Hoe zouden jullie de volgende situatie oplossen:
Bambi is een absoluut right brain paardje. Ik ben zelf halverwege level 2 (met mijn vorige paard) maar ben level 1 met Bambi bezig wat ze heel goed oppikt. Ze is extreem snel van begrip en leert graag. De switch naar RB is steeds korter en komt steeds minder snel voor maar is uiteraard nog steeds aanwezig.
Nu is ze zadelmak en ik kan er een rondje op rondrijden, een ruiter op haar rug geeft haar totaal geen angst.
Nu kan ze enorm explosief bokken, met sprongen erin en omhoog komen als ze bv. ergens van schrikt. Dit heeft ze nu een keer met mij erop gedaan toen ze schrok van iets in de bosjes en ik heb me er toen af laten vallen om erger te voorkomen.
Dit alles was voordat ik met haar aan de slag ging voor level 1 en ik heb haar daarna ook niet meer bereden.
Nu wil ik voorkomen dat ik weer zo’n zelfde situatie krijg, hoe zouden jullie dit aanpakken en wanneer zouden jullie er weer op gaan zitten?
Kleine info over mezelf: ik heb al 28 jaar eigen paarden waarvan ze bijna allemaal zelf ingereden dus ik weet wat ik doe en ben geen leek of beginner. Alleen nu wil ik het graag op de Parelli manier doen