Wat is Parelli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SJDC

Wat is Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:37

De titel zegt het al, ik wil graag weten wat parelli is. Ik heb een vriendin van me er al eens over horen praten maar ik heb geen idee wat het doet. En waarom je het nodig zou hebben.
Kan iemand me helpen?

Anoniem

Re: Wat is Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:39

Een methode van NH, wat bestaat uit verschillende levels...
Zelf ben ik er niet meer zo voor na het eerste level gekocht te hebben (alweer doorverkocht) ..... Maar dat ben ik persoonlijk Lachen
kijk 'ns op www.parelli.nl

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:45

bizzybijtje schreef:
Een methode van NH, wat bestaat uit verschillende levels...
Zelf ben ik er niet meer zo voor na het eerste level gekocht te hebben (alweer doorverkocht) ..... Maar dat ben ik persoonlijk Lachen
kijk 'ns op http://www.parelli.nl

Dankje Mies, ik vind het niet echt geweldig lijken. Ik denk dat je er misschien wel iets verder mee komt, maar meer ook niet. Klopt dat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:12

zoek eens op youtube op parelli natural horsemanship en dan zie je wat je er mee kunt bereiken Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:10

Parelli is een trainingssysteem voor de ruiter, leren hoe een paard denkt en hoe je daarop als mens in kan spelen. Het paard kan namelijk al Parelli, het is de mens die het moet leren. En hoever je daarmee komt ligt aan je eigen inzet.

Misschien kun je ook even kijken naar het filmpje waarvan de link in mijn onderschrift staat. Clinton Anderson doet iets dat lijkt op Parelli. Wat je daar ziet geeft je een indruk wat de impact kan zijn op je paard. En dan daag ik je uit om na het zien van het filmpje dan nog te roepen dat het je niets lijkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:14

Het filmpje van clinton anderson vind ik dan weer niks. Te grof.

@bizzybijtje: vertel Lachen Heb je ook daadwerkelijk er iets mee gedaan?

@VxS: want? Laat me raden, jij hebt vast iets veel beters ontwikkeld...

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:16

Ik vind het geweldig Knipoog Er zijn veel mensen met paarden die wel wat meer Savvy kunnen gebruiken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:18

VxS schreef:
De titel zegt het al, ik wil graag weten wat parelli is. Ik heb een vriendin van me er al eens over horen praten maar ik heb geen idee wat het doet. En waarom je het nodig zou hebben.
Kan iemand me helpen?

Hahaha, zo denken de mensen bij mij op stal ook waarschijnlijk. Haha!
Ze hebben geen idee wat ik aan het doen ben als ik aan het grondwerken ben en ik laat ze maar in die waan...... Tong uitsteken

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:19

Hou er ook wel rekening mee dat ieder paard er anders op reageert Knipoog Het ene paard reageert goed op Hemfling, de ander op Monty Roberts, en de ander weer op Parelli.
Ze leren je allemaal kijken vanuit de 'ogen' van het paard.. Het paard zijn natuurlijke gedrag Knipoog en zijn (eventuele) reacties op dingen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:46

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:54

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:55

Mee eens. Maar op grond van een website beslissen dat het je niets lijkt vind ik persoonlijk dan weer een beetje voorbarig.

A mind is like a parachute. It only works when it is open.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:57

Ben ik helemaal met je eens, Wendy. Ik denk ook dat de meeste mensen begeleiding moeten hebben met het Parelli systeem, naast de zelfstudie op dvd e.d. Want als je het paardengevoel echt mist, kan het juist ook heel goed fout gaan. Verdrietig

Overigens doe ik zelf een combi van Parelli en Hempfling en krijg daar ook les in. Fijne combinatie, waarin vooral ook gelet wordt op de uitdrukkinging van het paard. Veel van het NH gebeuuren vind ik te veel op gedresseer lijken, terwijl ik echt juist vooral voor die band ga tussen mijn paard en mij. Kan het niet zo goed uitleggen nu (ben erg moe).......

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:03

Ik ben geen fanatieke parellier, heb dan ook geen pakketten gekocht. Mijn engels is te belabberd, en mijn portomonee niet dik genoeg Tong uitsteken
Maar al internettend kom je ook al een hoop te weten over deze methode, en dit heeft mij in iedergeval al zeker verder geholpen. Eigenlijk is het (hele NH gebeuren) logisch nadenken en daar logisch op reageren. Zo logisch, dat de meeste mensen er niet op komen. Door simpele, subtiele, maar duidelijke bewegingen te maken krijg je een natuurlijke communicatie met je paard.

Mensen die met paarden in aanraking komen zijn in eerste instantie vaak niet bewust van de signalen die iemand afgeft, en Parelli helpt je daar heel erg bewust van te worden.

Het hele commerciële gebeuren maakt het vor mij weer minder aantrekkelijk, daarom probeer ik het van filmpjes, horen, zien en lezen (boeken, fora, etc.) te leren. Maar ik ben dan ook niet extreem fanatiek. Wel wordt er in mijn rijles wel gebruik gemaakt van de NH gedachtes.

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:25

Wendy schreef:
Het filmpje van clinton anderson vind ik dan weer niks. Te grof.

@bizzybijtje: vertel Lachen Heb je ook daadwerkelijk er iets mee gedaan?

@VxS: want? Laat me raden, jij hebt vast iets veel beters ontwikkeld...

Nee, maar ik snap het nut niet. Waarom zou je het nodig hebben als je ook gewoon grondwerk kan doen?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:59

Bij Parelli kun je ook als actieve toeschouwer naar toe, wellicht interessant Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:13

VxS schreef:
Nee, maar ik snap het nut niet. Waarom zou je het nodig hebben als je ook gewoon grondwerk kan doen?

En wat is dan gewoon grondwerk? Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:26

Parelli en al die andere NH grootheden zijn stinkend rijk geworden met iets wat elk echt paardenmens al lang had uitgevonden en dat is kijken en je inleven in een paard.
Deze mensen hebben een goed praatje, waar ik het vaak mee eens ben, maar ik weet ook dat de meeste paardeneigenaren nooit zullen leren hoe een paard ECHT in elkaar zit en gewoon iemand volgen die op dit moment heel erg in de belangstelling staat.Bekende namen zijn erg in trek bij het paardenvolk, denk alleen maar eens aan Anky of een andere bekende dressuur of spring ruiter of amazone. Als je daar bij lest dan ga je het ook helemaal maken in de toekomst! En ik twijfel zeker niet aan de kundigheid van een parrelli of al dat soort groot heden, maar lang niet iedereen kan het ze nadoen..ook niet na div. dure clinics.
Oei...ik hoop dat ik niet heel bokt over me heen krijg nu.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:41

aerdenhout1 schreef:
Parelli en al die andere NH grootheden zijn stinkend rijk geworden met iets wat elk echt paardenmens al lang had uitgevonden en dat is kijken en je inleven in een paard.
Deze mensen hebben een goed praatje, waar ik het vaak mee eens ben, maar ik weet ook dat de meeste paardeneigenaren nooit zullen leren hoe een paard ECHT in elkaar zit en gewoon iemand volgen die op dit moment heel erg in de belangstelling staat.

Weet je wat het is? Er bestaan zo weinig echte paardenmensen meer, daarom hebben mensen als parelli een kans. Het is niks nieuws, maar als ik niemand kan vinden die me fatsoenlijk kan helpen met mijn paard, zonder allerlei dwangmiddelen... tsja, dan maak ik liever gebruik van iemand die het me wel kan leren. En eerlijk gezegd zal het me een worst wezen of dat parelli is, of de boer om de hoek.
Maar parelli heeft toevallig wel een heel goed stap voor stap systeem neergezet. En als daar mensen mee geholpen zijn, wat is dan jouw probleem?
Natuurlijk word ik niet zo goed als parelli zelf. Laat dat nou ook net niet mijn doel zijn. Ik wil op een fijne manier plezier maken met mijn paard. Leren over hoe mijn paard in elkaar zit. En ja, ik durf te zeggen dat ik echt wel snap hoe een paard in elkaar zit. Parelli heeft me daar ook in geholpen, onder andere.
En wat is daar mis mee?
Edit: ik denk dat je pas echt de mis in gaat als je iemand tot op de letter gaat volgen. Er een geloof van maakt, iemand op een voetstuk plaatst. Maar dat geldt niet alleen voor de paardenwereld, dat geldt voor het hele leven.

Eerlijk gezegd vind ik jouw post nogal arrogant overkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:13

Als je van paarden houdt, dan gun je ze een baasje die snapt hoe een paard in elkaar zit, en als hij dat niet snapt, bereid is om te leren hoe het op een paardvriendelijke manier kan. En dat gun je ieder paard. Een baas die zich kan leren inleven in een paard, die kan en wil leren waarom een paard zo reageert als hij reageert, en hoe je in moet spelen op een paard zonder er voor iedere kilo voer die er ingaat een hulpteugel bij te zetten of een groter en een scherper bit te gebruiken. De JBF methode (Jan Boeren Fluitjes) werkt vaak net zo goed, maar wie heeft er in zijn omgeving mensen zitten die echt kennis van zaken hebben, en wat eigenlijk nog balangrijker is, die kennis goed kunnen overbrengen? Zoals hier boven is aangegeven: het zijn er maar heel weinig, en het worden er steeds minder.

Parelli (en bijv. ook Voest en Clinton Anderson) reikt je deze kennis aan. Vanuit je luie stoel, via DVD en boeken, ieder moment van de dag dat jij deze prive-instructeur nodig hebt. Voor een nominaal bedrag per dag (als je alle prijzen even omrekend). Mag je commercie noemen, maar net als wij kunnen Parelli en al die andere leraren niet leven van lucht alleen.

Er komen steeds meer mensen op latere leeftijd in aanraking met paarden die niet het geluk hebben gehad, en waarvan de ouders niet de middelen hebben gehad om hen in van hun vroege jeugd af aan met paarden in contact te brengen. Deze paardenliefhebbers willen lol hebben en veilig met een dier kunnen omgaan. Je wordt bang op latere leeftijd, je realiseert je je de gevolgen die een verkeerde val kan hebben, en je realiseert je dat geen enkel paard het waard is om je nek te breken of voor de rest van je leven de consequenties van een verkeerde val te moeten dragen. En dat is de insteek van Parelli. Veiligheid voorop, een programma dat is uitgestippeld dat iedereen het kan volgen, om het mogelijk te maken meer uit je relatie met het paard te halen dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:36

aerdenhout1 schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Ik was nog nooit in aanraking gekomen met al deze methoden maar toch herken ik ontzettend veel van mijn manier om met paarden om te gaan in die methoden. Ik noem het alleen "luisteren naar je paard", maar de essentie is hetzelfde denk ik Lachen

Al vind ik het wel goed dat er dergelijke dvd's bestaan omdat veel mensen er niet erg bij stil staan en dat door deze methoden + materialen wél gaan doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:30

IK ben zeker gen tegenstander van wat voor NH er dan ook..laat dat duidelijk zijn, maar ik zie ook dat het een soort van mode verschijnsel is en dat iedereen ( Nou ja iedereen..) denkt HET te hebben gevonden. Kijk alleen maar eens naar de o zo bekende, maar totaal niet begrepen join up die je in een hele boel topics tegenkomt. Ze hebben er geen idee van waar ze mee bezig zijn, maar Marty Robbins doet het..dus kunnen wij het ook. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat de hulpteugel zoals de slof jaren eerder ook in trek was omdat een bepaalde bekende dressuurruiter er mee reed, net zoals het laag en 'zeer' diep rijden wat Anky doet wordt vaak nagedaan.
En Wendy...je hebt helemaal gelijk wat betreft dat er bijna geen echte paarden mensen meer zijn...ik ga niet met je mee dat ik arrogant ben, volgens mij ben ik verre van dat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:55

Kijken en inleven in paarden doe ik al van kindsaf aan Lachen . Maar ik vind de technieken die aangeboden worden via NH-boeken/dvd's/lessen e.d. wel heel fijn. Ik ken niet een persoon die EN traditioneel bezig is EN zo met lichaamstaal bezig is eigenlijk. Het is net even dat beetje meer met NH.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:19

aerdenhout1 schreef:
Kijk alleen maar eens naar de o zo bekende, maar totaal niet begrepen join up die je in een hele boel topics tegenkomt. Ze hebben er geen idee van waar ze mee bezig zijn, maar Marty Robbins doet het..dus kunnen wij het ook.

Als je bedoelt wie ik denk dat je bedoelt: de goede man heet Monty Roberts. En wat je verder opnoemde: ligt dat aan de methode, of aan de mensen die denken dat ze het hebben begrepen?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:33

Ik vind het allemaal heel knap wat die mensen kunnen, en wat zij bereikt hebben. Maar in mijn ogen schiet je er niet veel mee op. Leuk dat je paard je volgt, en je nadoet. Maar wat als hij hier misbruik van gaat maken? Bedankt parelli.
Dat is niet iets wat je van te voren kan inschatten. Een band met je paard kun je ook zo opbouwen, daar heb je al die methodes toch niet voor nodig?
Je leert je paard te begrijpen, maar dat kan ook door normale manieren.
Daarbij komt, dat de 'kleine' kinderen en onervaren mensen, hier zomaar mee aan de slag gaan. Dat lijkt me totaal niet de bedoeling, want daar krijg je foute dingen van.

Nee, ik vind dat parelli en het gedoe echt totaal niets. -Sorry als ik hiermee mensen aanval.-