Vraagje NH :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maflinger

Vraagje NH :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:35

Doei!

Fijn dat jullie even in mijn topic komen spieken Lachen Ik heb een paar vraagjes over NH nouja ik denk dat het hier thuis hoort! Ik verzorg sinds eind januari een super lieve merrie. Maar er is in het verleden met haar enorm veel gebeurd. Maar dat ter zijde.
Ik wil nu een soort van begin gaan maken met NH want het spreekt me enorm aan! Maar dan wil ik beginnen met simpele dingen, want ze loopt gewoon door mij heen.
Zo wilde ik bijvoorbeeld gaan beginnen met:

Als ik stil sta moet het paard ook stil staan. Dus als ik loop en ik stop met lopen moet zij ook stoppen met lopen.
Wil ik een pasje naar achter doen of naar voor moet het paard dat ook doen. En opzij net zo.

Maar is dit een goed begin om te beginnen of kan ik beter anders beginnen. Als het zegmaar goed is dan wil ik eerst gewoon beginnen met stappen en dan stoppen. Stappen en weer stoppen. Als dit dan goed gaat. Pasje naar achter enzo. Ze kan achterwaarts op het comando terug en back.

Maar is dit dan goed? Alvast bedankt Lachen

Doei, doei

of hoort dit bij Vrijheidsdressuur?

Animal_ABC

Re: Vraagje NH :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:38

Nee hoor, dit hoort neit bij vrijheidsdressuur, dit hoort bij de normale omgang met je paard Haha! Dus heel goed dat je hier mee aan de slag gaat! Het paard leert respect hebben voor jouw ruimte, en het is een goede maneir om elkaar beter te leren kennen.

Succes!

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:44

Oke bedankt. Maar als dat allemaal onder de knie is. Zal misschien nog wel een tijdje duren maar wat zou dan de volgende stap kunnen zijn? Haha!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:20

Wat je kunt is bijvoorbeeld

- overal aanraken ook met bijvoorbeeld plastic
- wijken voor druk, om alle plaatsen van het lichaam je paard laten weggaan van de druk van je hand
- obstakeltraining, samen verschillende obstakels zoals een zeil ed overwinnen, eerst vanaf de grond, dan onder het zadel

Zoalng je alles opbouwt en in kleine stapjes moeilijker maakt, zodat je paard mee kan, werk je met al deze oefeningen aan het verbeteren van je relatie.

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 10:21

Okee heel erg bedankt Lachen

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:55

Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties. Verder raad ik je aan om op zoek te gaan naar een goed boek of zoiets, zodat je heel bewust en doelgericht met je Maf aan de slag kunt. Natuurlijk vind ik ook dat je zonder voorgeschreven handleidingen prima met een paard kunt werken. Maar mensen als Parelli of Monty Roberts bijvoorbeeld hebben hun hele leven ervaringen opgedaan met paarden (veel meer dan wij ooit zouden kunnen), en de ontdekkingen prachtig voor ons opgeschreven in vele soorten boeken. Heel leuk en leerzaam om er over te lezen en de oefeningen toe te passen met je eigen paardje! Veel succes in elk geval!