mijn opmerking is: als ie zo weinig hooi heeft gehad zijn hele leven en je koopt hem: laat er wel even een tandarts naar kijken. Toen wij onze verzorgshet op hadden gehaald (die leefde op wat hooi en meusli) was ie 6 jaar en had haken op zijn kiezen!!! dat wil je niet weten. Huilen Nu weet ik wel dat dit een jaarling is, maar toch... Op mijn lijstje als ik ooit een eigen paard koop staat in elk geval de tandarts genoteerd als noodzakelijke controle elk jaar en bij aankoop in zijn bekkie kijken. Want ik ben echt geschrokken van het feit dat zo'n jong dier (6 dus) al zo'n gebit kon hebben.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:27

Mijn paard stond ook heel de dag op stal, kwam naar buiten met rijden en een tijdje op de wei per dag. Heb hem gewoon op de wei gezet en hij ging zijn gang gelijk .. kudde past perfect bij hem en het gaat hartstikke goed. Let wel op dat hij in het begin wat mager kan worden (mijn paard gaf ik geen bijvoeding)..na een week of twee begon die van mij dikker te worden en nu kun je duidelijk zien dat hij onbeperkt kan eten. Ik zou hem dus ook niet bijvoeren oid..ze komen snel genoeg aan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:20

Ramona_T schreef:
Zou hij door hebben dat het leuk is om met anderen paarden te spelen of zal hij bang of agresiev reageren.
Graag tips

Paarden reageren natuurlijk altijd verschillend dus hoe dit paardje zal reageren weet ik niet... Ik kan je enkel een persoonlijke ervaring delen.

Bij mijn paard in de kudde staat sinds een aantal maanden een nieuwe ruin (net 4 jaar, geen andere paarden gewend). Hij heeft eerst heel lang in een eigen weitje moeten staan omdat hij de andere paarden terroriseerde. Hij viel ze letterlijk aan, agressief was hij. Het gaat nu steeds beter, hij mag overdag in de groep en staat 's nachts nog apart. Hij leert heel veel sociaal kuddegedrag van de andere paarden, hij vindt het nu leuk en heeft zelfs een vriendje. Hij speelt met de veulens en wordt op zijn nummer gezet door de oudere paarden.

Ik ben het met JoviBan eens dat je dit paardje beter in een groep kan zetten of in ieder geval een ouder paard bij de jonkies te zetten. Hij heeft al zoveel gemist in zijn leven, hij moet opgevoed worden en leren hoe het is om paard te zijn.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:25

ik zou het wel een beetje opbouwen, zeker qua gras natuurlijk..als hij opeens vol op het jonge gras komt te staan, krijg je natuurlijk problemen...daarnaast moet hij wat afharden, dus ik zou met een paar uur beginnen per dag en snachts nog naar binnen..liefst met een of twee andere paardjes die makkelijk zijn. om hem zo in een groep te knikkeren is wel een beetje veel vanhet goede. vervolgens gewoon opbouwen, en dan op een mooie nacht hem een een nachtje buiten houden..dat lijkt me beter dan hem opeens zo op het veld te schoppen op goed geluk...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:57

En hoe gaat het nu? Heb je hem gekocht?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:50

Vanaf mij kant zit het goed.
De afspraak was dat hij volgende week zou worden gebracht en dat ik dan contant zou betalen.
Maar de eigenaarse begint nu te twijfelen of ze hem wel aan mij wil verkopen.
Ze wou namelijk eerst zien waar hij zou komen te staan.
Dat vondt ik prima.
En nu twijfelt ze dus omdat ze het mishandeling vindt dat ik hem op de wei wil hebben en wat zal ik wel niet nog meer voor raare dingen met hem doen en straks vallen die andere paarden hem nog aan.
Dus hopelijk komt het nog goed.
All vindt ik zelf dat alls ze hem toch weg doet omdat ze het een stom paard vind waarom zeurt ze dan zo over hoe hij terecht komt.
En alls ze het erg vind dat hij op de wei mag met anderen paarden heeft ze er duidelijk geen verstand van.

Prinsloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:14

Wat gaat dat paardje het fijn vinden als hij op de wei mag met een maatje!
en het kan best het in een keer omgooien wil je dat niet kan je hem ook 12 uur wei 12 uur stal als je daar mogelijkheid toe hebt
groetjes en succes!