Bitloos met Trekpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Bitloos met Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 07:05

Na eerder wat loswerk en grondwerk te hebben gedaan heb ik nu de stoute schoenen aangetrokken en ben ik met het bitlooshoofdstel van een vriendin van mij (die ook een trekpaard heeft...) op Emma gestapt.

Mijn trekpaard is jaaaren lang gereden op liverpoolstang. Toen ze bij mij kwam wilde ik wat anders voor haar. Ik dacht te beginnen met gebroken bitje, dat leek me vriendelijker dan een stang. Niets is minder waar, ze werd er kriegelig van zo'n bewegend ding in haar mond. Bovendien liep ze er dwars door heen. Uiteindelijk ben ik weer op een stang terecht gekomen, op een simpel bokkenbitje. Hierop doet ze het in principe uitstekend.

Toch raadde mn vriendin aan om het eens te proberen. Laatst heb ik op haar paard gereden met het hoofdstel. Op zich ging het wel, maar ik vond dat het lang duurde voordat de hulpen "door" kwamen.

Gister op mijn eigen belgje. Ik ben nog niet helemaal 100% overtuigd. Maar het lukte wel. Eerst in de bak. Het was echt even wennen voor Emma, het duurde ook even voordat ze doorkwam dat ze voor de druk moest "wijken". Nu is ze linksom wat makkelijker dan rechtsom. Bak waren we zo beu, dus ik dacht we gaan maar naar buiten. Express langs punten gereden waar ik altijd een beetje strijd heb met Emma. We zijn over het spoor gegaan, langs vrachtwagens e.d. Ze deed het super. Alleen soms op die bepaalde punten moest ik flink doorvragen omdat ze graag haar eigen kant op wil. Toen we dat punt voorbij waren, was het ook voor haar ok.

Ik weet dat het niet de bedoeling is om flink te trekken, maar soms was dat de manier om even door te komen. Aan de ene kant wil ik graag doorgaan met Bitloos. Aan de andere kant ben ik bang dat ik weer van die momenten krijg waarop ik niets te zeggen heb. (en dat heb ik vaker gehad met een gebroken bit) Dan ging ze nog harder op meer druk van het bit. Ook niet de juiste oplossing dus.

Heeft iemand nog tips hoe ik dit kan handelen? Met vlagen liep ze wel ontspannender, maar was ook onwennig.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OD38LHQ6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LGFAHV7Q.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-K4CS7QM6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EIIK4XXL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WU6ZEPIN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BCW4RYSI.jpg

Afbeelding

Bellarose

Re: Bitloos met Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:09

Ik lees even mee, hier exact hetzelfde probleem..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:29

En als je nu in eerste instantie zijwaarts corrigeert? Dus eerst een ophouding maken en als ze dan niet luistert een rondje draaien? Tot ze stil staat? Dan moet ze toch in de gaten krijgen dat die ophouding wat betekent.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 07:51

Ja ik heb in de bak voltes gereden, dat ging na verloop ook wel steeds beter. Als ze er echt vandoor gaat heb ik dat nog niet geprobeert. Maar je begrijpt dat ze met zo'n groot lichaam niet zo wendbaar is en de kans bestaat dat je ze dus onderuit trekt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:51

Kent je paard de one-rein stop al? Dat is wel heel handig, zie hier: http://paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

Dat je paard soms niet goed de hulpen doorkrijgt of door je heen dendert heeft niets te maken met de optoming. Met of zonder bit maakt namelijk geen verschil daarin Knipoog .
Aan de teugels trekken is inderdaad de oplossing niet, dat valt een beetje onder symptoombestrijding vindt ik... Het is namelijk niet de kunst je paard terug te krijgen áls hij er vandoor gaat, maar om te zorgen dat je paard er überhaupt niet vandoor gaat. Misschien gaan grondwerken en het wijken voor druk uitbreiden?

Wat heb je trouwens een mega gaaf knol Haha! !!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:57

Leuk is dat he, bitloos. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie beiden nog wennen is. Weet ook: er zijn nog heel veel andere soorten bitloze manieren. Als je ermee door wilt gaan is het misschien leuk om die andere manieren ook eens te proberen.

Wat ik me wel afvraag nav je foto's: zit de neusriem niet wat laag? Je moet even voelen waar de zachte inhammen naast de neus eindigen, en daar moet de neusriem eigenlijk zitten. (bovenste helft neusriem op het bot, onderste helft neusriem mag op het zachte)

Maar ik kan het verkeerd zien hoor.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:22

dat probleem heb ik ook maar een oplossing heb ik nog niet dus ik lees even mee

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:51

Dani62 schreef:
Kent je paard de one-rein stop al? Dat is wel heel handig, zie hier: http://paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

Dat je paard soms niet goed de hulpen doorkrijgt of door je heen dendert heeft niets te maken met de optoming. Met of zonder bit maakt namelijk geen verschil daarin Knipoog .
Aan de teugels trekken is inderdaad de oplossing niet, dat valt een beetje onder symptoombestrijding vindt ik... Het is namelijk niet de kunst je paard terug te krijgen áls hij er vandoor gaat, maar om te zorgen dat je paard er überhaupt niet vandoor gaat. Misschien gaan grondwerken en het wijken voor druk uitbreiden?

Wat heb je trouwens een mega gaaf knol Haha! !!!

Met bit zit bij Emma wel enigzins verschil, nl eerdere reactie. Maar dat terzijde.

One rein stop kende ik nog niet. Maar ik heb met grondwerken geoefend dat ze moet wijken voor druk. Dus de stelling aannemen zowel links als rechts. Ook het hoofd op druk naar beneden brengen. Het laatste kan ze met de minste druk. Met de stelling duurt het enorm lang voordat ze haar hoofd/hals buigt. Natuurlijk beloon ik wel met de druk ervanaf halen als ze dat wel doet.

Ik ben op zich echt nog een leek in dit soort dingen, maar je moet ook begrijpen dat Emma niet zo enorm buigzaam en lenig is.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 09:57

Maanling schreef:
Leuk is dat he, bitloos. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie beiden nog wennen is. Weet ook: er zijn nog heel veel andere soorten bitloze manieren. Als je ermee door wilt gaan is het misschien leuk om die andere manieren ook eens te proberen.

Wat ik me wel afvraag nav je foto's: zit de neusriem niet wat laag? Je moet even voelen waar de zachte inhammen naast de neus eindigen, en daar moet de neusriem eigenlijk zitten. (bovenste helft neusriem op het bot, onderste helft neusriem mag op het zachte)

Maar ik kan het verkeerd zien hoor.

Ik heb al eens een touwhalster geprobeerd, maar daar voelde ik me niet happy mee. Ik ken iemand die er met een tinker mee rijd, die doet het er geweldig op.
Van wie ik dit hoofdstel mocht gebruiken heeft ook eerst een touwhalster geprobeert. Dit ging ook niet lekker, over dit hoofdstel is ze zeer te vreden. Je moet het maar net treffen dat je een goed passend hoofstel kan gebruiken van iemand. Iedere keer een ander aanschaffen om te proberen is ook zo kostbaar Knipoog En dan de maat alleen al...

Wat de neusriem betreft, ik vertrouwde op degene van wie die is dat het goed zat. Zij heeft em op maat gemaakt. Maar ik mag em nog eens lenen, dus dan zal ik het zelf nog eens controleren.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:52

Ik heb geen tips voor je, ik denk dat ze er even aan moet wennen? Kun je haar normaal gesproken op je zit en je benen rijden, is ze snel drammerig? Leuke foto's!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 17:37

antoinetje schreef:
Ik heb geen tips voor je, ik denk dat ze er even aan moet wennen? Kun je haar normaal gesproken op je zit en je benen rijden, is ze snel drammerig? Leuke foto's!

thanks...

Tja ik kan dr goed op mn benen rijden, dwz als ik mn benen aanleg gaat ze vooruit/draven. Maar als ze het in dr kop heeft...tja dan is ze idd snel drammerig. Met vlagen hoor. De laatste tijd gaat het opzich goed moet ik zeggen. Vorig jaar rond deze tijd ging ze met me aan de haal. Ze heeft een periode gehad waarbij ze het bit aan 1 zijde vastpakte en op dr dooie gemakje omdraaide. Niets aan te doen. Sindsdien neem ik een zweep mee. Ik zie nl al aan dr oren of ze het van plan is. En dan begrens ik met mn zweep/laat em aan dr zien, dat is genoeg.

Op mn zit rijden wil nog wel eens mislukken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:08

ik heb ook een zwaar trekpaard en heb ook met zo'n optoming gereden, maar ben er helemaal van teruggekomen, ik rij liever op een touwhalster en dan volgens de principes van Parelli, ik gebruik altijd netjes de 4 fases en merk dat het echt werkt, zelfs bij zo'n zwaar paard.

Op advies van Eddy Modde (Parelli instructeur) ben ik wel weer met bit gaan rijden, omdat ik wat veel "discussies" kreeg: paard wil ALTIJD naar het dorp en ik wil ook wel eens naar het bos.
Mijn paard doet geen stap in een bak, dus wij rijden altijd buiten.

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:01

Hallo! ik heb me hier ook even aangemeld, ik ben de vriendin waar izzy het over heeft. Sinds januari rijdt ik met lieke bitloos en dat bevalt goed. de eerste keer heb ik met haar 10 minuutjes in de bak gereden en dat ging goed, toen ook besloten om naar buiten toe te gaan en dat ging perfect! we komen elkaar zekers nog wel een paar keer tegen, vooral op de terugweg als we vlak bij de wei zijn wilt ze nogal graag haar zin doordrijven. ik krijg haar goed terug,ze reageert goed op mijn stem en zit en ja soms helaas moet ik ook met mijn volle gewicht aan de teugel hangen,ditis gelukkig zeldzaam.
heb met haar geprobeert om hier ook mee te gaan ringrijden maar dat ging niet, ze stopt niet aan het einde van de baan terwijl ze dit met bit perfect doet en rij dan ook met losse teugel, dat word nog ff oefenen Knipoog
ik volg dit topic met veel interesse! Haha!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 15:25

Morrie schreef:
ik heb ook een zwaar trekpaard en heb ook met zo'n optoming gereden, maar ben er helemaal van teruggekomen, ik rij liever op een touwhalster en dan volgens de principes van Parelli, ik gebruik altijd netjes de 4 fases en merk dat het echt werkt, zelfs bij zo'n zwaar paard.

Op advies van Eddy Modde (Parelli instructeur) ben ik wel weer met bit gaan rijden, omdat ik wat veel "discussies" kreeg: paard wil ALTIJD naar het dorp en ik wil ook wel eens naar het bos.
Mijn paard doet geen stap in een bak, dus wij rijden altijd buiten.

Tja over discussies gesproken...Emma kan er wat van Knipoog Maar nu rij je dus weer met bit? Wat voor soort bit?