Bang van touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Bang van touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 14:13

Hallo,

heb ik mij nou een touwhalster aangeschaft voor mijn paardje, blijkt hij er bang van te zijn! Het is een zwarte met witte spikkels, misschien lijkt ie wel op een slang of zo??
Van een normaal halster is ie niet bang, is ook niet kopschuw of niets. Ik ging daarnet gewoon naar hem toe in de weide met het touwhalster vast. Toen ik vlak naast hem stond en hij het plots doorhad dat ik iets geks in mijn hand had, werd hij bang en liep hij vlug weg. Een paar meter verder bleef hij stil staan om te kijken. Ik heb het touwhalster op de grond gelegd en hij is er naar toe gestapt om eraan te snuffelen.
Daarna ben ik voorzichtig terug naar hem gegaan met het touwhalster, maar hij bleef weglopen, iets wat hij anders nooit doet. Ik kan hem normaal altijd benaderen in de wei en normaal komt hij zelfs naar me toegestapt...

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Voor Parelli zal hij nl. een touwhalster moeten dragen...

shennie

Re: Bang van touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:16

Misschien kun je eerst een gewoon halster omdooen en als je de mogelijkheid hebt om op stal het touwhalster om te doen.
Succes ermee!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:05

Dag Shennie,

bedankt voor je tip. Ik heb het zoals je zei boven zijn stalhalster aangedaan en daarna stalhalster af gedaan. Hij heeft "de slang" inmiddels al mooi om zijn hoofdje gedragen!

Ik heb hem hiervoor wel uit de wei gehaald en vastgebonden, zodat ie niet kon weglopen. Een lekker hoopje hooi op de grond en poetsen maar, dat vindt ie heerlijk. Ook een wortel in de aanslag. Het touwhalster hing al die tijd opgehangen op een meter of 4 van zijn neus (en maar kijken en blazen)! Toen hij ontspande heb ik het touwhalster voor zijn voeten op de grond gelegd. Eerst spande hij zich weer helemaal op en trekken aan het touw, maar toen hij zag dat er niets gebeurde, ontspande hij terug. Heb wat wortelbrokjes in het halster op de grond gegooid, die hij na wat aarzelen toch opat...
Daarna heb ik het touwhalster gepakt en wat vastgehouden naast hem. Daarna voorzichtig tegen zijn schouder gehouden, vond ie wel eng. Maar hij ontspande wel gemakkelijk. Daarna over zijn hele lichaam gewreven en daarna hup in één keer over zijn hoofd! Cool
Ik probeer het vanavond opnieuw, maar dan eens zonder stalhalster...
Eens zien of het dan nog altijd lukt...

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:13

Heb ik dus weer gepanikeerd voor niets...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:06

Annesneisje schreef:
Voor Parelli zal hij nl. een touwhalster moeten dragen...

Ik ben een totale newbe in NH maar mijn logisch verstand zegt: kun je hem niet het stalhalster omdoen en eerst friendly game met het touwhalster spelen?
Als hij dan op zijn gemak is kun je het later alsnog aandoen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:12

Haal het halster even door de mest heen en het krijgt een vertrouwd geurtje.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:55

Ik heb het nou net opnieuw geprobeerd terwijl Sam los in de wei stond en het was weer van dat, hé. Weer heel de tijd weglopen bij het zien van zijn touwhalster. Ik heb hem iedere keer opnieuw benaderd (en mijn paard liep weg), tot hij stilstond en keek naar me. Dan ging ik ook stilstaan of achteruit. Als hij terug de andere kant op keek, begon te grazen of aanstalten maakte om weg te lopen, ging ik hem ook achterna (gewoon al stappend, heel rustig). Zo ben ik dus wel een half uurtje bezig geweest met hem... voetje voor voetje kwam hij dichterbij, maar dan kon ik hem dus nog niet aanraken met het touwhalster. Zo hebben we elkaar wel zo'n 10 minuutjes staan aankijken (en ik schuifel schuifel dichterbij). Uiteindelijk was hij wel rustig, en kon ik zijn touwhalster rustig aandoen.
Ik heb hem beloond en daarna even met rust gelaten.

Een half uur later nog eens geprobeerd (maar weer weglopen), maar dit keer duurde het amper een 10tal minuutjes tegen dat hij rustig was.

Nu staat hij weer op stal. Ik ben hem met het gewone touw gaan halen in de wei en hij was helemaal niet bang, kwam spontaan afgelopen en liet zich direct vangen. Ook 's morgens op stal hoef ik het stalhalster maar voor hem te houden, of hij steekt er zelf zijn neus in... Vreemd hé. Echt gek dat hij zo bang is van dat touwhalster (of van wat ik van plan ben te doen met hem, ...,).

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 20:00

En nou is ie zelfs soms een beetje bang van mij ook (zonder touwhalster)... Nagelbijten / Gniffelen

Als ik hem wil uit de wei halen, staat hij op scherp en loopt even weg, maar kan hem wel binnen de 30 seconden benaderen. Hij blaast dan even, tot ik "klik" het leidtouw heb vastgemaakt en hem vraag om mee te stappen, dan valt precies alle stress weg en is hij terug de kalmte zelve...

Daarnet wilde ik hem ook in zijn stal benaderen en heel even een grote blaas van spanning, ... tot ik naast hem ging staan en hem begon te strelen. Was ie weer kalm...

Vertrouwt hij me nu niet meer omwille van dat stomme touwhalster???

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:28

Annesneisje schreef:
Voor Parelli zal hij nl. een touwhalster moeten dragen...

ehm, waarom MOET dat? Lijkt me een beetje kortzichtig. Al doe je het met een touwtje om zijn nek, het gaat toch om het principe niet om de laatste 'mode'?
Als ik een touwhalster om mijn paard hang staat ze elke 5 minuten rechtop als ik er druk op zet (nee niet trekken, gewoon begrenzen). Die vind dat helemaal niets dat dunne touw.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:07

Als je nu eens de friendly game met het touwhalster doet? Gewoon hem op het hele lichaam ermee aaien. Aansluitend links van je paard gaan staan, arm over zijn hals, uiteinde van het gedeelte dat achter de neus om moet in je rechterhand, het oogje in je linkerhand. Halster laten zakken tot hij er met zijn neusje in kan, dan met een aaiende beweging het halster om doen en op zijn plek schuiven. De manier van omdoen staat uitvoerig op de DVD van het pakket....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:17

ik denk ook dat het komt doordat het een hele nieuwe geur heeft.
daar kunnen paarden ook bang voor zijn.

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:24

Wat ik zou doen is je gewone halster eerst omdoen, en dan gewoon je paard lekker gerust stellen, en daarna het touwhalster pakken en hem daar gewoon aan laten snuffelen, dan kan je het touwhalster voorzichtig over de neus proberen te doen als iemand je paard wel vasthoud, als je paard blijft staan doe je het touwhalster weer af en beloon je hem uitbundig! Zo kan je het touwhalster steeds iets verder om doen, en goed blijven belonen! Haha!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:27

het halster kan idd op iets engs lijken een slang ofzo. als de witte spikkesl heel erg opvallen vinden ze die vaak heel eng die van mij wel. porbeer hem is tegelijk om te doen met een gewoon halster

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:23

ik heb voor mijn tink ook touwhalsters, eerst een gele met lichtblauwe (de heeft hij al een half jaar om zonder probleem) en toen kocht in ineens een zwarte, hij was er echt bang voor. maar inderdaad veel friendly er mee gedaan (aaien over het hele lichaam) en toen was het goed Lachen nu maakt het hem niet uit met welk halster ik kom.