Dominante ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:07

Ik heb hier wat aantal topics doorgelezen (vooral het JU topic, erg interessant) maar verder weet ik erg weinig van NH.
Ik verzorg sinds een half jaar ongeveer een 4 jarige ruin, zo'n 1x in de week en ook wel eens een dag in het weekend met de eigenares, een vriendin van mij.
Het is me erg opgevallen dat hij in een korte tijd vrij dominant is geworden; niet alleen naar mij, maar ook tegenover andere pony's in de wei.
Enige tijd geleden liep ik met hem voor de lol altijd in de bak, een hondje die dan achter je aan komt lopen, rennen en spelen. Erg leuk, maar vorige week probeerde ik dat weer maar het spelen is wel erg ruuw geworden. Hij begint meer te bijten, en wil vooral boven mij uit komen. Het is geen ramp, maar ik begin het wel vaak vervelend te vinden omdat hij het idee geeft dat hij zo over mij heen loopt (en dat zal hij ook zeker op ten duur doen denk ik).
Ik denk niet dat ik het zelf goed aanpak, want het houdt niet op. En ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik me hier tegenover zelf moet opstellen.
Heeft iemand misschien tips? Lachen

Nagini

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:44

Ik denk dat je Saffron gewoon moet 'straffen' Myra, hij loopt gewoon over je heen. (Schijnbaar bij jennifer niet). Het kan zijn dat je niet consequent genoeg bent. Als hij je wilt bijten of over je heen loopt kun je 'm best een knal geven of eens ff terug op z'n plek zetten. Dit hoort ie namelijk gewoon niet te doen.

En anders willicht wat proberen met Jennifer, doet hij bij haar ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:46

Blijkbaar is hij door het spelen gaan denken dat je ook een paard bent, en behandelt hij je als een paard. Dan mag je hem ook wel paards afstraffen, een goeie trap met een legerkist doet wonderen. Hij moet gewoon weten wie de baas is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:46

Als het gevaarlijk wordt (en dat is zo te lezen zo) sowieso niet meer zonder touwtje werken. Voordat je los kunt grondwerken, moet eerst alles aan een touw goed gaan.
Waarschijnlijk is hij zijn grenzen aan het verkennen, hoort ook wel bij de leeftijd. Hij kijkt gewoon hoe ver hij kan gaan, ook bij jou...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:47

suleilitha schreef:
Blijkbaar is hij door het spelen gaan denken dat je ook een paard bent, en behandelt hij je als een paard. Dan mag je hem ook wel paards afstraffen, een goeie trap met een legerkist doet wonderen. Hij moet gewoon weten wie de baas is.

Helaas kunnen er maar weinig mensen zonder oefening paards straffen. Met als gevolg dat het allemaal steeds harder moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:50

Moet je kijken hoe paarden onderling doen, wat dit dier flikt is gewoon gevaarlijk en moet de kop worden ingedrukt... bijten en boven iemand uitkomen zijn zeer zeer ongewenst gedrag. Meestal hebben ze aan 1 welgemikte knal voldoende en doen het dan echt nooit meer.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:50

Heb je nu ook al oefening nodig om je paard te kunnen straffen? Waar moet je dan op oefenen.....

Ik vind dat onzin, ik vind een legerkist dan wel nogal veel van het goede. Maar als je paard niet luistert en over je heen wilt lopen verdient ie een knal. Daar hoef je heus niet op te 'oefenen' totdat je weet hoe je een paard moet straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:52

Nagini, een hoef op je hoofd komt nog veel harder aan hoor... Haha!
En van foei zeggen zijn de meeste paarden niet erg onder de indruk, helaas.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:55

Goh, gaan we even gezellig de NH'ers belachelijk maken?

Prima, maar dan ben ik weg.
Lekker makkelijk, maak het paard zo bang dat ie het nooit weer doet en verdiep je vooral niet in je eigen fouten, of in waar het misschien vandaan komt.

En voor de duidelijkheid... ik durf best een tik of een knal uit te delen, maar dan wel op het juiste moment.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:56

Nee, dat wil ik nu ook ff duidelijk maken. Een paard verdient gewoon een knal of een schop of wat dan ook als ie wilt bijten of schoppen. Jij als persoon hoort gewoon consequent te zijn.

Of dit nu met een legerlaars moet.. weet ik niet.. maar sommige stalschoenen zullen er vast niet voor onderdoen. Een kist klinkt alleen wel errug ruw..

@ Wendy, waar maak ik jou belachelijk dan? of Suleilitha?
Ik mag toch ook m'n mening wel geven? Als die niet in jou straatje ligt wilt nog niet zeggen dat je weg moet.
Geldt ook voor mij, als jij iets zegt wat mij niet aanstaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:57

Heb je al gekeken in welk forum de TS gepost heeft?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:58

Ja dat heb ik. Wat doet dat ertoe? Geven NH'rs hun paard nooit een knal als ze gebeten of geschopt worden??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:58

Klinkt idd alsof hij z'n grenzen aan het verkennen is. Zowel in de kudde als bij jou.
Goed is om het niet te lang door te laten geen en hem tijdig op zijn plek te zetten. Trap verkopen kan, maar miz kan het iets vriendelijker waarbij je ook nog makkelijker je evenwicht kan behouden Knipoog

Spelen is oke, maar met jouw grenzen. Zodra hij erover heen gaat, ook maar ietsje, meteen terug zetten. Spel is afgelopen, paard op z'n plaats en klaar.
Loopt hij over je heen, maak je groot en breed, stop met spelen en zet hem eerst terug. Gaat hij niet op je lichaamstaal terug, dan zwiep je een aantal keer met je touwtje. Niet persé tegen hem aan, maar als hij echt bovenop je staat mag je hem best een tik verkopen.
Zorg wel dat je meteen alle druk weg neemt zodra hij braaf is, dus stopt met spelen en afstand neemt. Kijk het dan even aan en ga dan desnoods weer verder.
Heel goed, duidelijk en consequent je grenzen stellen.

Succes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:02

Nagini schreef:
Ja dat heb ik. Wat doet dat ertoe? Geven NH'rs hun paard nooit een knal als ze gebeten of geschopt worden??

Tuurlijk wel. Maar kun jij aan de hand van de situatie zeggen hoe het komt? 'Hij wordt steeds dominanter' is nogal vaag. Waarom doet hij het blijkbaar bij zijn baasje niet? Wat doet zij anders?

Veiligheid lijkt me het belangrijkste. Zo lang de verhoudingen niet duidelijk zijn, niet meer 'spelen' dus.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:03

Nagini schreef:
Nee, dat wil ik nu ook ff duidelijk maken. Een paard verdient gewoon een knal of een schop of wat dan ook als ie wilt bijten of schoppen. Jij als persoon hoort gewoon consequent te zijn.

Of dit nu met een legerlaars moet.. weet ik niet.. maar sommige stalschoenen zullen er vast niet voor onderdoen. Een kist klinkt alleen wel errug ruw..

@ Wendy, waar maak ik jou belachelijk dan? of Suleilitha?
Ik mag toch ook m'n mening wel geven? Als die niet in jou straatje ligt wilt nog niet zeggen dat je weg moet.
Geldt ook voor mij, als jij iets zegt wat mij niet aanstaat.

Weet je wat het probleem is, meeste mensen zien niet de kleine signalen van een paard wanneer die bezig is met boven je te komen. Kijk eens in een kudde, dat gaat met hele kleine stapjes echt niet zomaar opeens. Door als persoon op tijd die signalen te zien en daarop in te spelen, is die schop niet eens nodig. Een duwtje of zelfs wegwijzen is dan genoeg.
Maar mensen zijn nu eenmaal niet altijd consequent (ik zelf ook niet, schandalig genoeg), dus maakt een beetje puberend paard daar gebruik van. Logisch, zo gaat het in een groepsverband ook.
Maar wie zou dan die schop eigenlijk moeten hebben? Ik vind de persoon die niet consequent is waardoor het paard als logisch gevolg zelf de touwtjes in handen neemt. Want het is wel jouw schuld hoe je het ook wend of keert Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:04

RianneH schreef:
Loopt hij over je heen, maak je groot en breed, stop met spelen en zet hem eerst terug. Gaat hij niet op je lichaamstaal terug, dan zwiep je een aantal keer met je touwtje. Niet persé tegen hem aan, maar als hij echt bovenop je staat mag je hem best een tik verkopen.

Wat mij betreft mag dat best wat eerder al. Als hij in jouw persoonlijke ruimte komt, moet hij er uit. Als hij boven op je staat, ben je veel te laat...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:05

Owh ja tuurlijk, eigenlijk doelde ik meer op zoiets, maar is toch lastig uitleggen Tong uitsteken

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:08

Het geeft mij juist de indruk dat omdat alles zeg maar, zo ''zachtaardig'' moet, het juist te laat komt. Je kan 10x rustig iets zeggen of een duwtje geven maar soms komt dat niet door. En hebben ze het naar een flinke klets misschien wel door. En, ja ik heb hier ook ervaring mee.

Paarden in de kudde zijn namelijk ook niet zo zachtaardig tegen elkaar en wordt een paard ook op z'n plek teruggezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:09

Pcies, Nagini.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:11

eigenaresse meldt zich Vork

We hebben onze periodes gehad (bijv. van alles "schrikken" terwijl hij erg nuchter is, proberen je mee te sleuren naar het gras, etc). In het begin had ik ook erg moeite om hem aan te pakken, ik was dit gedrag niet gewend. Saffron heeft erg veel kracht (deels haflinger) en wil hier nog weleens gebruik van maken, vooral als je dit gedrag niet consequent aanpakt.

We zijn hier door heen gekomen door veel oefening, grondwerk en door goed consequent te blijven. Hij weet nu onderhand wel wat hij wel en niet mag.

Natuurlijk is hij nog jong en probeert hij nog af en toe de grenzen te verleggen, maar vaak is het na een strenge 'nee' of een stemverheffing (en eventueel een corrigende tik als het echt nodig is) ook weer klaar.

Het is bij hem heel belangrijk om consequent te zijn én te blijven en hem te "straffen" (dmv stem, lichaamstaal en indien nodig een corrigerende tik) en te belonen (dmv stem, aanraking) op het juiste moment. Lachen
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 08-06-08 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:13

Nagini schreef:
Het geeft mij juist de indruk dat omdat alles zeg maar, zo ''zachtaardig'' moet, het juist te laat komt. Je kan 10x rustig iets zeggen of een duwtje geven maar soms komt dat niet door. En hebben ze het naar een flinke klets misschien wel door. En, ja ik heb hier ook ervaring mee.

Paarden in de kudde zijn namelijk ook niet zo zachtaardig tegen elkaar en wordt een paard ook op z'n plek teruggezet.

Dan heb je nog nooit goed naar een kudde gekeken, want dan mis je een stuk zachtaardiger signalen.
Dat een paard in de kudde het doet, is geen excuus om er maar op los te gaan meppen.
Tuurlijk is te zachtaardig niet goed. Doe dat bij mijn paard en hij maakt gehakt van je. Maar hij doet precies hetzelfde als je onterecht gaat meppen. En dat houdt ook in als je zomaar uit het niets (in zijn ogen) agressief wordt.

Paarden bouwen het op. Van een hele lichte waarschuwing (bewegen van een oor) naar uiteindelijk een mep.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:17

Dingen als over het gras sleuren, naar de wei rennen, dat flikt hij ook helemaal niet meer en aan het touw ben ik dan ook wel 'consequent' ja. Dat doet hij gewoon echt helemaal niet meer, prima dus.

Het straffen en belonen heb ik door, op het juiste moment dan. Maar ik zit er mee hoe hard ik hem moet straffen. Ik heb hem echt flinke tikken uitgedeeld, maar nee hoor, even later doe hij het weer en met nog een tik ben ik er dan niet vanaf.

Moet ik hem dan keihard gaan slaan? Ja, ik weet dat het in de kudde er ook flink hard aan toe kan gaan, maar om zo ruw met hem om te gaan ben ik gewoon 'niet gewend denk ik'.
Laatst bijgewerkt door Skogsmulle op 08-06-08 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:18

Mij hoor je nergens zeggen dat je maar op je paard los moet slaan. En ook vooral niet opeens een knal moet gaan uitdelen want dat slaat nergens op.

Een paard kan van mij verwachten dat ie een tik kan krijgen als ie doorblijft gaan met bijv zich tegen mij aanschuren. Daar ben ik niet van gedient en als ik 'm 3x heb weggeduwt kan ie daarna een tik krijgen.

Bijten ze? Dan hebben ze gelijk een knal hangen. Imo moet je een paard gelijk na z'n ''slechte daad'' straffen. Niet 1 minuut later, want dan is het te lang geleden en snapt ie niet meer waarom je 'm straft en dán is het onterecht ja.

Daarnaast hoe paarden in het wild zich corrigeren of hoe ze in een kudde doen doet er eigenlijk niet toe, aangezien mijn verzorgpaard of bijv. Saffron geen kuddepaard is. En hij ook die correcties niet kent.

We kunnen wel allemaal zeggen '' maar in een kudde.. of maar in het wild''. Ze zijn niet in het wild, ze zijn niet in een kudde. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:21

Nagini schreef:

Wat je zegt klopt wel hoor. Als die eenmaal op je voet staat, je een schop verkoopt oid krijgen ze die ook zeker terug van mij. Tuurlijk, hallo, als ze zo vreselijk bij mij komen heb je soms ff grof geweld nodig.

Probleem hiervan is dat je al te laat bent en niet consequent geweest bent.
Je begint over kudde, neem dat nu meteen even mee. Als je bijv in onze kudde ziet, daar is een duidelijke verdeling in rang. Als het paard dat boven in rang staat langs het paard wil dat onder in rang staat, voldoet een oortje naar achteren tot een neusje dreigend in die richting, 3cm, om dat paard aan de kant te zetten. Jij hoort die persoon te zijn, jij bent de leider.
Nu hebben wij eentje erbij staan die probeerd de leider wat te verstoten. In ons geval niet geheel opbjectief, want leider is moeder (17) en dus in dit geval wat liever tegen dochter (11). Maar ze probeer het over te nemen met kleine dingen. Eens wat vaker voor de leider staan. Die weg duwen, onder de hals door lopen enz. Niet eens van de plaats af slaan, maar langzaam inpikken. Maar zou dochterlief moeders dreigend achterna zitten, dan kan die toch een aantal rake klappen verwachten ja. Maar moeders grijpt al in op het moment van de kleine dominate verschijnselen.

Het is dus zaak dat je die hele kleine dingen al ziet en daarop in kan spelen. Voordat hij in je nek springt zijn er al veel meer dingen gebeurd. Veel meer kleine momenten geweest waarop je in kon grijpen. Maar doordat de meeste mensen dat niet zien of daar niet consequent in zijn krijgt het paard de kans dat te ontwikkelen tot in dit geval bijten, achterna zitten, op je tenen staan enz.
Zaak is dus om al, zoals wendy zei, in te grijpen zodra hij in je ruimte komt. Had je dat vanaf het begin gedaan, kon je nu wijzen en hem alleen met het bewegen van je vinger weg sturen. Loopt hij alsnog door, maak je je hulp groter (zoals je ook wel ziet: zwaaien staart, been optillen, been bewegen, trap) en pets maar een keer tegen zijn borst aan.

Maar wat niet eerlijk is is dit altijd toe staan en dan nu alles gelijk doen en plots hem een schop verkopen. Grote kans dat een beetje dominant paard omhoog komt.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:25

Ah, bedankt voor je post RianneH. Lachen