zelf bekappen na volgen van cursus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

zelf bekappen na volgen van cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 08:35

ik overweeg om de cursus natuurlijk bekappen te gaan volgen,zodat ik zelf mijn jaarling kan gaan bekappen.

het lijkt me erg leuk om zelf te doen en ook wel erg handig,aangezien de hoefsmid van stal het veel te druk heeft en dus vaak ook veel te laat pas komt.
mijn jaarling is ook nog vrij moeilijk met het geven van voetjes en is nog wat angstig,dus het lijkt me voor haar heel fijn als ik dit zelf op mijn gemak kan doen.
toch durf ik er niet echt goed aan te beginnen,de beenstand van een paard is al zo belangrijk,dus laat staan bij een jong paard wat volop in de groei is,maar tegelijkertijd is dit ook mijn motivatie om hieraan te beginnen,want ik kan het zelf goed bijhouden,en dat lijkt me beter dan dat de hoefsmid 1x in de 2 a 3 maanden eens tijd heeft om langs te komen.

wat zijn jullie ervaringen met de cursus en het zelf bekappen?

ellepel

Re: zelf bekappen na volgen van cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:44

kun je prima zelf doen,maar verdiep je gewoon echt heel goed in alles wat met dat zelf bekappen te maken heeft.
dus cursus en elk paardenhoeven/benen boek doorspitten wat er is.
denk dat je dan best zelf kunt bekappen.
waarom niet?

ik heb het jaren gedaan bij een oud boertje die vertikte om een smid er bij te halen.
toen na 6 jaar zelf bekappen ik die man eindelijk zo ver had en de hoefsmid kwam kregen we complimenten dat ze zo netjs op de hoeven stonden Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:49

wel als je het zelf doet soms de hoefsmid laten komen om te kijken of het wel goed gaat...

maar op zich kan het prima denk ik. als je maar niet te fanatiek wordt en er iedere dag een halve cm af haalt Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:54

Ik heb na een jaar meekijken met de natuurlijk bekapper uiteindelijk de cursus gedaan, toen pas voelde ik me zeker genoeg. En nu ben ik er heel erg blij mee! Mijn paard had een peesblessure, en loopt heel snel gevoelig op dat been. Dus is het beter dat ik haar zelf bijhoud en alles goed in de gaten kan houden, kleine correcties zijn in dit geval beter dan grote door een bekapper.

Ook heb ik het gedaan omdat ik wil weten hoe een hoef in elkaar zit en werkt, zodat ik beslissingen kan nemen voor mijn paard op basis van kennis ipv alleen op ongefundamenteerd gevoel. Als ik onzeker wordt, of gewoon na verloop van een paar maanden, laat ik de bekapper nakijken of ik het nog allemaal goed doe, het is de bedoeling dat dat steeds minder en minder gaat worden.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 08:54

ikenindi schreef:
wel als je het zelf doet soms de hoefsmid laten komen om te kijken of het wel goed gaat...

maar op zich kan het prima denk ik. als je maar niet te fanatiek wordt en er iedere dag een halve cm af haalt Knipoog

ik dacht gewoon zo dat ik het dan bijvoorbeeld 1x per week/2 weken een beetje bijwerk,en dat als de smid op stal komt,dat hij dan even kijkt wat hij er van vind,alleen is hij geen natuurlijk bekapper en ik weet niet of hij er misschien een wat andere kijk op heeft.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 11:04

ik denk dat ik eerst de multimedia set aanschaf,om te kijken of het wat is voor me,en of ik het aan zou durfen om het zelf te doen,als ik het niet zie zitten heb ik er toch een hoop van geleerd,en als ik het wel zie zitten ga ik de cursus doen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:03

oowie schreef:
ik denk dat ik eerst de multimedia set aanschaf,om te kijken of het wat is voor me,en of ik het aan zou durfen om het zelf te doen,als ik het niet zie zitten heb ik er toch een hoop van geleerd,en als ik het wel zie zitten ga ik de cursus doen!

de cursus zelf is ook nooit weg, ook al ga je niet daadwerkelijk bekappen, je leert ontzettend veel ervan

Onze ervaring leert dat zelfs de meest onzekere of twijfelachtige cursist na de cursus genoeg zelfvertrouwen heeft om het zelf te doen en we horen dan ook alleen maar positieve reacties. Ja

Ik zie dat je in onze regio zit, je mag altijd even langskomen hier om het pakket in te zien, kan je daarna evt het pakket aanschaffen direct (en heb je ook geen verzendkosten)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:34

Ik heb zelf ook een jong paard (9mnd) en heb de cursus gedaan. Tegenwoordig doe ik de hoeven zelf. Een ervaren bekapper heeft me op weg geholpen en checkt nog zeer regelmatig mijn werk. Hij is zeer tevreden en mijn paard ook! Mij zelf spaart het geld, en bovendien is het hartstikke leuk om te doen. Ook is het gewoon super handig dat ik dankzij de cursus meer over hoeven te weten ben gekomen...

Ik heb niet het idee dat er heel veel mis kan gaan als je je goed aan de regels houdt en als je paard mooie, gezonde basishoeven heeft.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 18:23

Arabesk schreef:
oowie schreef:

de cursus zelf is ook nooit weg, ook al ga je niet daadwerkelijk bekappen, je leert ontzettend veel ervan

Onze ervaring leert dat zelfs de meest onzekere of twijfelachtige cursist na de cursus genoeg zelfvertrouwen heeft om het zelf te doen en we horen dan ook alleen maar positieve reacties. Ja

Ik zie dat je in onze regio zit, je mag altijd even langskomen hier om het pakket in te zien, kan je daarna evt het pakket aanschaffen direct (en heb je ook geen verzendkosten)

dat is ook een goed idee!

ik ga nog even nadenken wat ik wil,zal je aanbod zeker in gedachten houden!

het lijkt me ideaal om zelf te bekappen,maar het lijkt me ook doodeng,ik ben zo bang dat ik bijvoorbeeld scheef bekap en dat mn paard zn beenstand dan naar de knoppen gaat,en dat dan bij een paard wat in de groei is.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:51

Als je de zool aanhoudt kan dat niet gebeuren. Voetassen en beenstanden zijn alleen te veranderen als je in de zool snijdt en dat doen wij niet.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:46

Ik doe mijn paardje al 4 jaar zelf en ik laat hem eens per 5 maanden controleren. Ik heb nog nooit een cursus gehad alleen een korte uitleg van Arabesk toen Zjief nog 3 was en daarna gewoon veel gelezen.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 19:44

Jeannine schreef:
Ik doe mijn paardje al 4 jaar zelf en ik laat hem eens per 5 maanden controleren. Ik heb nog nooit een cursus gehad alleen een korte uitleg van Arabesk toen Zjief nog 3 was en daarna gewoon veel gelezen.

ik heb net het multimediapakket besteld,ik ben heel erg benieuwd wat ik er van ga vinden en of ik ermee uit de voeten kan,maar mezelf kennende zal ik toch niet zelf durven te bekappen zonder een cursus te hebben gevolgd.

ik had ook naar het bekappingsgereedschap zitten kijken wat er verkocht wordt op PN,welke dingen heb je nou echt nodig als je zelf wilt bekappen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:52

het gereedschap kan je ook op de cursusdag zelf aanschaffen, kan je het eerst zien Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:04

Ik heb er geleend van "mijn" bekapper, omdat ik kleine handen heb. Zo kan ik kijken welke het lekkerste in de hand liggen en waar ik goed mee uit de voeten kan. Vijlen ed. heb ik meteen daar aangeschaft, omdat daar 4 vlakken opzitten om te vijlen. Wel is ie vrij groot ook weer voor minihandjes maar het gaat an sich goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:18

Je kunt ook ponyvijltjes kopen, doe ik ook altijd!
Die zijn veel handzamer.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:57

Ik hou het zelf bij en laat mijn hoefsmid ongeveer elke 3 maanden de boel even goed en extra netjes maken. Dat vind ik een fijner idee dan helemaal zelf doen. Daarbij is de condititie van de hoeven er zeker op vooruit gegaan omdat het nu echt BIJgehouden wordt, in plaats van af en toe een flink stuk eraf. Het krijgt nu veel minder kans om te scheuren en ze blijven voortdurend goed op de hoeven staan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:10

oowie schreef:
ik had ook naar het bekappingsgereedschap zitten kijken wat er verkocht wordt op PN,welke dingen heb je nou echt nodig als je zelf wilt bekappen?

Alles, op de S-rasp na, gebruik ik.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:45

ik zweer bij de vijlen van PN: 3 grove vlakken en maar 1 fijne (die gebruik ik toch nooit), niet al te zwaar en groot.
Ik dank ze nogal vlot af, want ik werk het liefst met een scherpe vijl, ik heb een zwaar paard en til de voeten liever niet al te lang op......

Ik heb een dubbelzijdig mes, ik kan niets met linkse en rechtse messen, pak altijd de verkeerde, maar ik snij bijna nooit, dat laat ik de smid eens in de 2 maanden doen. Steunsels vijl ik ook weg ipv snijden.

Morrie liep vanmorgen als een speer, in 1 streep in draf het bos door in de regen, hij had dus echt last van die steunsels

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:37

Yinari schreef:
Ik hou het zelf bij en laat mijn hoefsmid ongeveer elke 3 maanden de boel even goed en extra netjes maken. Dat vind ik een fijner idee dan helemaal zelf doen. Daarbij is de condititie van de hoeven er zeker op vooruit gegaan omdat het nu echt BIJgehouden wordt, in plaats van af en toe een flink stuk eraf. Het krijgt nu veel minder kans om te scheuren en ze blijven voortdurend goed op de hoeven staan.

Dat zal nu waarschijnlijk ook bij ons gaan gebeuren. Het viel me gisteren alleen op dat ze behoorlijk wat ringen op de hoeven heeft staan. Zouden dat groeistuipen zijn ofzo? Ze heeft op wat verhuizingen na eigenlijk niets meegemaakt behalve dan uiteraard de peesblessure, en preparaten om de hoeven te helpen sterken omdat ze echt boterzacht waren. Ik weet dat het traumaringen genoemd worden, maar kan me zo snel geen trauma bedenken wat ze heeft meegemaakt.... Tong uitsteken

Ik gebruik wel de mesjes, zit altijd wel te klooien welke ik ook weer moet hebben, maar kan daar heel fijn de steunsels mee afsnijden. Mijn paard loopt daar ook heel snel gevoelig op, die houd ik echt heel goed bij.

Ponyvijltjes heb ik nog niet van gehoord, zijn die ook wel lekker zwaar? Dat vind ik het voordeel, hoef ik zelf niet zo veel te doen dan alleen richting aangeven. Haha! maar misschien is dat net de reden waarom ik het vijlen dus niet volhoud hahaha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:09

Nou in bepaalde posities kan ik nog steeds niet goed overweg met die mesjes. Ik heb wel steeds in mijn hoofd dat het mes aan pinkzijde uit moet steken Clown .

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:20

Ik ook. Ik leg ze nu zo klaar dat aan de kant waar ik bezig ben, het mesje ligt dat ik moet hebben. Of dat elegant gaat daar gaat het nu even niet over, het gáát Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:42

Breghje schreef:
Het viel me gisteren alleen op dat ze behoorlijk wat ringen op de hoeven heeft staan. Zouden dat groeistuipen zijn ofzo? Ze heeft op wat verhuizingen na eigenlijk niets meegemaakt behalve dan uiteraard de peesblessure, en preparaten om de hoeven te helpen sterken omdat ze echt boterzacht waren. Ik weet dat het traumaringen genoemd worden, maar kan me zo snel geen trauma bedenken wat ze heeft meegemaakt.... Tong uitsteken

Een verhuizing is al een trauma op zich. Knipoog

Verder kan de oorzaak van de ringen verandering in voer zijn. Is je paard van hooi naar gras gegaan?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:43

ik heb wel eens met stift L en R op die mesjes gezet, maar ook dat werkt niet bij mij, dan maar een dubbelsnijdend mesje

ik zag van de week de stagiaire van de smid ook steeds mis grijpen en ze is al 2e jaars Clown

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:53

JoviBan schreef:
Breghje schreef:
Het viel me gisteren alleen op dat ze behoorlijk wat ringen op de hoeven heeft staan. Zouden dat groeistuipen zijn ofzo? Ze heeft op wat verhuizingen na eigenlijk niets meegemaakt behalve dan uiteraard de peesblessure, en preparaten om de hoeven te helpen sterken omdat ze echt boterzacht waren. Ik weet dat het traumaringen genoemd worden, maar kan me zo snel geen trauma bedenken wat ze heeft meegemaakt.... Tong uitsteken

Een verhuizing is al een trauma op zich. Knipoog

Verder kan de oorzaak van de ringen verandering in voer zijn. Is je paard van hooi naar gras gegaan?

Nee, ze stond altijd al op gras. En de verhuizingen zijn bij haar: heb ik eten? Mooi. Klaar Haha! . Ze wordt niet dof, blijft eten en drinken en is alert. Ze heeft wel 1x bij een stal gestaan waar ik haar na 4 dagen heb weggehaald, maar nu staat ze super en dat is nog heel kort geleden kan ik nog niet aan de hoeven zien vermoed ik.

De ringen zitten verdeeld over haar hoeven, zal er wel eens een foto van maken als ik eraan denk. Dinsdag komt de bekapper, kan ik het hem ook meteen vragen en de foto trekken. De verhuizingen zijn van een half jaar geleden, en 2x in een week in de afgelopen maand, dus die zijn nog niet echt te zien.

Ze is wel een half jaar geleden van 24/7 buiten met hooi, naar in de nacht op stal met hooi gegaan. En af en toe gemengd met droge kuil omdat haar maatje kuil krijgt. Verder zijn we toen ook idd veranderd van voer naar Marstall. Alleen zijn het er best veel, vandaar mijn vragen. Maar idd, als ik zo echt nadenk zijn er best veranderingen geweest (na die ene x voer niet meer, kuil krijgt ze nu nog steeds, droge onbemeste kuil) waar een aantal ringen vandaar zouden kunnen komen. Nu staat ze weer 24/7 buiten op gras, met kuil.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:54

Morrie schreef:
ik heb wel eens met stift L en R op die mesjes gezet, maar ook dat werkt niet bij mij, dan maar een dubbelsnijdend mesje

ik zag van de week de stagiaire van de smid ook steeds mis grijpen en ze is al 2e jaars Clown

Zolang ik niet in het scherpe gedeelte grijp maak ik me ook geen zorgen Tong uitsteken ... wel merk ik dat ik nogal eens vergeet de handschoenen aan te trekken met snijden, echter nooit met vijlen. (iets te vaak mijn handen opengehaald Clown )