Parelli in de wei vs paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Parelli in de wei vs paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:31

Hallo,

Ik vroeg me af of dat lukt om de aandacht van je paard bij je te houden in een weiland. Ik heb nl. geen paddock, alleen maar weiland. Dus ik zal de Parelli oefeningen daar moeten doen (heb nog steeds niet alle Parelli spulletjes, dus kan nog niet van start). We hebben wel onder de schuur ook een stukje betonvloer. Maar dat is niet zo groot.

Ik vraag dit omdat ik het soms moeilijk vind om de aandacht van mijn paard bij me te houden als ik hem bijvoorbeeld aan de hand leidt door het weiland. Hij doet om de haverklap pogingen om naar beneden te duiken met zijn hoofd om van het gras te eten (hij heeft zich zelfs al eens laten vallen op zijn voorknieën daarvoor!!). Ik moet regelmatig NEEN zeggen en een klein rukje geven aan het halster en goed doorstappen; dan lukt het prima. Anders is hij nog te vaak afgeleid door het groene, lekkere en frisse gras.

Zijn er nog Parelli-beoefenaars die het moeten stellen met weiland? En hoe lossen jullie dat op? Laat me raden... met grondwerk? Haha!

8nnemiek

Re: Parelli in de wei vs paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:51

Die van mij luistert prima in de wei.. behalve op het stukje gras búiten de wei, daar is het een stuk groener, en duikt ie ook omlaag Clown Ja, logisch eigenlijk, stel iemand zet een grote slagroomtaart voor je neus en je mag er niet van eten Tong uitsteken
Dus misschien is het een idee om een stukje wei af te zetten, ter grootte van een kleine bak/paddock, en dat stuk even goed kaal te laten eten. Dan is het ook niet meer zo verleidelijk om het gras in te duiken, en heb je een duidelijk stukje waar gewerkt moet worden.
Verder is het natuurlijk wel goed om te trainen dat je paard ook in de wei normaal meeloopt, dat moet ook gewoon kunnen. Even consequent zijn, misschien zelfs eens een tik met het touw geven.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:30

Ik denk dat je, als je net met Parelli begint, je het jezelf wel wat moeilijker maakt als je in een weiland aan de slag moet. Maar oefening baart kunst en ik denk dat het wel zou kunnen werken. Houdt de aandacht van je paard bij jou, en misschien kun je inderdaad een stukje land afzetten. Succes!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:37

heb je niet ergens een parkeerterrijn in de buurt ofzo? ik heb wel een bak maar om de oefeningen eens ergens anders te doen (zonder gras heel belangrij bij mijn paard) is ook goed vor de afwisseling

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:17

Ik denk dat je het jezelf wel net wat moeilijker maakt. Kun je geen stukje van het land afzetten?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:18

Ik heb ook enkel de wei om in te oefenen, en om het nog wat moeilijker te maken staat hij daar 24/7, dus het is echt zijn lummelplekje waar hij opeens aan de slag moet, vaak nog met zn weidemaatje (shethengstje dat graag komt uitdagen juist als je aan het werk wilt Tong uitsteken ) dat ons voor de voeten loopt.

Het gaat wel vrij goed, soms moet ik wel duidelijk zijn aandacht nog eens vragen als hij afgeleidt is. Ik krijg ook wel les in grondwerk (een uurtje met pauzes tussen) dus m'n instructeur helpt me wel op de juiste manier te reageren op het juiste moment. 1 ding wat zeker belangrijk is: vanaf dat je bezig bent met je oefeningen, is het luisteren, dus mag hij geen één plukje gras eten. Na zo'n 15min oefenen eventjes een graaspauze (los) van zo'n 5 à 10 minuten, en dan weer 15min oefenen. Zo leert hij duidelijk het verschil tussen werk (=niet grazen) en rust (=mag hij wel grazen).

Succes!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:11

Als hij met zijn neus in het gras duikt, kun je de aandacht terugvragen door met je stick op zijn schoft te tappen. Dit doe je (net als al je andere Parellispelletjes) in de 4 fases.
En zorg ervoor dat je paard jou interessanter vindt dan die grasjes Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:06

Gras is inderdaad afleidend. Misschien kun je ergens een vierkantje afzetten? Bijvoorbeeld in een hoek van de wei een paal erbij slaan en draad spannen, zodat je een vierkantje hebt. Dan zet je je paard in het vierkant en ga je een boek lezen, tegen de tijd dat je het uit hebt heb je een mooi kaal stukje grond om te oefenen Haha!

De tip van Auky werkt ook goed.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 06:51

arno8 schreef:
Gras is inderdaad afleidend. Misschien kun je ergens een vierkantje afzetten? Bijvoorbeeld in een hoek van de wei een paal erbij slaan en draad spannen, zodat je een vierkantje hebt. Dan zet je je paard in het vierkant en ga je een boek lezen, tegen de tijd dat je het uit hebt heb je een mooi kaal stukje grond om te oefenen Haha!

die Arno Haha! Haha!