Emiel Voest hoofdstel of sidepull bij het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Emiel Voest hoofdstel of sidepull bij het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:19

Ik zit er aan te denken misschien mijn paardje bitloos in te rijden. Aangezien dit nog wel even duurt (nog even laten groeien & die basis en grondwerk en goed in hebben) heb ik flink de tijd om me erin te verdiepen.

Nu heb ik echt vreselijk veel topics over bitloze hoofdstellen gelezen hier.
Uiteindelijk ben ik er voor mezelf uitgekomen dat een hoofdstel van Emiel Voest of een sidepull mij het fijnst lijkt. Maar, wat raden jullie aan voor het inrijden van een jong paard? Ik vraag mij of of een sidepull hier wel zo geschikt voor is? Op de één of andere manier lijkt het me dat je hier niet zo veel fijne hulpen mee kan doorgeven.
Ik lees alleen ook vaak dat de release niet zo geweldig is bij het hoofdstel van Emiel Voest?

Kan iemand mij helpen?
(Ik ben ervan op de hoogte dat ik bij bitloos.nl meerdere hoofdstellen kan huren, maar het lijkt mij niet erg praktisch om bij het inrijden vanalles te gaan proberen..)

O, voordat ik bezorgde reacties krijg: ik rijdt haar niet op eigen houtje in Knipoog Ik word begeleid door een ervaren persoon.

Anoniem

Re: Emiel Voest hoofdstel of sidepull bij het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:02

Welk hoofdstel van Voest bedoel je? Hij heeft er namelijk twee. Knipoog

Kimmey schreef:
(Ik ben ervan op de hoogte dat ik bij bitloos.nl meerdere hoofdstellen kan huren, maar het lijkt mij niet erg praktisch om bij het inrijden vanalles te gaan proberen..)

Da's waar. Maar tegelijkertijd misschien nog niet eens zo'n geen gek idee om tijdelijk drie hoofdstellen te hebben om te ervaren waar je paardje het beste mee overweg kan. En dan kun je verdergaan met dat betreffende hoofdstel.

(Je kunt ze bij de NVBP overigens niet huren, maar gratis lenen wanneer je lid bent.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:36

Een sidepull geeft een goede release, beter dan de kruislingse optomingen, bovendien vind ik de discriminatie in links-rechts het beste bij een sidepull. Ja

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:22

wat lijkt jou de beste optoming? en daar begin je mee, lijkt mij een heel eenvoudige oplossing

mijn paard reageert beter met en dr cook optoming dan met een sidepull (was al ingereden) dus wat voor jou paard het beste werkt moet je toch egt zelf uitvissen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:20

Hmm tja dan denk ik dat ik toch maar beiden moet uitproberen..
Ik ga binnenkort ook wel even de winkels in. In het echt dingen zien is toch anders dan op internet Tong uitsteken

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:25

ik ben nu bezig met het touwhalster, van voest.
omdat ik hiermee ook de oefeningen op de grond heb uitgevoerd.
en die ik nu ook toepas met het inrijden, het sturen etc.
maar langsaam aan wil ik ook een overstap maken naar een bitloos hoofdstel maar kan ook door de bomen het bos niet meer zien.. ook niet op de site van paard natuurlijk.
dus volg dit even.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:29

ik ben mijn tinker ook aan het inrijden, gebruik ook een touwhalster voor de duidelijkheid.... zelfde hulpen etc als op de grond Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:49

Ik rijd mijn d pony met een crosslink neusriem wat gewoon word vast gemaakt aan je hoofdstel!
En mijn draver rijd ik met een sidepull, voor ons werkt het super!
Dus het is ff uitproberen wat nu het beste werkt voor je paard! Haha!