advies graag! boomloos???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arvanti_haf

advies graag! boomloos???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:36

Okee, naturals, help me alstjeblieft!

Mijn paard staat op een geweldige stal, maar IEDEREEN om me heen rijdt engels/klassiek. Ik ga mijn paardje inrijden, en wil dit prestatiegerichte niet, en wil het liefst boomloos/bitloos. Lekker lange afstanden door het bos, en lets have fun en genieten!

Ik hoef niet gekeurd te worden door een jury, en hij hoeft niet in de krul. Nu ben ik me aan het verdiepen in de boomloze zadels, maar wat ik om me heen hoor is alleen maar negatief over boomloos.

Wat een boer niet kent, vindt hij niks. Hoe kan ik nu een reeel beeld krijgen. Ik hoor veel dat het slecht is voor zijn rug, en dan je ze dan de kreukels inrijdt. Ik vind het erg makkelijk gezegd, maar ik geloof het eigenlijk niet.
Ook de instructeurs (3 stuks) die ik ken zijn er negatief over, en zegt dat iedereen er van terug komt naar engels (misschien omdat ze het zelf niks vinden en dan de negatieve verhalen onthouden).
Als het echt zo slecht zou zijn dan waren die dingen toch nooit op de markt gekomen? Wat vinden jullie?
(maar hoe kan ik het goed aanpakken als de instructeurs het niks vinden....)lastiggggg

moonfish13

Re: advies graag! boomloos???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:41

boomloos, de een vind het fijn en de andere niet.
dat maakt denk ik niet zoveel uit, als het maar past, boom of niet.

maar met inrijden lijkt het mij wel fijn om een goed boomzadel te hebben. ligt naar mijn mening stabieler, en lijkt mij voor een pas ingereden paard fijner aangezien ze al moeite zat hebben om hun evenwicht te houden.
je hoort ook vaak verhalen dat het schuift en dergelijke maar dat weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 26-05-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:44

Het ene boomloze zadel is het andere niet, en het ene paard is het andere niet.
Ik heb een ruim jaar met een barefoot (met dubbele inlages en lamsvel pad) gereden, zonder problemen, het ging heerlijk! Maar de laastste weken kwamen er witte haren opzetten, terwijl ik nooit iets had gemerkt van drukplekjes ofzo.
Het bleek dus echt door de beugelophanging te komen, wat ik al vaker had gehoord van de barefoot. Ik ben toen verder gaan kijken naar een ander zadel, en kwam toen uit bij de ghost.
Daar rijd ik dus nu mee, en ik heb geen last meer van witte haren of plekjes. Volgens mij is dit zadel echt de oplossing voor mij en mijn paard.

Ik rijd overigens ook niet prestatie-gericht, eigenlijk alleen maar lekker polderritjes, en heb voor boomloos gekozen omdat het fijn contact met je paard geeft en omdat het ten alle tijden past (paardlief kan nogal wisselen van formaat Knipoog)

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:45

Ik ben op zich niet tegen boomloze zadels, maar JUIST daarmee zou je je paard nog beter dressuurmatig moeten trainen, om zijn rug te versterken, om de slechte drukverdeling van een boomloos zadel op te vangen. Recreatief rijden betekent niet vrijblijvend rijden, hoe leuk dat idee misschien ook is. Dressuurmatig rijden is niet alleen voor de wedstrijden, dressuurmatig rijden is voor een correcte houding en spieropbouw van je paard ZODAT hij een mens op zijn rug kan dragen zonder teveel nadelige gevolgen.

Ik rij western (training is evengoed dressuurmatig: soepelheid, spier- en conditietraining) en doe trektochten. Deze zomer weer een paar meerdaagse tochten door de Ardennen. En nee, ik rij mijn paard daar niet continu naar beneden, maar omdat ze een goede training krijgt naast de tochten, zijn haar spieren nu zo opgebouwd dat ze uit zichzelf een houding aanneemt die mijn gewicht beter kan dragen.

Dus boomloos rijden kan, maar wel bewust...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:48

Arvanti_haf schreef:
Mijn paard staat op een geweldige stal, maar IEDEREEN om me heen rijdt engels/klassiek. Ik ga mijn paardje inrijden, en wil dit prestatiegerichte niet, en wil het liefst boomloos/bitloos. Lekker lange afstanden door het bos, en lets have fun en genieten!

Ik hoef niet gekeurd te worden door een jury, en hij hoeft niet in de krul.

Hartstikke goed dat je niet prestatiegericht bent, geen jury nodig hebt, je paard niet in de krul hoeft en je lekkere lange afstanden door het bos wilt rijden.
Dit en 'having fun en genieten' kan allemaal ongeacht het soort zadel hoor, boomloos of met boom. Knipoog

Geef eens aan waarom je zo graag boomloos wilt?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:55

In de Cavallo (Duits paardenblad) van deze maand stond een uitgebreid artikel over boomloos versus boomzadel. Meerdere boomloze zadels waren getest met een elektronische drukmeetpad, en dat werd vergeleken met de meting van een boomzadel. Alle zadels waren op hetzelfde paard en met dezelfde amazone getest. Alle boomloze zadels kwamen veel ongunstiger uit wat betreft de drukmeting t.o.v. het boomzadel (sommige zelfs dramatisch, met flinke druk op de ruggengraat). Ik had hiervoor niet echt een mening over boomloze zadels (wist er te weinig van), maar na deze duidelijke test zou ik er niet meer aan beginnen, zéker niet als ik lange bosritten zou willen maken. Ik zie niet wat er "natural" is aan een boomloos zadel, eerlijk gezegd.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:02

promptertje schreef:
Ik zie niet wat er "natural" is aan een boomloos zadel, eerlijk gezegd.

Amen Haha!
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 26-05-08 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:07

Je verhaal komt me best wel bekend voor Ja Mijn oude stal was niet zo erg prestatiegericht als die van jou, maar ik kreeg wel van verschillende kanten te horen dat boomloos niks was. De ene zei dat het slecht was voor de rug, de ander zei dat het op een dekje met beugels leek, en van mijn instructrise kreeg ik te horen dat het voor zo'n jong paard erg slecht was en dat ik eerst beter moest leren rijden..
Echter had ik al veel positieve verhalen gehoord van internet, dus ik heb er toch eentje aangeschaft. De eerste dag dat ik hem binnen had kreeg ik de eerste reacties dat het wel meeviel, toch wel redelijk veel op een 'echt' zadel leek.. Heb een paar mensen laten uitproberen; 'goh wat zit het lekker zacht'.. Mijn instructrise was nog niet helemaal positief. Maar merkte na een tijdje dat mijn paard toch echt veel beter naar de zit ging luisteren, meer ontspannen liep. En toen ik een jaar later de barefoot cheyenne wilde verkopen en een arizona ging kopen toen wilde ze hem zelfs van me overkopen.
Verder ging de fysio er ook steeds positiever tegenaan kijken toen ze zag hoe soepel hij in de rug was.
Dus hier eigenlijk alleen maar positieve reacties Lachen
En denk maar zo: als ze eerst heel erg negatief zijn dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen Haha!

Ik zou eens een paar testzadels laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:08

promptertje schreef:
Ik zie niet wat er "natural" is aan een boomloos zadel, eerlijk gezegd.

Ik ook niet. Die aanname moet maar 'es de wereld uit. Hamer Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:14

Op zich is het denk ik íetsiepietse meer 'natuurlijk' dan een boomzadel, omdat je meer contact hebt met het paard, meer richting het zonder zadel rijden.. hoe minder hulpstukken hoe natuurlijker. Net zoals barebackpads ook bij het natuurlijk paardrijden worden gerekend. Een boomloos zadel zit daar net tussenin. Ik vind het niet zo'n heel erg rare uitspraak eigenlijk.
Maarja, zoals al zooo vaak gezegd; op een paard zitten is gewoon helemaal niet natuurlijk.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:23

mmm..ik denk dat je gewoon een paar diverse testzadels moet laten komen, een instructeur moet zoeken die niet zo narrowminded is Clown ..wel lekker makkelijk gezegd natuurlijk...en goed naar je paard luisteren en voelen en kijken.
een 1 testje met boomzadels en boomloze zadels ...tja...testen worden zo veel gedaan en de uitkomst kan zo worden gemanipuleerd(ook in andere sectoren) dat als je alle testresultaten van alle producten die getoond worden altijd klakkeloos zou geloven...mmm ik ga hier maar niet verder op in...is een andere discussie en niet on topic. Knipoog
Ik heb geen specifieke voorkeur voor boom of boomloos, alleen past boomloos nu beter bij mij en mijn paard..hiervoor altijd met boom erg fijn gereden. ik weet niet hoe het over 15 jr met de rug van mijn paard is maar als je met een boomzadel wat niet lekker past 15 jr rijdt is het ook niet wat..en niet iedereen weet en ziet of een boomzadel goed zit..dus tja...wat is wijsheid. voor alle 2 valt wat te zeggen.
Test vooral een aantal merken boomloze zadels en beslis dan of het wat is en kijk en voel goed hoe je paard erop reageert..
wat de rest vd wereld vindt of doet:het is jouw paard en jij beslist wat en hoe jij wilt rijden...zolang het geen dierenmishandeling is en je paard lijdt...is het jouw zaak...
gelukkig staat mijn instructrice er open voor en ziet me met sprongen vooruit gaan...ik rijd nu trouwens met een ghost, de Bf beviel mij en mijn paard niet, maar dat moet je via testzadels achterhalen wat je past en wat niet...
en idd waarom wil je boomloos?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:32

Testen die door fabrikanten gedaan worden kunnen best zo geïnterpreteerd worden, dat het eigen merk er het beste uit komt. Maar deze test is gedaan door het grootste (en onafhankelijke) blad van Duitsland, die hebben niets te winnen of te verliezen bij een goed of slecht testresultaat.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 14:33

sow, veel reacties, fijn!
Ik rijd nu een haf met een zadel waar ik meer op zit, terwijl ik alleen met mijn onderbenen het paard raak. Ik weet van mezelf dat ik het zadel echt nodig heb, om steviger te kunnen zitten. Op die platte dingen zit ik echt niet fijn. Ik heb hele lange benen, en ik had bij de veelzijdigheidszadels de indruk dat ik er echt op zat, ipv een was met mijn paard. Nu heb je bij die barefoot, dat je echt van die "kuipjes"hebt, waar je in zit, en je voelt je paard veel beter.
Wat gezegd werd over die drukverdeling uit dat Duitse blad dat is inderdaad wel opvallend. als dat echt zo is, is dat niet bevorderlijk natuurlijk. En we hebben op stal laatst een zadelmaker op visite gehad, en aan bijna alle paardenzadels was wel iets niet goed. Hafs wisselen ook nogal van breedte, en dan zou het fijn zijn als je een barefoot hebt die beter ligt...
Je moet het toch zelf doen natuurlijk, het gaat meer om je rijkunsten, en natuurlijk is de dressur toch je basis, dat snap ik natuurlijk wel. Maar ik vond dit wel leuk bij het Natural horsemanship passen dat ik veel met hem doe. Ook wil ik hem op zit en benen, een beetje ala western inrijden. Ben door mijn eraringen een beetje anti "contactteugel" geworden...

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:40

ik heb mijn boomloos net verkocht omdat ik gewoon hele erge rug pijn ervan kreeg. ik had gewoon totaal geen steun.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 14:41

detail, bij ons op stal doet de jeugd aan wedstrijden, en niet dat ze zwaar kak fanatiek zijn hoor, dat ook helemaal niet!

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:48

promptertje schreef:
Testen die door fabrikanten gedaan worden kunnen best zo geïnterpreteerd worden, dat het eigen merk er het beste uit komt. Maar deze test is gedaan door het grootste (en onafhankelijke) blad van Duitsland, die hebben niets te winnen of te verliezen bij een goed of slecht testresultaat.

ok...dan zeg ik niks meer daarover en over deze test.. Knipoog ..maar totdat mijn paardje aangeeft dat t slecht is voor dr blijf ik er mee rijden... Haha! ...
en de jeugd kan snel oordelen...maar misschien kun jij ze toch van een vooroordeel afhelpen..toch? Pling

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:01

Ik zelf heb een vrij breed paard waar ik al 5 boomzadel voor heb gehad allemaal zijn te ze op ten duur te krap geworden zo nu ook mijn kentaur mendea II.
ik rijd nu een week lang met de barefoot london van een stal genoot. Ik merk echt verschil ze loopt veel ruimer en wilt stukken beter ontspannen. dus ik zit zelf te overwegen om over te stappen op een bf.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:49

Barefoot London kwam het beste uit die test Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:24

promptertje schreef:

Jawel hoor... advertentiegelden. Meestal zijn tests in bladen niet zo heel erg onafhankelijk. Bladen zijn sowieso meestal niet echt onafhankelijk te noemen.
Bovendien zegt zo'n test alleen iets over de combinatie ruiter-paard-zadel. Verder niks.
Voor deze combinatie was boomloos dus niet zo'n goed idee.

Het belangrijkste is dat je een passend zadel hebt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:34

Zo kun je het ook lezen Lachen. Voor mij geen boomloos zadel in ieder geval, ik zit niet kaarsrecht ben ik bang dus dan is boomloos geen optie, dat haal ík weer uit die test.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:39

Of misschien juist wel.. Een boomloos zadel dwingt je als het ware om recht te gaan zitten. Maar op een boomzadel kun je zo scheef zitten als je wil, je wordt er niet op gewezen, met misschien vervelende gevolgen voor t paard.. Als je zelf steeds scheef blijft zitten dan kun je natuurlijk niet verwachten dat je paard mooi recht wordt Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:42

Hier iemand die haar paard in rijdt met de Barefoot Cheyenne (boomloos dus Knipoog ). Nou, tot nu toe bevalt het ons prima. De redenen dat ik voor boomloos heb gekozen destijds:

- Flexibel zadel dat zich vormt naar het lichaam van mijn paard, wat handig is aangezien een jong paard nogal kan veranderen
- Licht zadel (ca. 3,5 kg)
- Zit heerlijk en zacht, ik vind zo'n boom niet echt geweldig zitten
- Ik voel mijn paard tenminste, zijn energie, zijn bewegingen
- Goed voor mijn onafhankelijke zit, wat ik zelf heel belangrijk vind (onafhankelijk zitten heeft niets met kaarsrecht zitten te maken trouwens Knipoog )
- Betaalbaar zadel

Zo, dit zijn een paar van mijn persoonlijke redenen. Mijn paard doet het er tot nu toe prima op. Maar ik ben wel aan het rondkijken naar een korter (bruin) zadel, aangezien hij een vrij korte rug heeft. Maar tot nu toe, kan ik echt niets vinden (wat ook nog eens een beetje betaalbaar is). Drukplekken, witte haren, nee, geen last van. Ik check ook altijd of de ruggengraat vrij ligt en dat ligt hij (met dubbele inlages). Verder laat ik zijn rug regelmatig checken. Ik ken inmiddels diverse mensen die boomloos rijden en hoor weinig klachten. Denk dat een zadel ook iets heel persoonlijks is. Het is gewoon een kwestie van uitproberen en goed blijven kijken naar je paard en zijn rug/bewegingen etc.

Dat een blad in Duitsland een test doet, ach.... Is het zoiets als Bit toevallig die Cavallo? Haha!
Ach jaaaa, onafhankelijk...... Clown

En is de test gedaan op 1 paard met 1 amazone?

Inderdaad, wij hadden laatst ook een zadelmaker op stal en met alle zadels was inderdaad wel iets. Ik ben de enige die boomloos rijdt bij ons. Niemand die het afkraakt en eigenlijk weten ze niet eens wat boomloos is. Ze denken allemaal dat ik op een western zadel rij. Nagelbijten / Gniffelen

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:53

Hier bitloos side-pull en London Barefoot voor inrijden van mn 4-jarige. Juist omdat ie de komende jaren nog zo flink zal groeien. Mocht ik later keuze maken voor een tak van sport of lange buitenritten wil maken hou ik de drukverdeling goed in de gaten en ga indien nodig over op een boomzadel. Is denk ik ook erg van je paard afhankelijk.
Had wat problemen met mn eigen balans, omdat mijn jonge paard dat nog niet heeft, maar met aanpassen van de kniewrongen en beugels was dat probleem verholpen. Zoals Nadya al aangaf bevordert het je onafhankelijke zit. Voorlopig ga ik boomloos verder!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:54

De Cheyenne kwam heel slecht uit de test. En nee, Cavallo is absoluut niet zoiets als Bit, dit is een blad dat bij manegetesten dramatisch lage cijfers uit durft te delen, als de manegepaarden niet in het land komen of in donkere boxen zonder sociaal contact staan, daarom lees ik dat blad ook zo graag, er staat écht wat in, ipv fabrikanten en grote namen naar de mond te praten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:00

Oooh, dus ik rij met een waardeloos zadel? Tja, nou ja, zolang mijn paard het er goed op doet...... Knipoog
Maar is die test nou gedaan op 1 paard of niet?

Overigens, prima dat een blad kritiek geeft aan de beroerde maneges waar paardvriendelijkheid ver te zoeken is. Mogen ze hier van mij ook doen, hoor. Lachen
Weg met dat domme sterrensysteem, waar bepaalde ruiters en onwetende mensen zo tegenop kijken. Misselijk